بسیاری از جوانان ما تا زمان ازدواج از کمترین آموزش ها و کلاس ها و دوره های مهارت های زندگی بهره مند نمی شوند

رئیس بهزیستی بافق:بسیاری از جوانان ما تا زمان ازدواج از کمترین آموزش ها و کلاس ها و دوره های مهارت های زندگی بهره مند نمی شوند.

محمد علی قاسم زاده (بافق فردا):دکتر خوشگذران از جمله برنامه های بهزیستی بافق در هفته بهزیستی را افتتاح او‍رژانس اجتماعی، افتتاح مهدکودک، دیدار با استاندار یزد در مرکز استان ، دیدار با امام جمعه شهرستان و شرکت در نماز جمعه، اعلام کرد.

رئیس بهزیستی بافق به مناسبت هفته بهزیستی به خبرنگار بافق فردا گفت: این سازمان یک دستگاه تخصصی و معتبر در ارائه خدمات پیشگری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب، آسیب دیدگان و معلولین در راستای توانمندسازی و ارتقای سلامت و کیفیت زندگی است.وی ادامه داد: معلولیت های به پنج بخش؛ ذهنی، جسمی حرکتی، روانی، بینایی و شنوایی دسته بندی شده و برخی معلولین نیز چند معلولیتی هستند.

دکتر محسن خوشگذران افزود: بخش توانبخشی با بیش از ۱۲۵۰ تونخواه شناخته شده تا کنون خدماتی چون؛ فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و تامین وسایل کمک توانبخشی  را به معلولین ارائه داده است.

وی یادآورشد: سال گذشته با همکاری استان توانستیم توزیع کارت بیمه تکمیلی ۴۰۵ نفر از مددجویان تحت پوشش، پرداخت شهریه دانشگاه به چند نفر از افراد تحت پوشش و همچنین کمک های نقدی موردی با رقمی بیش از ۳۴۸ میلیون ریال را به مددجویان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش پیشگیری با هدف آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی با اهدف ارتقای سطح سلامت روان جامعه برنامه هایی چون: کنترل و معاینه بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و غربالگری شنوایی نوزادان و مشاوره ژنتیکی برای پیشگیری و کاهش معلولیت ها و جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی دوره های آموزشی از جمله؛  مهارتهای زندگی، پیشگیری از اعتیاد و غیره را در  دستورکار داریم.

رئیس بهزیستی بافق خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان ما تا زمان ازدواج از کمترین آموزش ها و کلاس ها و دوره های مهارت های زندگی بهره مند نمی شوند.

دکترخوشگذران اضافه کرد: برای آموزش های مورد نیاز زندگی و زناشویی کلاس ها و دوره های بسیار اندکی ارائه می شود و این در حالیست که برای صدور گواهینامه رانندگی یا سایر موضوعات افراد بایستی ساعت های زیادی آموزش ببیند ولیکن برای تشکیل زندگی و ازدواج هنوز کلاس ها و دوره های زیادی وجود ندارد و آموزش این مهارت ها از سوی پدر و مادر و جامعه نیز بسیار محدود است.

وی افزود: باید برای این مهم برنامه ریزی گردد تا جوانان بتواند کلیه نیازهای آموزشی مرتبط با ازدواج و زناشویی را از مجاری معتبر و مجاز تامین نماید و  دغدغه این موضوع رفع شود.

وی با اشاره به تلاشهای بیگانگان برای القای فرهنگ غرب از طریق برنامه های ماهواره ای و اینترنتی و غیره، تصریح کرد: اگر در انجام این مهم کوتاهی کنیم چه بسا جوانان از مجراهای غیر صحیح و مغایر با آموزه های دینی و فرهنگی این آموزش ها را فرا گیرد.

رئیس بهزیستی بافق همچنین از ثبت نام ۱۹۰ نفر از مددجویان در طرح مسکن مهر مددجویان و انجام مراحل اولیه ساخت ۴۰ واحد مسکونی نیز خبر داد.

وی در انتها بیان کرد: برای پیشگیری از معلولیت ها  ضروری است تدبیر لازم از سوی مسئولین استان و شهرستان برای اجرای طرح «سی بی آر» شهری که می تواند در انجام وظایف و برنامه ریزی بهتر و تخصصی تر به بهزیستی کمک شایانی نماید، توجه کافی مبذول گردد و انجام این امر مهم در حالت عادی هزینه بر است، ولیکن می‌توان این طرح در قالب و همزمان با طرح‌هایی چون آمارگیری و سرشماری بصورت همزمان انجام گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا