آنچه در پرونده هسته ای ایران در یک شب اتفاق افتاد!

  پرینت
شناسه خبر : 50765 | تاریخ انتشار : 19 Ordibehesht 1391 - 22:02 | 1683 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

یزدفردا :درست زمانی که مجموعه شرایط بین المللی حاکی از مثبت بودن فضای حاکم بر پرونده هسته ای ایران و امکان رسیدن ایران و غرب به توافقی در این زمینه بود، اخبار منتشر شده از شب گذشته تاکنون، این ماجرا را به کلی در هاله ای ابهام فرو برد. اما حقیقت پشت پرده این اخبار چیست؟

نگاهی به سه واقعه مهم اتفاق افتاده طی 24 ساعت گذشته، می تواند زمینه درک بهتر این موضوع را فراهم کند.

طی نشست روز گذشته کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یک موضع گیری غیرمنتظره، مدعی عدم پایبندی ایران به تعهداتش و خواهان تعلیق همه فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم در ایران شدند.

ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که «آسوشیتدپرس» ضمن اعلام لغو انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی، از توافق حزب راستگرای «لیکود» و حزب منتقد «کادیما» برای ادامه کار دولت «نتانیاهو» و جلوگیری از انحلال کابینه کنونی این رژیم خبر داد.

در نهایت، اخبار منتشر شده از سفر «هیلاری کلینتون» به هند و مذاکرات وی با مقامات هندی، از موضع گیری شدیداللحن کلینتون علیه ایران و متهم کردن ایران به اقدامات تهاجمی حکایت داشت. ناگفته نماند که هدف اصلی کلینتون از سفر سه روزه به هند، واداشتن این کشور به قطع واردات نفت از ایران بود.
به این ترتیب، این منابع خواستار آن شده بودند که موضوع بازرسی نمایندگان آژانس تنها به «پارچین» محدود نشود و مجموعه همه فعالیت های مرتبط از سوی ایران را در بر بگیرد.

تا پیش از اظهارات آقای سلطانیه، غرب و اسرائیل همچنان امیدوار بودند با وجود موضع گیری های پیشین ایران، بتوانند در مذاکرات آتی، مقامات کشورمان را به پذیرش تعلیق کامل غنی سازی متقاعد کنند. اما موضع گیری رسمی ایران، کمتر از 20 روز مانده به مذاکرات بغداد، این امید را به کلی برای غرب از میان برد.

با این حال، به نظر می رسد نکته ای که غرب به آن بی توجه است این است که چنین اظهارات و موضع گیری های ضمن از میان بردن فضای مساعد به وجود آمده، بار دیگر جوی از بدبینی را در ایران به وجود خواهد آورد که ممکن است موفقیت نه تنها مذاکرات بغداد، بلکه اصولاً هر نوع مذاکره ای را با غرب زیر سوال ببرد


خلاصه ای از تابناک
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
دعوت "دکتر عاصی" استاندار اسبق یزد از عموم مردم برای مشارکت در انتخابات
اعتراف صریح نماینده رسانه ای انگلیس بی بی سی به موفقیت وعده صادق
پیام تسلیت شهردار اردکان در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست