به گزارش خبرنگار یزدفردا، سيد مسعود عظيمي مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي استان يزد با اعلام اين خبر افزود: با انجام مطالعات امکان سنجی خوشه محصولات کنجدی استان یزد و با تأیید دفتر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، فاز مطالعه جامع شناختی این خوشه در استان یزد آغاز شده است و پس از آن مرحله پیاده سازی برنامه های عملیاتی آن به مدت حداقل سه سال شروع خواهد شد.

عظیمی تصريح كرد: استان یزد رتبه اول را در تولید انواع محصولات کنجدی از قبیل ارده، حلوا ارده، شیرینی های کنجدی و روغن کنجد دارا است و برخی از این محصولات منحصراً در استان یزد به ویژه در شهرستانهای اردکان و یزد تولید می شود که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه، جزء صنایع با سابقه و سنتی استان محسوب می گردد.

وي سياست اين شركت براي توسعه صنايع كوچك را در قالب برنامه های متنوع، نظیر توسعه خوشه ها و شبکه های صنعتی و زنجیره های ارزش عنوان و تصريح كرد: در حال حاضر خوشه نساجي يزد به عنوان يك پروژه موفق و توسعه يافته و خوشه كاشي سراميكي نيز به عنوان يك پروژه در فاز خروج در استان يزد فعال هستند و در برنامه آتي مقرر است خوشه هاي صنعتي و صنفي استعداديابي شده، وارد مرحله مطالعات و اجرا گردند تا از اين طريق سطح توانمندي و رقابت پذيري كسب و كارهاي داراي مزيت استان بهبود يابد.

شايان ذكر است خوشه صنعتي به واحدهاي كسب و كار متمركز در يك منطقه جغرافيائي كه با همكاري و تكميل فعاليتهاي يكديگر، محصولات و يا خدمات مشتركي را توليد و ارائه كرده و از چالشها و فرصتهاي مشتركي نيز برخوردارند، اطلاق مي شود. عموماً خوشه ها تعداد زيادي واحدهاي اقتصادي خرد، كوچك و متوسط را در بر مي گيرند كه از نظر جغرافيائي اين واحدها مي توانند در سطح تعدادي روستا، يك شهرستان و يا يك شهر و حومه اش پراكنده باشند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا