زمان : 06 Esfand 1390 - 14:01
شناسه : 47111
بازدید : 3446
آغاز پروژه توسعه خوشه صنعتی محصولات کنجدی در استان یزد آغاز پروژه توسعه خوشه صنعتی محصولات کنجدی در استان یزد
به گزارش خبرنگار یزدفردا، سيد مسعود عظيمي مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي استان يزد با اعلام اين خبر افزود: با انجام مطالعات امکان سنجی خوشه محصولات کنجدی استان یزد و با تأیید دفتر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، فاز مطالعه جامع شناختی این خوشه در استان یزد آغاز شده است و پس از آن مرحله پیاده سازی برنامه های عملیاتی آن به مدت حداقل سه سال شروع خواهد شد.

عظیمی تصريح كرد: استان یزد رتبه اول را در تولید انواع محصولات کنجدی از قبیل ارده، حلوا ارده، شیرینی های کنجدی و روغن کنجد دارا است و برخی از این محصولات منحصراً در استان یزد به ویژه در شهرستانهای اردکان و یزد تولید می شود که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه، جزء صنایع با سابقه و سنتی استان محسوب می گردد.

وي سياست اين شركت براي توسعه صنايع كوچك را در قالب برنامه های متنوع، نظیر توسعه خوشه ها و شبکه های صنعتی و زنجیره های ارزش عنوان و تصريح كرد: در حال حاضر خوشه نساجي يزد به عنوان يك پروژه موفق و توسعه يافته و خوشه كاشي سراميكي نيز به عنوان يك پروژه در فاز خروج در استان يزد فعال هستند و در برنامه آتي مقرر است خوشه هاي صنعتي و صنفي استعداديابي شده، وارد مرحله مطالعات و اجرا گردند تا از اين طريق سطح توانمندي و رقابت پذيري كسب و كارهاي داراي مزيت استان بهبود يابد.

شايان ذكر است خوشه صنعتي به واحدهاي كسب و كار متمركز در يك منطقه جغرافيائي كه با همكاري و تكميل فعاليتهاي يكديگر، محصولات و يا خدمات مشتركي را توليد و ارائه كرده و از چالشها و فرصتهاي مشتركي نيز برخوردارند، اطلاق مي شود. عموماً خوشه ها تعداد زيادي واحدهاي اقتصادي خرد، كوچك و متوسط را در بر مي گيرند كه از نظر جغرافيائي اين واحدها مي توانند در سطح تعدادي روستا، يك شهرستان و يا يك شهر و حومه اش پراكنده باشند.