به گزارش خبرنگار یزدفردا، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه سندرم روده تحریک پذیر با استرس، تشدید می شود اظهار داشت: مصرف بیش از اندازه ملین ها و مسهل ها،مصرف بیش از اندازه داروها و آنتی بیوتیک ها، مصرف تنباکو و کافئین، خوردن غذاهای سفت، نوشیدن زیاد چای، قهوه عواملی هستند که موجب بدتر شدن علائم این بیماری می شوند.

وی همچنین اختلالات روحی و روانی، بیماری های معدی- روده ای و سابقه قبلی ابتلا به این بیماری ها و خواب نامنظم و عدم مصرف مایعات کافی را ازدیگر مواردی عنوان کرد که موجب تشدید علائم این بیماری می شوند.

برخورداری تصریح کرد: سندرم روده تحریک پذیربرخلاف بیماری های التهابی روده ،زندگی فرد را تهدید نمی کندو باعث سوء هضم و سوء جذب مواد مغذی نمی شود.

وی ضمن اشاره به توصیه های تغذیه ای مفید برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر خاطرنشان ساخت: برای افزایش حجم مدفوع، یک رژیم غذایی معمولی و تاکید بر دریافت مواد غذایی پرفیبر توصیه می شود.این رژیم به کاهش فشار و تنظیم حرکات طبیعی روده کمک می کند.

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: منابع غذایی فیبر شامل انواع سبزی ، میوه ، حبوبات و غلات سبوس دارمثل نان سنگک یا بربری یا نان سبوس دار می باشد. همچنین جهت پيشگيري از ناراحتي ها ،  به تدريج دريافت فيبر را افزايش دهند.

وی با بیان این مطلب که افراط در مصرف گندم سبوس دار می تواند باعث تشدید علائم شود اظهارداشت: مصرف ميوه ها و سبزي ها به اندازه دلخواه مفيد است .

وی ادامه داد: مصرف غذاهای کم چرب، انقباضات روده ای بعد از مصرف غذا را کاهش می دهد،یعنی باعث کاهش درد های شکمی می شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بجای سه وعده غذایی پرحجم، 5 یا 6 وعده غذایی کوچک ولی با فاصله زمانی کم مصرف کنند و همچنین آب و مایعات فراوان بنوشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا