زمان : 06 Esfand 1390 - 12:20
شناسه : 47094
بازدید : 1781
یک کارشناس تغذیه :نوشیدن زیاد چای و قهوه سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می کند یک کارشناس تغذیه :نوشیدن زیاد چای و قهوه سندرم روده تحریک پذیر را تشدید می کند
به گزارش خبرنگار یزدفردا، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه سندرم روده تحریک پذیر با استرس، تشدید می شود اظهار داشت: مصرف بیش از اندازه ملین ها و مسهل ها،مصرف بیش از اندازه داروها و آنتی بیوتیک ها، مصرف تنباکو و کافئین، خوردن غذاهای سفت، نوشیدن زیاد چای، قهوه عواملی هستند که موجب بدتر شدن علائم این بیماری می شوند.

وی همچنین اختلالات روحی و روانی، بیماری های معدی- روده ای و سابقه قبلی ابتلا به این بیماری ها و خواب نامنظم و عدم مصرف مایعات کافی را ازدیگر مواردی عنوان کرد که موجب تشدید علائم این بیماری می شوند.

برخورداری تصریح کرد: سندرم روده تحریک پذیربرخلاف بیماری های التهابی روده ،زندگی فرد را تهدید نمی کندو باعث سوء هضم و سوء جذب مواد مغذی نمی شود.

وی ضمن اشاره به توصیه های تغذیه ای مفید برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر خاطرنشان ساخت: برای افزایش حجم مدفوع، یک رژیم غذایی معمولی و تاکید بر دریافت مواد غذایی پرفیبر توصیه می شود.این رژیم به کاهش فشار و تنظیم حرکات طبیعی روده کمک می کند.

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: منابع غذایی فیبر شامل انواع سبزی ، میوه ، حبوبات و غلات سبوس دارمثل نان سنگک یا بربری یا نان سبوس دار می باشد. همچنین جهت پيشگيري از ناراحتي ها ،  به تدريج دريافت فيبر را افزايش دهند.

وی با بیان این مطلب که افراط در مصرف گندم سبوس دار می تواند باعث تشدید علائم شود اظهارداشت: مصرف ميوه ها و سبزي ها به اندازه دلخواه مفيد است .

وی ادامه داد: مصرف غذاهای کم چرب، انقباضات روده ای بعد از مصرف غذا را کاهش می دهد،یعنی باعث کاهش درد های شکمی می شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بجای سه وعده غذایی پرحجم، 5 یا 6 وعده غذایی کوچک ولی با فاصله زمانی کم مصرف کنند و همچنین آب و مایعات فراوان بنوشند.