حسينيه پاي نخل سر يزد ثبت آثار ملي شد

یزدفردا"حسينيه پاي نخل سر يزد مهريز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.


"ذات الله نيك زاد" گفت: حسينيه پاي نخل در روستاي سريزد در دهستان خورميز، بخش مركزي شهرستان مهريز واقع و اين روستا به لحاظ موقعيت حدوداً در طول جغرافيايي 32 54 شرقي و عرض جغرافيايي 31 36 شمالي استقرار يافته است.


معاون ميراث‌فرهنگي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: نام اين بنا متاثر از وجود نخل بزرگ روستا در اين حسينيه و با توجه به تکنيک‌های معماری بکار رفته و همچنين به استناد گفته اهالی روستا قدمت بنا مربوط به دوران متاخر اسلامی ( قاجار) است.


وي با اشاره به اينكه بناي مزبور وقفي و در حال حاضر در تملک اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان مهريز است، گفت: سازه اصلی حسينيه پای نخل سريزد از خشت وگل و تنها در بخش‌های نظير شرفی و ازاره‌ها از آجر فرش‌های سنتی استفاده شده است.


نيك زادبا بيان اينكه اين حسينيه به شماره 29440 مورخ 9/9/89 در حافظه آثار ملي به ثبت رسيده است، افزود: اين حسينيه در سه جبهه(جنوب، شرق وغرب) ساخته شده جبهه غربی و شرقی در يک طبقه و جبهه جنوبی در دو طبقه است.


وي با اشاره به اينكه پوشش سقف‌ها تماما گهواره‌ای و دهانه تمامی غرفه‌ها به جز غرفه‌های وسط در جبهه جنوبی يکسان است گفت: جانپناه قسمت غربی اين حسينيه دارای يک سری تزيينات به صورت دم گيری و ازاره‌ها به صورت راسته و به ارتقاع 60 سانتی متر و شرفي‌ها نيز در سه رديف به صورت خفته اجرا شده‌اند.


شايان ذكر است اين بنا در گذشته به منظور عزاداري در ماه محرم و ايام خاص مورد استفاده بوده است و ويژگي شاخص اين اثر وجود كلك در وسط حسينيه است.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا