زمان : 15 Ordibehesht 1390 - 00:31
شناسه : 33505
بازدید : 1893
حسينيه پاي نخل سر يزد ثبت آثار ملي شد حسينيه پاي نخل سر يزد ثبت آثار ملي شد
حسينيه پاي نخل سر يزد ثبت آثار ملي شد

یزدفردا"حسينيه پاي نخل سر يزد مهريز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.


"ذات الله نيك زاد" گفت: حسينيه پاي نخل در روستاي سريزد در دهستان خورميز، بخش مركزي شهرستان مهريز واقع و اين روستا به لحاظ موقعيت حدوداً در طول جغرافيايي 32 54 شرقي و عرض جغرافيايي 31 36 شمالي استقرار يافته است.


معاون ميراث‌فرهنگي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: نام اين بنا متاثر از وجود نخل بزرگ روستا در اين حسينيه و با توجه به تکنيک‌های معماری بکار رفته و همچنين به استناد گفته اهالی روستا قدمت بنا مربوط به دوران متاخر اسلامی ( قاجار) است.


وي با اشاره به اينكه بناي مزبور وقفي و در حال حاضر در تملک اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان مهريز است، گفت: سازه اصلی حسينيه پای نخل سريزد از خشت وگل و تنها در بخش‌های نظير شرفی و ازاره‌ها از آجر فرش‌های سنتی استفاده شده است.


نيك زادبا بيان اينكه اين حسينيه به شماره 29440 مورخ 9/9/89 در حافظه آثار ملي به ثبت رسيده است، افزود: اين حسينيه در سه جبهه(جنوب، شرق وغرب) ساخته شده جبهه غربی و شرقی در يک طبقه و جبهه جنوبی در دو طبقه است.


وي با اشاره به اينكه پوشش سقف‌ها تماما گهواره‌ای و دهانه تمامی غرفه‌ها به جز غرفه‌های وسط در جبهه جنوبی يکسان است گفت: جانپناه قسمت غربی اين حسينيه دارای يک سری تزيينات به صورت دم گيری و ازاره‌ها به صورت راسته و به ارتقاع 60 سانتی متر و شرفي‌ها نيز در سه رديف به صورت خفته اجرا شده‌اند.


شايان ذكر است اين بنا در گذشته به منظور عزاداري در ماه محرم و ايام خاص مورد استفاده بوده است و ويژگي شاخص اين اثر وجود كلك در وسط حسينيه است.