محمد رضا حایری زاده

روزنامه نگار

در ماه عزیز شعبان المعظم قرار داریم، چند میلاد مبارک را جشن گرفتیم و تا چند روز آ ینده نیز نیمه مبارک شعبان را باید به جشن و پایکوبی بپردازیم.
امروز جامعه و مردم ما نیاز به شادی و نشاط دارند و اعیاد های مبارک ماه شعبان که برای ما مسلمانان بسیار محترم و مهمند ، از جمله روزهای زیبایی بشمار می آیند که برای آنها باید به جشن وشادی پرداخت .
نکته ایکه در این میان کمتر مورد توجه قر ار گرفته ، نحوه ی شادی کردن و پخش شیرینی و شربت و ....است که در این میان نقش متولیان امور شهری در برنامه ریزی و مکان یابی مناسب و دست اندر کاران امور فرهنگی در زمینه فرهنگسازی برای مردم باید پررنگ تر و موءثرتر به چشم آید.
توزیع شیرینی و شربت در این ایام که حرکت قابل تقدیری است و به نوعی در بیشتر خیابانهای شهر ها و مناطق از سوی برخی افراد و یا مغازه داران محترم مشاهده میشود در کنار شیرین کردن کام مردم و تقسیم شادی ها ، متاسفانه پیامد های شهر ی و اجتماعی مختلفی را بدنبال دارد که مسدود شدن خیابانها و ایجاد ترافیک و همچنین بروز خطرات مختلف حادثه ساز از جمله پیامد های آن است بویژه برای وسائط نقلیه ایکه در حرکت ضروری قرار دارند و بهمراه خود بیمار، افر اد مسن و یا اطفال کوچک دارند و یا به هر دلیلی باید به مقصد برسند و در برخی مواقع باید در یک خیابان چند صد متری در چندین نقطه متوقف و در ترافیک ایجاد شده معطل بمانند و همچنین شاهد باشند که بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها، پس از صرف شربت اقدام به پرتاب لیوانهای یک بار مصرف در سطح خیابانها و در شعاع چند متری می کنند که چهره خیابانها را مخدوش و نازیبا می سازدو ضمن ایجاد مسائل غیر بهداشتی ،زحمت کارگران محترم شهرداری را چند برابر نموده و در حالیکه مردم شریف ما در نیمه های شب در حال استراحت در منزل هستند ، این کارگران پرتلاش ، باید سطح خیابانها را نظافت و تمیز نمایند تا شهروندان در ابتدای صبح با چهره نازیبا و کثیف خیابانها و پیاده روها مواجه نشوند.
در این بین نقش متولیان شهری و در این میان شورای محترم شهر ، در ساماندهی و برنامه ریزی برای برگزاری این نوع جشن ها ، نقشی مهم و اساسی است.
شاید بتوان با انتقال این مراسم به پارکها و فضاهای سبز شهری و محله ها و یا ایجاد مکانهای مناسب در برخی میادین و خیابانها به ساماندهی توزیع شربت و شیرینی پرداخت و یا حداقل مغازه داران محترم مشارکت در جشن ها و اعیاد را تنها در حوزه پیاده روها انجام دهند و قطعا رانندگان عزیز وسائط نقلیه ایکه علاقمند به شرکت در این مراسم و صرف شیرینی و شربت هستند در محلی خودروی خود را پارک نموده و در پیاده رو به جمع دیگر عزیزان خواهد پیوست ضمن اینکه وسایل مصرفی نظیر لیوانهای یک بار مصرف نیز در پیاده روها و در سطل هایی ریخته میشود و دیگر چهره خیابانها از انواع و اقسام ظروف و غیره، نازیبا و مخدوش نمی گردد و در کنار این امر عزیزانی که در خیابان بدنبال کارضروری ، امور جاری و یا حمل بیمار و غیره می باشند نیز به موقع به مقصد خود خواهندرسید.
بدون شک مراسم جشن ها و پایکوبی های ما وقتی زیبا تر خواهد شد و وقتی بار معنوی آن افزایش می یابد که در کنار آن ، به حقوق شهروندان و مردم احترام بگذاریم و به جمله زیبای شهر ما خانه ما نیز بیشتر توجه داشته باشیم؟
در آستانه میلاد با سعادت صاحب عصر امام زمان (عج) هستیم و قطعا شادی هایمان را باید افزایش دهیم و هم تقسیم کنیم.
چند سالی است که فرهنگ هایی غلط و بی ریشه و دور از شان جشن حضرت مهدی موعود (عج) در نیمه شعبان را شاهدیم.
متاسفانه طی چند سال اخیر ساخت انواع دایناسور ها ،آدمکها و عروسکهای بی هویتی که کروات بر سینه دارند و عینک دودی زده و در حال کشیدن قلیان و یا دوچرخه سواری و یا تکان دادن دست و پای خود میباشند ، رواج یافته و فرهنگ اصیل و با هویت و ریشه دار مارا هدف قرار داده است.
اگر تاریخ را ورق بزنیم وبه گذشتگانمان نگاهی بیندازیم ، اصالت و معنویت را در اینگونه مراسم به خوبی مشاهده می کنیم ، برگزاری جشن هایی که با هویت دینی و فرهنگ ما کاملا منطبق بود.
در کنار ترویج این نوع عروسکها ی خیمه شب بازی که سوغات غرب برای به انحراف کشیدن ریشه ها و پایه های انقلابی و دینی مردم ما دارد، قطعا هزینه های زیادی برای خرید و یا ساخت آن پرداخت می شود ، هزینه هائیکه شاید در شب نیمه شعبان بتواند، خانواده های بی بضاعتی را خوشحال سازد ، زندانی را از بند رها نماید و یا بخشی از جهیزیه دختران نیازمند را تامین کند.
اینجاست که نقش فرهنگ سازی برای دست اندرکاران امور فرهنگی در استان، بیشتر نمود پیدا می کند و اگر نجنبند ، دشمن دارد می جنبد ؟


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا