زمان : 30 Tir 1389 - 23:24
شناسه : 24417
بازدید : 2740
اصلاح الگوی برگزاری جشن ها در اعیاد اصلاح الگوی برگزاری جشن ها در اعیاد

محمد رضا حایری زاده

روزنامه نگار

در ماه عزیز شعبان المعظم قرار داریم، چند میلاد مبارک را جشن گرفتیم و تا چند روز آ ینده نیز نیمه مبارک شعبان را باید به جشن و پایکوبی بپردازیم.
امروز جامعه و مردم ما نیاز به شادی و نشاط دارند و اعیاد های مبارک ماه شعبان که برای ما مسلمانان بسیار محترم و مهمند ، از جمله روزهای زیبایی بشمار می آیند که برای آنها باید به جشن وشادی پرداخت .
نکته ایکه در این میان کمتر مورد توجه قر ار گرفته ، نحوه ی شادی کردن و پخش شیرینی و شربت و ....است که در این میان نقش متولیان امور شهری در برنامه ریزی و مکان یابی مناسب و دست اندر کاران امور فرهنگی در زمینه فرهنگسازی برای مردم باید پررنگ تر و موءثرتر به چشم آید.
توزیع شیرینی و شربت در این ایام که حرکت قابل تقدیری است و به نوعی در بیشتر خیابانهای شهر ها و مناطق از سوی برخی افراد و یا مغازه داران محترم مشاهده میشود در کنار شیرین کردن کام مردم و تقسیم شادی ها ، متاسفانه پیامد های شهر ی و اجتماعی مختلفی را بدنبال دارد که مسدود شدن خیابانها و ایجاد ترافیک و همچنین بروز خطرات مختلف حادثه ساز از جمله پیامد های آن است بویژه برای وسائط نقلیه ایکه در حرکت ضروری قرار دارند و بهمراه خود بیمار، افر اد مسن و یا اطفال کوچک دارند و یا به هر دلیلی باید به مقصد برسند و در برخی مواقع باید در یک خیابان چند صد متری در چندین نقطه متوقف و در ترافیک ایجاد شده معطل بمانند و همچنین شاهد باشند که بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها، پس از صرف شربت اقدام به پرتاب لیوانهای یک بار مصرف در سطح خیابانها و در شعاع چند متری می کنند که چهره خیابانها را مخدوش و نازیبا می سازدو ضمن ایجاد مسائل غیر بهداشتی ،زحمت کارگران محترم شهرداری را چند برابر نموده و در حالیکه مردم شریف ما در نیمه های شب در حال استراحت در منزل هستند ، این کارگران پرتلاش ، باید سطح خیابانها را نظافت و تمیز نمایند تا شهروندان در ابتدای صبح با چهره نازیبا و کثیف خیابانها و پیاده روها مواجه نشوند.
در این بین نقش متولیان شهری و در این میان شورای محترم شهر ، در ساماندهی و برنامه ریزی برای برگزاری این نوع جشن ها ، نقشی مهم و اساسی است.
شاید بتوان با انتقال این مراسم به پارکها و فضاهای سبز شهری و محله ها و یا ایجاد مکانهای مناسب در برخی میادین و خیابانها به ساماندهی توزیع شربت و شیرینی پرداخت و یا حداقل مغازه داران محترم مشارکت در جشن ها و اعیاد را تنها در حوزه پیاده روها انجام دهند و قطعا رانندگان عزیز وسائط نقلیه ایکه علاقمند به شرکت در این مراسم و صرف شیرینی و شربت هستند در محلی خودروی خود را پارک نموده و در پیاده رو به جمع دیگر عزیزان خواهد پیوست ضمن اینکه وسایل مصرفی نظیر لیوانهای یک بار مصرف نیز در پیاده روها و در سطل هایی ریخته میشود و دیگر چهره خیابانها از انواع و اقسام ظروف و غیره، نازیبا و مخدوش نمی گردد و در کنار این امر عزیزانی که در خیابان بدنبال کارضروری ، امور جاری و یا حمل بیمار و غیره می باشند نیز به موقع به مقصد خود خواهندرسید.
بدون شک مراسم جشن ها و پایکوبی های ما وقتی زیبا تر خواهد شد و وقتی بار معنوی آن افزایش می یابد که در کنار آن ، به حقوق شهروندان و مردم احترام بگذاریم و به جمله زیبای شهر ما خانه ما نیز بیشتر توجه داشته باشیم؟
در آستانه میلاد با سعادت صاحب عصر امام زمان (عج) هستیم و قطعا شادی هایمان را باید افزایش دهیم و هم تقسیم کنیم.
چند سالی است که فرهنگ هایی غلط و بی ریشه و دور از شان جشن حضرت مهدی موعود (عج) در نیمه شعبان را شاهدیم.
متاسفانه طی چند سال اخیر ساخت انواع دایناسور ها ،آدمکها و عروسکهای بی هویتی که کروات بر سینه دارند و عینک دودی زده و در حال کشیدن قلیان و یا دوچرخه سواری و یا تکان دادن دست و پای خود میباشند ، رواج یافته و فرهنگ اصیل و با هویت و ریشه دار مارا هدف قرار داده است.
اگر تاریخ را ورق بزنیم وبه گذشتگانمان نگاهی بیندازیم ، اصالت و معنویت را در اینگونه مراسم به خوبی مشاهده می کنیم ، برگزاری جشن هایی که با هویت دینی و فرهنگ ما کاملا منطبق بود.
در کنار ترویج این نوع عروسکها ی خیمه شب بازی که سوغات غرب برای به انحراف کشیدن ریشه ها و پایه های انقلابی و دینی مردم ما دارد، قطعا هزینه های زیادی برای خرید و یا ساخت آن پرداخت می شود ، هزینه هائیکه شاید در شب نیمه شعبان بتواند، خانواده های بی بضاعتی را خوشحال سازد ، زندانی را از بند رها نماید و یا بخشی از جهیزیه دختران نیازمند را تامین کند.
اینجاست که نقش فرهنگ سازی برای دست اندرکاران امور فرهنگی در استان، بیشتر نمود پیدا می کند و اگر نجنبند ، دشمن دارد می جنبد ؟


یزدفردا