حقوق شهروندی از نوع غربی :
تجارت فيسبوك با اطلاعات شخصي كاربران خود!!!
یزدفردا "مسعود ساکی "خبرنگاریزدفردا:یك نویسنده پایگاه اینترنتی "وایرد " با اشاره به ناامنی محیط فیسبوك برای حریم خصوصی كاربران فاش کرده كه فیسبوك اطلاعات كاربران را در اختیار سایر شركتها قرار داده و از این طریق كسب درآمد میكند، باید به این دوست عزیز عرض کنیم که اگر همه کاربران آنها ها مثل هموطنان عزیز ما باشند به زودی باید منتظر تعطیلی فیس بوک به دلیل دادن اطلاعات غلط باشیم!!! تعجب نکنید ما ایرانی ها استاد پیچوندنیم!!! وقتی پسری خودش رو جای دختر جا می زند دیگر هیچ انتظاری از کسی نمی شود داشت... البته خوبی این قضیه این است که در این مورد دیگر مردم عزیز ما ضرر نمی کنند... البته به اون صورت... در کل احترام به حقوق شهروندی که جوامع غربی و امریکا می گویند همین است که می بینید... یعنی در اختیار گذاشتن مشخصات و اطلاعات شخصی یک شرکت معتبر با کلی عضو برای کسب درآمد... هیچ جا ایران نمی شود موردی مشابه را پیداکرد... تا بعد...
خبرگزاری فارس گزارش داد" یك نویسنده پایگاه اینترنتی "وایرد " با اشاره به ناامنی محیط فیسبوك برای حریم خصوصی كاربران فاش ساخت كه فیس بوك اطلاعات كاربران را در اختیار سایر شركتها قرار داده و از این طریق كسب درآمد میكند.
بنابراین گزارش ، پایگاه اینترنتی "وایرد " (Wired) در مقالهای به قلم "الیوت ون بوسكرك " (Eliot Van Buskirk) دبیر بخش "اپیسنتر " (Epicenter) این پایگاه تصریح كرد، به نظر میرسد كه "مارك زوكربرگ " (Mark Zuckerberg)، مدیر اجرایی پایگاه اینترنتی "فیسبوك " (Face Book) هیچ اهمیتی برای حریم خصوصی كاربران این شبكه اجتماعی اینترنتی قائل نبوده و توجهی به این امر ندارد كه اطلاعات خصوصی افراد كه در فیسبوك ثبت شده است چگونه باید نگهداری و صیانت شوند؟! این در حالی است كه فیسبوك مدعی است كه در حال تبدیل شدن به بزرگترین مركز آنلاین برای جذب مخاطبان است.
هر چند كه این مطلب در هیچ گزارش رسمی فاش نشده اما در یكی از نوشتههای خودمانی "نیك بیلتون " (Nick Bilton) كه یك وبلاگنویس وابسته به "نیویورك تایمز " است خود را نشان داد. این وبلاگنویس در نوشتهای كه شكل یك "چت " (گفتگوی اینترنتی) را دارد در پاسخ به این سوال كه زوكربرگ تا چه حد معتقد به حریم خصوصی كاربران است به تمسخر پاسخ میدهد كه وی به هیچ وجه چنین اعتقادی ندارد.
* مواظب حركات خود در فیسبوك باشید
نویسنده مقاله ضمن اشاره به اینكه طبعا این امر نمیتواند دلیلی برای انصراف از حضور در فیسبوك باشد، مینویسد: اما به هر حال باید به كاربران پیشنهاد كرد كه هر چیزی را كه میخواهند از چشمان مقامات دولتی، مقامات قضایی و حتی بازاریابان مخفی باشد در فیسبوك قرار ندهند، بالاخص اینكه فیسبوك نه تنها اطلاعات كاربران را در معرض دید عموم قرار میدهد بلكه آنها را در اختیار سایر شركتها نیز قرار داده و هیچ مسئولیتی در قبال حریم خصوصی كاربران نمیپذیرد.
طی 6 ماه گذشته فیسبوك با تقاضاهای بسیاری مبنی بر تبدیل شدن این پایگاه اینترنتی به مركزی برای معرفی اشخاص و برقراری تماس با ایشان مواجه بوده است. این پایگاه اینترنتی در دسامبر گذشته به طور یكجانبه تصمیم گرفت كه اطلاعات جدیدی از كاربران را به صورت عمومی ارایه كند كه از جمله این اطلاعات میتوان به نام دوستان كاربران در محیط مجازی و علایق ایشان اشاره كرد.
به نوشته بوسكرك، زوكربرگ به شدت از این تغییرات اعمال شده در پایگاه اینترنتی تحت مدیریت خود دفاع كرده و آن را با "تویتر " (Twitter) مقایسه میكند و میگوید كه تصور مردم از حریم خصوصی دیگر عوض شده است. در كنفرانس اخیر موسوم به F8 كه توسط فیسبوك برگزار شد، مدیران این پایگاه اینترنتی فاش ساختند كه پروفایل افراد مختلف را به صورت فلهای در اختیار شركتهایی همچون یلپ، پاندورا و مایكروسافت قرار میدهند! ضمنا در زمانی كه این كاربران در سایت فیسبوك وارد میشوند، این شركتها با اطلاعات جزئیتری از حضور ایشان مطلع میشوند. اخیرا سه سناتور آمریكایی از فیسبوك تقاضا كردهاند كه تنها در صورت موافقت كاربران اطلاعات ایشان را در اختیار شركتهای دیگر قرار دهد.
البته سایتهایی همچون فیسبوك، تویتر و گوگل از چنین پیشنهادی به خاطر تاثیر ناخوشایندی كه بر درآمدهایشان دارد، استقبال نمیكنند.
* فیس بوك به دنبال ایجاد استعمار در شبكه جهانی اینترنت
نویسنده با اشاره به برخی دیگر از روشهای ارسال اطلاعات كاربران برای سایر شركتها از طریق فیسبوك تصریح كرد: تلاش فیسبوك برای تبدیلشدن به یك شبكه ارتباطات اجتماعی قابل تقدیر است اما از نظر بسیاری این حركت فیسبوك به منزله تلاش برای تحت استعمار درآوردن سایر بخشهای شبكه جهانی اینترنت و همچنین تلاش برای انحصاری كردن اطلاعات با ارزش تعبیر میشود، تا آنجا كه اكنون فیسبوك رقیب گوگل به شمار میرود. لذا اصلا موضوع شوخیبرداری نیست كه مدیر اجرایی چنین شبكهای قائل به حفظ حریم خصوصی نیست!
بوسكرك ضمن انتقاد از شیوه انعكاس این خبر از سوی بیلتون تصریح كرد كه منبعی كه بیلتون این خبر را از آن نقل كرده است، خواستار آن شده است تا نامش فاش نشود. به هر حال به نظر میرسد كه یكی از كاركنان فیسبوك به هر دلیل خواهان انتشار این خبر بوده لكن تمایلی نداشته كه هویتش فاش شود.
نویسنده مقاله در پایان تاكید كرد: اكنون دیگر دنیا میداند كه مدیر اجرایی فیسبوك هیچ اعتقادی به حریم خصوصی كاربران خود ندارد و این امر میتواند منجر به نگرانی تمامی كاربران فیسبوك باشد.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 14,فوریه,2025