زمان : 19 Ordibehesht 1389 - 15:49
شناسه : 23023
بازدید : 3952
حقوق شهروندی از نوع غربی : تجارت فيس‏بوك با اطلاعات شخصي كاربران خود!!! حقوق شهروندی از نوع غربی : تجارت فيس‏بوك با اطلاعات شخصي كاربران خود!!!

حقوق شهروندی از نوع غربی :

تجارت فيس‏بوك با اطلاعات شخصي كاربران خود!!!


یزدفردا "مسعود ساکی "خبرنگاریزدفردا:یك نویسنده پایگاه اینترنتی "وایرد " با اشاره به ناامنی محیط فیس‏بوك برای حریم خصوصی كاربران فاش کرده كه فیس‏بوك اطلاعات كاربران را در اختیار سایر شركت‏ها قرار داده و از این طریق كسب درآمد می‏كند، باید به این دوست عزیز عرض کنیم که اگر همه کاربران آنها ها مثل هموطنان عزیز ما باشند به زودی باید منتظر تعطیلی فیس بوک به دلیل دادن اطلاعات غلط باشیم!!! تعجب نکنید ما ایرانی ها استاد پیچوندنیم!!! وقتی پسری خودش رو جای دختر جا می زند دیگر هیچ انتظاری از کسی نمی شود داشت... البته خوبی این قضیه این است  که در این مورد دیگر مردم عزیز ما ضرر نمی کنند... البته به اون صورت... در کل احترام به حقوق شهروندی که جوامع غربی و امریکا می گویند همین است که می بینید... یعنی در اختیار گذاشتن مشخصات و اطلاعات شخصی یک شرکت معتبر با کلی عضو برای کسب درآمد... هیچ جا ایران نمی شود موردی مشابه را پیداکرد... تا بعد...

خبرگزاری فارس گزارش داد" یك نویسنده پایگاه اینترنتی "وایرد " با اشاره به ناامنی محیط فیس‏بوك برای حریم خصوصی كاربران فاش ساخت كه فیس‏ بوك اطلاعات كاربران را در اختیار سایر شركت‏ها قرار داده و از این طریق كسب درآمد می‏كند.

بنابراین گزارش ، پایگاه اینترنتی "وایرد " (Wired) در مقاله‏ای به قلم "الیوت ون بوسكرك " (Eliot Van Buskirk) دبیر بخش "اپی‏سنتر " (Epicenter) این پایگاه تصریح كرد، به نظر می‏رسد كه "مارك زوكربرگ " (Mark Zuckerberg)، مدیر اجرایی پایگاه اینترنتی "فیس‏بوك " (Face Book) هیچ اهمیتی برای حریم خصوصی كاربران این شبكه اجتماعی اینترنتی قائل نبوده و توجهی به این امر ندارد كه اطلاعات خصوصی افراد كه در فیس‏بوك ثبت شده است چگونه باید نگهداری و صیانت شوند؟! این در حالی است كه فیس‏بوك مدعی است كه در حال تبدیل شدن به بزرگترین مركز آنلاین برای جذب مخاطبان است.
هر چند كه این مطلب در هیچ گزارش رسمی فاش نشده اما در یكی از نوشته‏های خودمانی "نیك بیلتون " (Nick Bilton) كه یك وبلاگ‏نویس وابسته به "نیویورك تایمز " است خود را نشان داد. این وبلاگ‏نویس در نوشته‏ای كه شكل یك "چت " (گفتگوی اینترنتی) را دارد در پاسخ به این سوال كه زوكربرگ تا چه حد معتقد به حریم خصوصی كاربران است به تمسخر پاسخ می‏دهد كه وی به هیچ وجه چنین اعتقادی ندارد.

* مواظب حركات خود در فیس‏بوك باشید

نویسنده مقاله ضمن اشاره به اینكه طبعا این امر نمی‏تواند دلیلی برای انصراف از حضور در فیس‏بوك باشد، می‏نویسد: اما به هر حال باید به كاربران پیشنهاد كرد كه هر چیزی را كه می‏خواهند از چشمان مقامات دولتی، مقامات قضایی و حتی بازاریابان مخفی باشد در فیس‏بوك قرار ندهند، بالاخص اینكه فیس‏بوك نه تنها اطلاعات كاربران را در معرض دید عموم قرار می‏دهد بلكه آنها را در اختیار سایر شركت‏ها نیز قرار داده و هیچ مسئولیتی در قبال حریم خصوصی كاربران نمی‏پذیرد.
طی 6 ماه گذشته فیس‏بوك با تقاضاهای بسیاری مبنی بر تبدیل شدن این پایگاه اینترنتی به مركزی برای معرفی اشخاص و برقراری تماس با ایشان مواجه بوده است. این پایگاه اینترنتی در دسامبر گذشته به طور یك‏جانبه تصمیم گرفت كه اطلاعات جدیدی از كاربران را به صورت عمومی ارایه كند كه از جمله این اطلاعات می‏توان به نام دوستان كاربران در محیط مجازی و علایق ایشان اشاره كرد.
به نوشته بوسكرك، زوكربرگ به شدت از این تغییرات اعمال شده در پایگاه اینترنتی تحت مدیریت خود دفاع كرده و آن را با "تویتر " (Twitter) مقایسه می‏كند و می‏گوید كه تصور مردم از حریم خصوصی دیگر عوض شده است. در كنفرانس اخیر موسوم به F8 كه توسط فیس‏بوك برگزار شد، مدیران این پایگاه اینترنتی فاش ساختند كه پروفایل افراد مختلف را به صورت فله‏ای در اختیار شركت‏هایی همچون یلپ، پاندورا و مایكروسافت قرار می‏دهند! ضمنا در زمانی كه این كاربران در سایت فیس‏بوك وارد می‏شوند، این شركت‏ها با اطلاعات جزئی‏تری از حضور ایشان مطلع می‏شوند. اخیرا سه سناتور آمریكایی از فیس‏بوك تقاضا كرده‏اند كه تنها در صورت موافقت كاربران اطلاعات ایشان را در اختیار شركت‏های دیگر قرار دهد.
البته سایت‏هایی همچون فیس‏بوك، تویتر و گوگل از چنین پیشنهادی به خاطر تاثیر ناخوشایندی كه بر درآمدهایشان دارد، استقبال نمی‏كنند.

* فیس بوك به دنبال ایجاد استعمار در شبكه جهانی اینترنت

نویسنده با اشاره به برخی دیگر از روش‏های ارسال اطلاعات كاربران برای سایر شركت‏ها از طریق فیس‏بوك تصریح كرد: تلاش فیس‏بوك برای تبدیل‏شدن به یك شبكه ارتباطات اجتماعی قابل تقدیر است اما از نظر بسیاری این حركت فیس‏بوك به منزله تلاش برای تحت استعمار درآوردن سایر بخش‏های شبكه جهانی اینترنت و همچنین تلاش برای انحصاری كردن اطلاعات با ارزش تعبیر می‏شود، تا آنجا كه اكنون فیس‏بوك رقیب گوگل به شمار می‏رود. لذا اصلا موضوع شوخی‏برداری نیست كه مدیر اجرایی چنین شبكه‏ای قائل به حفظ حریم خصوصی نیست!
بوسكرك ضمن انتقاد از شیوه انعكاس این خبر از سوی بیلتون تصریح كرد كه منبعی كه بیلتون این خبر را از آن نقل كرده است، خواستار آن شده است تا نامش فاش نشود. به هر حال به نظر می‏رسد كه یكی از كاركنان فیس‏بوك به هر دلیل خواهان انتشار این خبر بوده لكن تمایلی نداشته كه هویتش فاش شود.
نویسنده مقاله در پایان تاكید كرد: اكنون دیگر دنیا می‏داند كه مدیر اجرایی فیس‏بوك هیچ اعتقادی به حریم خصوصی كاربران خود ندارد و این امر می‏تواند منجر به نگرانی تمامی كاربران فیس‏بوك باشد.


یزدفردا