چه كسي مي‌تواند اين حوض را پر كند؟

زبان دراز

هفته نامه آیینه یزد
هميشه به خاطر اين مسئله، ذهن اين «زبان دراز» مشغول و مشوش بود كه طرح مسئله هايي كه در كتابهاي رياضي ابتدايي قديم آمده است به چه كار مردم مي‌آمده و چه هدفي را دنبال مي‌كرده و اصلاً چرا بايد مثلاً استخري بسازيم و آن را پر از آب كنيم وفواره‌اي داشته باشد كه در هر ثانيه 20 ليتر آب وارد استخر و از دگر سوي آن در همان زمان زير آبي داشته باشد كه 35 ليتر آب از آن خارج گردد و تازه طراح محترم سئوال مي‌خواست حساب كنيم كه آب اين استخر چه موقع خالي مي‌شود و تا چه موقع بچه‌هاي محل مي‌توانستند در آن استخر شنا كنند و يا تشنه لبان « البته مردم همان محل يا به اصطلاح فقط خودي ها»جرعه‌اي آب بنوشند.


حال كه سن و سالي از اين حقير گذشته است به لطف خدا اين مساله را درك مي‌كنم، حتي با گوشت و پوست خود احساس و لمس مي‌كنم بالاخره دريافتم كه اين حوض شبيه (جيب تعداد زيادي از كارمندان و حقوق بگيران وكارگران) است كه از يك طرف آن كمك يارانه‌هاي مرحمتي دولت همان سوبسيد يا يارانه وارد مي‌شود ولي ازسوي ديگر آن نرخ‌هاي تعيين شده اجناس و خدمات در مواردي تا چندين درصد بيشتر از نرخ‌هاي تعيين شده، پول اوليه خارج مي‌گردد . . .

اي كاش حضرت ابوي بنده كه خدايش رحمت كناد زنده بودند و اين روزگار را مي‌ديدند تا به عادت مالوف بفرمايند (حالا بيا اين حوض را پر كن.)

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا