زمان : 29 Aban 1388 - 16:28
شناسه : 20027
بازدید : 5343
چه كسي مي‌تواند اين حوض را پر كند؟ چه كسي مي‌تواند اين حوض را پر كند؟

چه كسي مي‌تواند اين حوض را پر كند؟

زبان دراز

هفته نامه آیینه یزد
هميشه به خاطر اين مسئله، ذهن اين «زبان دراز» مشغول و مشوش بود كه طرح مسئله هايي كه در كتابهاي رياضي ابتدايي قديم آمده است به چه كار مردم مي‌آمده و چه هدفي را دنبال مي‌كرده و اصلاً چرا بايد مثلاً استخري بسازيم و آن را پر از آب كنيم وفواره‌اي داشته باشد كه در هر ثانيه 20 ليتر آب وارد استخر و از دگر سوي آن در همان زمان زير آبي داشته باشد كه 35 ليتر آب از آن خارج گردد و تازه طراح محترم سئوال مي‌خواست حساب كنيم كه آب اين استخر چه موقع خالي مي‌شود و تا چه موقع بچه‌هاي محل مي‌توانستند در آن استخر شنا كنند و يا تشنه لبان « البته مردم همان محل يا به اصطلاح فقط خودي ها»جرعه‌اي آب بنوشند.


حال كه سن و سالي از اين حقير گذشته است به لطف خدا اين مساله را درك مي‌كنم، حتي با گوشت و پوست خود احساس و لمس مي‌كنم بالاخره دريافتم كه اين حوض شبيه (جيب تعداد زيادي از كارمندان و حقوق بگيران وكارگران) است كه از يك طرف آن كمك يارانه‌هاي مرحمتي دولت همان سوبسيد يا يارانه وارد مي‌شود ولي ازسوي ديگر آن نرخ‌هاي تعيين شده اجناس و خدمات در مواردي تا چندين درصد بيشتر از نرخ‌هاي تعيين شده، پول اوليه خارج مي‌گردد . . .

اي كاش حضرت ابوي بنده كه خدايش رحمت كناد زنده بودند و اين روزگار را مي‌ديدند تا به عادت مالوف بفرمايند (حالا بيا اين حوض را پر كن.)

یزدفردا