چكيده
علوم و تکنولوژی بدون وقفه رشد می یابد و بدنبال آن مدیریت نیز ناگزیر به تجدیدنظر در روشها و رفتارهای خود می شود. امروزه نظریه ها و روشهای جدیدی در مدیریت مطرح است که نقش خود را به خوبی در عرصه اجتماعی ، صنعت و تجارت ایفا کرده اند و مورد تایید اکثر صاحبنظران و اندیشمندان علم مدیریت می باشد.
مدیریت مورد قبول در عصر حاضر براساس عقل ،منطق ،علم و تجربه استوار است و عدم توجه به آنها مدیریت را از صراط مستقیم خارج می کنند. سازمانها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت ، مهم ترین عامل در حیات ، رشد و بالندگی یا نابودی سازمانهاست . مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست .
93 نكته كاربردي و اجرايي در مديريت را براي مطالعه مديران، سرپرستان و كليه افرادي كه به طور مستقيم با نیروی انسانی سروكار دارند، ارائه كردهايم كه ميتواند چكيده دهها كتاب و اثر علمي مديريتي در اين خصوص باشد.
نگارنده : مصطفی زمین پرداز کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ومدرس دانشگاه
****
1- رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و کارکنان است .
2- هیچ گاه نکوشید تا خود را عوض کنید (اینکار چندان شدنی نیست ) بکوشید و سخت بکوشید تا روش کارکرد خود را بهبود ببخشید.
3- مدیر باید هنر ارائه پیشنهادات اساسی رابه مسئولین ذیربط داشته باشد.
4- مدیران برنامه ریز از قبل می دانند که در زمانهای آینده ، چه کسانی چه کارهایی باید انجام دهند.
5- حیات هر سازمان ،بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.
6- قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.
7- برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط کار، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
8- از انجام کار به روشی که می دانید که چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندکی دارد بپرهیزید.
9- در گذشته کارکنان اداره می شدند،اکنون کارکنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.
10- مدیران باید در اولین فرصت به فرآیند گردش اطلاعات موجود در سازمان سرو سامان دهد.
11- نبین کی می گوید؟ ببین چی می گوید؟
12- اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای ، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
13- در انجام كارها روي شيوهاي خاص تأكيد نكنيد. شايد كسي بتواند از مسير كوتاهتر و بهتري شما را به مقصد برساند.
14- توجه داشته باشيد دانش و تجربه، هيچ كدام به تنهايي رهگشا نيستند، مثل اكسيژن و هيدروژن كه از تركيب معيني از آنها هواي تنفس ما تأمين ميشود، ميتوان با آميختن دانش و تجربه، راهكارهاي حياتي و استثنايي خلق كرد.
15- از هر فرصتي براي استخدام و به كارگيري افراد برجسته استفاده كنيد.
16- به خاطر داشته باشيد رعايت استانداردهاي محيط كار در كارايي كارمندان مؤثر است.
17- با فرق گذاشتن بيهوده بين افراد گروه، انگيزه كاري آنها را از بين نبريد.
18- از مشورت و نظرخواهي با نيروي جوان ابايي نداشته باشيد.
19 - با رفتارهاي ضد و نقيض، اعتماد زيردستان را از خود سلب نكنيد.
20- در به وجود آوردن فضاي رقابتي سالم، كوشا باشي
21- براي ارتقاي سطح دانش كارمندان و افزايش بهرهوري آنان، كلاسهاي آموزشي ترتيب دهيد و از لوازم كمك آموزشي بهره گيريد.
22- دقت كنيد كه توبيخ كارمند خطاكار، بايد متناسب با اشتباهاتش تعيين شود.
23- انعطافپذير باشيد.
24- در صورت لزوم با قاطعيت نه بگوييد.
25- سعي كنيد با اصول ساده روانشناسي آشنا شويد.
26- طوري رفتار كنيد كه ديگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آينده كاري دلخواه خود را در قالب شخصيت شما مجسم كنند.
27- هرگز در حضور كارمندان با ديگر معاشرين خود، پشت سر افراد بدگويي نكنيد.
28- رعايت سلسله مراتب كاري را به مسئولين و سرپرستان گوشزد كنيد.
29- براي آزمودن كارمندانتان با آزمايشهاي فاقد ارزش و بياساس، شخصيت آنان را زير سؤال نبريد.
30- با شروع به موقع جلسات، وقتشناسي را عملاً به حاضرين بياموزيد.
31- براي گيراتر شدن سخنان خود، هميشه چند عبارت كليدي از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشيد و در موقع لزوم آنها را به كار ببريد.
32- در انجام كارها به سه نكته بيش از بقيه نكات توجه كنيد: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
33- انتقاد پذير باشيد.
34- با بيتوجهي، تلاش و زحمات زيردستان را بيارزش نكنيد.
35- با وسواس بيهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهيد و به خاطر داشته باشيد زمان براي شما متوقف نميشود.
36- براي حل مشكلات احتمالي، دورانديش باشيد و مطمئن باشيد با در نظر داشتن چند راهكار تخصصي، هرگز در موارد اضطراري غافلگير نخواهيد شد.
37- نقش تبليغات را در سودآوري سازمان ناديده نگيريد.
38- خواستههاي خود را واضح و روشن بيان كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه كارمندان به خوبي از جزئيات وظيفهاي كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
39- از هر كس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشيد تا بهترين نتيجه را بدست آوريد.
40- وظايف كارمندان را متناسب با تواناييهاي فيزيكي و حرفهاي آنان تعيين كنيد.
41- اگر از موضوعي علمي اطلاعي نداريد، يا احتياج به توضيحات بيشتري داريد، بدون هيچ ترديدي سؤال كنيد.
42 - در موارد بحراني، خونسردي خود را حفظ كنيد و چند استراتژي بحرانزدايي مناسب با فعاليت سازماني خود را پيشبيني و طراحي كنيد تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنيد.
43- از رفتارهايي كه شما را در سازمان عصبي معرفي ميكند، پرهيز كنيد.
44- انتقامجو نباشيد.
45- زمان پيادهسازي تصميمگيريها، به اندازه اخذ تصميمات، مهم است. چون ممكن است اجراي يك نقشه خوب تجاري در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
46- در مورد چيزي كه نميدانيد، به كسي اطلاعات اشتباه ندهيد و از گفتن نميدانم، هراسي نداشته باشيد.
47- با محول كردن مسئوليت به كارمندان مستعد و خلاق، زمينه رشد و خلاقيت آنان را فراهم كنيد.
48- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهيد.
49- نحوه چيدمان ميز كارمندان و محل استقرار آنها را طوري انتخاب كنيد كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نبايد بيش از حد مجاز با هم به گفتوگو بپردازند.
50- براي ثبت ايدههاي درخشاني كه ناگهان به ذهن ميرسند، هميشه يك قلم و كاغذ به همراه داشته باشيد
51- معاشرين چاپلوس خود را جدي نگيريد.
52- هميشه به خاطر داشته باشيد تواضع و متانت بر شكوه شما ميافزايد.
53- اگر قاطعيت مدير با مهرباني توأم باشد، تأثير شگفتانگيزي بر اطرافيان خواهد داشت و فرمانبري با ترس جاي خود را به انجام وظيفه با حس مسئوليتپذيري ميدهد.
54- سامانهاي را جهت اخذ پيشنهاد اختصاص دهيد و به كارمندان اطمينان دهيد كه در كمال رازداري به پيشنهادهاي مطرح شده رسيدگي ميكنيد.
55- مطمئن شويد كه حق و حقوق ديگران توسط مسئولين و سرپرستان سازمان رعايت ميشود.
56- چند ساعت از يك روز مشخص در ماه را به بازديد از سطوح مختلف سازمان و گفتوگوي رودررو با كارمندان اختصاص دهيد.
57- در سمينارهاي مرتبط با فعاليت خود شركت كنيد.
58- امين و رازدار افراد باشيد.
59- با درايت و زيركي هميشه در كمين شكار فرصتهاي طلايي باشيد.
60- صبر و حوصله را از مهمترين اركان موفقيت تلقي كنيد.
61- مسئوليتپذير باشيد.
62- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جديد علمي، در چند سايت اينترنتي مرتبط عضو شويد.
63- چند تكه كلام اختصاصي و جالب براي خود انتخاب كنيد.
64- تفكر و تعمق قبل از پاسخگويي راحتتر از پيدا كردن چارهاي براي تغيير آنچه عنوان شده ميباشد.
65- وقتي ميخواهيد كاري را به كسي محول كنيد، روشي را براي مطرح نمودن انتخاب كنيد تا حس مسئوليت افراد برانگيخته شود.
66- علت شكستهاي سازماني را تجزيه و تحليل كنيد تا ضمن تشخيص مسير نادرست، از تكرار آن جلوگيري كنيد.
67- با بياهميت جلوه دادن كارهاي كارمندان، زحمات آنان را بيارزش نكنيد.
68- با انجام ورزشهاي فكري، قابليتهاي ذهني خود را تقويت كنيد.
69- به هر كس فراخور فعاليت و بازده كارياش پاداش دهيد و با در نظر گرفتن پاداشهاي مساوي، حركت افراد شايسته گروه را كند نكنيد.
70- با به كارگيري مشاورين كارآزموده و متعهد، موقعيت بازار كار را تحليل كنيد و استراتژي به كار بگيريد كه هميشه يك گام از رقبا جلوتر باشيد.
71- اجازه ندهيد بار مسئوليت كارمندان بي كفايت و كند بر دوش كارمندان ساعي تحميل شود زيرا افراد با درك اين بي عدالتي انگيزه خود را از دست مي دهند.
72- دانش حرفهاي خود را تا حدي بالا ببريد كه در موارد لزوم در مقابل كليه سؤالات حرفهاي حاضر جواب باشي
73- با آرامش و خونسردي به حرفهاي ديگران گوش كنيد و براي صرفهجويي در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكني
74- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صميمانه بفشاريد
75-وقتي عصباني هستيد ، درباره ديگران تصميم گيري نكنيد.
76-هميشه وقت شناس باشيد و براي حضور به موقع ، مي توانيد از ترفند قديمي پنج دقيقه به جلو كشيدن ساعت استفاده كنيد.
77-هرگز اميد ارتقاء را از زير دستان نگيريد زيرا به طور يقين انگيزه آنها را براي تلاش از بين مي رود.
78-سعي كنيد در صورت لزوم در دسترس باشيد و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهيد. در اين صورت شايد با ايده هاي درخشاني روبرو شويد.
79-به كارمندان ساعي و متعهد بگوييد كه چقدر براي سازمان مفيد هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد داريد .
80- هيچگاه اجازه ندهيد كسي حالت افسردگي و نااميدي شما را ببيند.
81- به شايعات بياساس بيتوجه باشيد و در مورد زيردستان از روي دهنبيني قضاوت نكنيد.
82- خشكي جلسات طولاني را با شوخطبعي قابل تحمل كنيد.
83- از سرزنش كردن ديگران در جمع خودداري كنيد.
84- براي همه سطوح سازمان حتي خدمه و نامهرسانها احترام قائل شويد.
85- از منشي خود بخواهيد روز تولد كارمندان، كارت تبريكي را كه توسط شما امضا شده است، برايشان ارسال كند.
86- در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنيد و از امضا كردن آنها، زماني كه حوصله و تمركز نداريد پرهيز كنيد.
87- ريسكپذير باشيد.
88- با قدرداني به موقع از كارمندان، انرژي كاري آنان را افزايش دهيد و حسن خلاقيت را در آنان تقويت كنيد.
89- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنيد و هميشه متبسم باشيد.
90- هرگز براي پيشبرد اهداف كاري خود، ديگران را با وعدههاي بياساس فريب ندهيد.
91- سعي كنيد اسامي كارمندان را به خاطر بسپاريد و در حين صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بياوريد.
92- همواره به خاطر داشته باشيد به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نميكاهد.
93- امين و رازدار افراد باشيد.
شایان ذکراست مصداق انتخاب عدد93 به نشانه حضرت محمد(ص) براساس حروف ابجد و بمناسبت سالی که ازدیدگاه مقام معظم رهبری به سال پیامبر اعظم (ص) متبرک گردیده است ، می باشد.
منابع :
1- مدیریت استراتژیک دکترعلی پارسائیان – دکترسید محمد اعرابی
2- نقش مدیریت در سیستمهای کامپیوتری مهند س محب اله گلبابایی
3- روشهاي كمي در تصمیم گیری مدیریت دکتر محمدعلی سوخکیان
4-سیستمهای اطلاعاتی مدیریت دکتر هوشنگ مومنی
5- كاهش هزينه ها شوراي بهره وري هندوستان
|
پنجشنبه 09,ژانویه,2025