| 
 چكيده
 علوم و تکنولوژی بدون وقفه رشد می یابد و بدنبال آن مدیریت نیز ناگزیر به تجدیدنظر در روشها و رفتارهای خود می شود. امروزه نظریه ها و روشهای جدیدی در مدیریت مطرح است که نقش خود را به خوبی در عرصه اجتماعی ، صنعت و تجارت ایفا کرده اند و مورد تایید اکثر صاحبنظران و اندیشمندان علم مدیریت می باشد.
 مدیریت مورد قبول در عصر حاضر براساس عقل ،منطق ،علم و تجربه استوار است و عدم توجه به آنها مدیریت را از صراط مستقیم خارج می کنند. سازمانها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت ، مهم ترین عامل در حیات ، رشد و بالندگی یا نابودی سازمانهاست . مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست .
 93 نكته كاربردي و اجرايي در مديريت را براي مطالعه مديران، سرپرستان و كليه افرادي كه به طور مستقيم با نیروی انسانی سروكار دارند، ارائه كردهايم كه ميتواند چكيده دهها كتاب و اثر علمي مديريتي در اين خصوص باشد.
 نگارنده  : مصطفی زمین پرداز کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ومدرس دانشگاه
 ****  1- رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و کارکنان است .
 2- هیچ گاه نکوشید تا خود را عوض کنید (اینکار چندان شدنی نیست ) بکوشید و سخت بکوشید تا روش کارکرد خود را بهبود ببخشید.
 3- مدیر باید هنر ارائه پیشنهادات اساسی رابه مسئولین ذیربط داشته باشد.
 4- مدیران برنامه ریز از قبل می دانند که در زمانهای آینده ، چه کسانی چه کارهایی باید انجام دهند.
 5- حیات هر سازمان ،بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.
 6- قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.
 7- برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط کار، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
 8- از انجام کار به روشی که می دانید که چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندکی دارد بپرهیزید.
 9- در گذشته کارکنان اداره می شدند،اکنون کارکنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.
 10- مدیران باید در اولین فرصت به فرآیند گردش اطلاعات موجود در سازمان سرو سامان دهد.
 11- نبین کی می گوید؟ ببین چی می گوید؟
 12- اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای ، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.
 13- در انجام كارها روي شيوهاي خاص تأكيد نكنيد. شايد كسي بتواند از مسير كوتاهتر و بهتري شما را به مقصد برساند.
 14- توجه داشته باشيد دانش و تجربه، هيچ كدام به تنهايي رهگشا نيستند، مثل اكسيژن و هيدروژن كه از تركيب معيني از آنها هواي تنفس ما تأمين ميشود، ميتوان با آميختن دانش و تجربه، راهكارهاي حياتي و استثنايي خلق كرد.
 15- از هر فرصتي براي استخدام و به كارگيري افراد برجسته استفاده كنيد.
 16- به خاطر داشته باشيد رعايت استانداردهاي محيط كار در كارايي كارمندان مؤثر است.
 17- با فرق گذاشتن بيهوده بين افراد گروه، انگيزه كاري آنها را از بين نبريد.
 18- از مشورت و نظرخواهي با نيروي جوان ابايي نداشته باشيد.
 19 - با رفتارهاي ضد و نقيض، اعتماد زيردستان را از خود سلب نكنيد.
 20- در به وجود آوردن فضاي رقابتي سالم، كوشا باشي
 21- براي ارتقاي سطح دانش كارمندان و افزايش بهرهوري آنان، كلاسهاي آموزشي ترتيب دهيد و از لوازم كمك آموزشي بهره گيريد.22- دقت كنيد كه توبيخ كارمند خطاكار، بايد متناسب با اشتباهاتش تعيين شود.
 23- انعطافپذير باشيد.
 24- در صورت لزوم با قاطعيت نه بگوييد.
 25- سعي كنيد با اصول ساده روانشناسي آشنا شويد.
 26- طوري رفتار كنيد كه ديگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آينده كاري دلخواه خود را در قالب شخصيت شما مجسم كنند.
 27- هرگز در حضور كارمندان با ديگر معاشرين خود، پشت سر افراد بدگويي نكنيد.
 28- رعايت سلسله مراتب كاري را به مسئولين و سرپرستان گوشزد كنيد.
 29- براي آزمودن كارمندانتان با آزمايشهاي فاقد ارزش و بياساس، شخصيت آنان را زير سؤال نبريد.
 30- با شروع به موقع جلسات، وقتشناسي را عملاً به حاضرين بياموزيد.
 31- براي گيراتر شدن سخنان خود، هميشه چند عبارت كليدي از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشيد و در موقع لزوم آنها را به كار ببريد.
 32- در انجام كارها به سه نكته بيش از بقيه نكات توجه كنيد: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
 33- انتقاد پذير باشيد.
 34- با بيتوجهي، تلاش و زحمات زيردستان را بيارزش نكنيد.
 35- با وسواس بيهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهيد و به خاطر داشته باشيد زمان براي شما متوقف نميشود.
 36- براي حل مشكلات احتمالي، دورانديش باشيد و مطمئن باشيد با در نظر داشتن چند راهكار تخصصي، هرگز در موارد اضطراري غافلگير نخواهيد شد.
 37- نقش تبليغات را در سودآوري سازمان ناديده نگيريد.
 38- خواستههاي خود را واضح و روشن بيان كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه كارمندان به خوبي از جزئيات وظيفهاي كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
 39- از هر كس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشيد تا بهترين نتيجه را بدست آوريد.
 40- وظايف كارمندان را متناسب با تواناييهاي فيزيكي و حرفهاي آنان تعيين كنيد.
 41- اگر از موضوعي علمي اطلاعي نداريد، يا احتياج به توضيحات بيشتري داريد، بدون هيچ ترديدي سؤال كنيد.
 42 - در موارد بحراني، خونسردي خود را حفظ كنيد و چند استراتژي بحرانزدايي مناسب با فعاليت سازماني خود را پيشبيني و طراحي كنيد تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنيد.
 43- از رفتارهايي كه شما را در سازمان عصبي معرفي ميكند، پرهيز كنيد.
 44- انتقامجو نباشيد.
 45- زمان پيادهسازي تصميمگيريها، به اندازه اخذ تصميمات، مهم است. چون ممكن است اجراي يك نقشه خوب تجاري در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
 46- در مورد چيزي كه نميدانيد، به كسي اطلاعات اشتباه ندهيد و از گفتن نميدانم، هراسي نداشته باشيد.
 47- با محول كردن مسئوليت به كارمندان مستعد و خلاق، زمينه رشد و خلاقيت آنان را فراهم كنيد.
 48- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهيد.
 49- نحوه چيدمان ميز كارمندان و محل استقرار آنها را طوري انتخاب كنيد كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نبايد بيش از حد مجاز با هم به گفتوگو بپردازند.
 50- براي ثبت ايدههاي درخشاني كه ناگهان به ذهن ميرسند، هميشه يك قلم و كاغذ به همراه داشته باشيد
 51- معاشرين چاپلوس خود را جدي نگيريد.52- هميشه به خاطر داشته باشيد تواضع و متانت بر شكوه شما ميافزايد.
 53- اگر قاطعيت مدير با مهرباني توأم باشد، تأثير شگفتانگيزي بر اطرافيان خواهد داشت و فرمانبري با ترس جاي خود را به انجام وظيفه با حس مسئوليتپذيري ميدهد.
 54- سامانهاي را جهت اخذ پيشنهاد اختصاص دهيد و به كارمندان اطمينان دهيد كه در كمال رازداري به پيشنهادهاي مطرح شده رسيدگي ميكنيد.
 55- مطمئن شويد كه حق و حقوق ديگران توسط مسئولين و سرپرستان سازمان رعايت ميشود.
 56- چند ساعت از يك روز مشخص در ماه را به بازديد از سطوح مختلف سازمان و گفتوگوي رودررو با كارمندان اختصاص دهيد.
 57- در سمينارهاي مرتبط با فعاليت خود شركت كنيد.
 58- امين و رازدار افراد باشيد.
 59- با درايت و زيركي هميشه در كمين شكار فرصتهاي طلايي باشيد.
 60- صبر و حوصله را از مهمترين اركان موفقيت تلقي كنيد.
 61- مسئوليتپذير باشيد.
 62- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جديد علمي، در چند سايت اينترنتي مرتبط عضو شويد.
 63- چند تكه كلام اختصاصي و جالب براي خود انتخاب كنيد.
 64- تفكر و تعمق قبل از پاسخگويي راحتتر از پيدا كردن چارهاي براي تغيير آنچه عنوان شده ميباشد.
 65- وقتي ميخواهيد كاري را به كسي محول كنيد، روشي را براي مطرح نمودن انتخاب كنيد تا حس مسئوليت افراد برانگيخته شود.
 66- علت شكستهاي سازماني را تجزيه و تحليل كنيد تا ضمن تشخيص مسير نادرست، از تكرار آن جلوگيري كنيد.
 67- با بياهميت جلوه دادن كارهاي كارمندان، زحمات آنان را بيارزش نكنيد.
 68- با انجام ورزشهاي فكري، قابليتهاي ذهني خود را تقويت كنيد.
 69- به هر كس فراخور فعاليت و بازده كارياش پاداش دهيد و با در نظر گرفتن پاداشهاي مساوي، حركت افراد شايسته گروه را كند نكنيد.
 70- با به كارگيري مشاورين كارآزموده و متعهد، موقعيت بازار كار را تحليل كنيد و استراتژي به كار بگيريد كه هميشه يك گام از رقبا جلوتر باشيد.
 71- اجازه ندهيد بار مسئوليت كارمندان بي كفايت  و كند بر دوش  كارمندان ساعي تحميل شود زيرا افراد با درك اين  بي عدالتي انگيزه خود را از دست مي دهند.  72- دانش حرفهاي خود را تا حدي بالا ببريد كه در موارد لزوم در مقابل كليه سؤالات حرفهاي حاضر جواب باشي  73- با آرامش و خونسردي به حرفهاي ديگران گوش كنيد و براي صرفهجويي در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكني  74- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صميمانه بفشاريد  75-وقتي عصباني هستيد  ، درباره ديگران تصميم گيري نكنيد.  76-هميشه وقت شناس باشيد و براي حضور به موقع ، مي توانيد از ترفند قديمي پنج دقيقه به جلو كشيدن ساعت استفاده كنيد.  77-هرگز  اميد ارتقاء را از زير دستان نگيريد  زيرا به طور يقين انگيزه آنها را براي تلاش از بين مي رود.  78-سعي كنيد در صورت لزوم در دسترس باشيد و شانس حرف زدن را به همه سطوح  سازمان بدهيد. در اين صورت  شايد با ايده هاي درخشاني  روبرو شويد.  79-به كارمندان ساعي  و متعهد  بگوييد كه چقدر براي  سازمان مفيد هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد داريد .  80- هيچگاه اجازه ندهيد كسي حالت افسردگي و نااميدي شما را ببيند. 81- به شايعات بياساس بيتوجه باشيد و در مورد زيردستان از روي دهنبيني قضاوت نكنيد.
 82- خشكي جلسات طولاني را با شوخطبعي قابل تحمل كنيد.
 83- از سرزنش كردن ديگران در جمع خودداري كنيد.
 84- براي همه سطوح سازمان حتي خدمه و نامهرسانها احترام قائل شويد.
 85- از منشي خود بخواهيد روز تولد كارمندان، كارت تبريكي را كه توسط شما امضا شده است، برايشان ارسال كند.
 86- در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنيد و از امضا كردن آنها، زماني كه حوصله و تمركز نداريد پرهيز كنيد.
  87- ريسكپذير باشيد.88- با قدرداني به موقع از كارمندان، انرژي كاري آنان را افزايش دهيد و حسن خلاقيت را در آنان تقويت كنيد.
 89- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنيد و هميشه متبسم باشيد.
 90- هرگز براي پيشبرد اهداف كاري خود، ديگران را با وعدههاي بياساس فريب ندهيد.
 91- سعي كنيد اسامي كارمندان را به خاطر بسپاريد و در حين صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بياوريد.
 92- همواره به خاطر داشته باشيد به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نميكاهد.
 93- امين و رازدار افراد باشيد.
 شایان ذکراست مصداق انتخاب عدد93 به نشانه حضرت محمد(ص) براساس حروف ابجد و بمناسبت سالی که ازدیدگاه مقام معظم رهبری به سال پیامبر اعظم (ص) متبرک گردیده است ، می باشد.
 
 منابع :   1- مدیریت استراتژیک                                                           دکترعلی پارسائیان – دکترسید محمد اعرابی   2- نقش مدیریت در سیستمهای کامپیوتری                               مهند س محب اله گلبابایی                         3- روشهاي كمي در تصمیم گیری مدیریت                             دکتر محمدعلی سوخکیان  4-سیستمهای اطلاعاتی مدیریت                                              دکتر هوشنگ مومنی   5- كاهش هزينه ها                                                              شوراي بهره وري هندوستان  |