متن پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره بين‌المللي بزرگداشت ثقة الاسلام شيخ كليني به شرح ذيل است.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
اقدام جناب آقاي ري شهري و مؤسّسه دارالحديث ، در تجليل از شخصيت شيخ کليني – رضوان الله تعالي عليه – و کتاب شريف کافي ، شايسته سپاس و قدرداني است .
کتاب کافي ، در دوره اي هزار و صد ساله ، از وفات مرحوم کليني در 329 هجري تا روزگار ما ، بيش از هزار سال است که مرجعيّت علمي دارد و بين جوامع شيعه ، دست به دست مي گردد و هرگز هيچ فقيه ، متکلّم يا مفسّر شيعه ، از آن ، مستغني نبوده است . با وجود اين و با وجود چاپ هاي متعدّدي که از اين کتاب ، انجام گرفته ، تاکنون، حقّ آن ادا نشده بود و به نظر اين جانب ، چاپ عرضه شده به مناسبت اين کنگره ، به خاطر تصحيح فنّي بسيار خوب ، مراجعه دقيق به نسخه هاي اصلي ، ذکر گسترده نسخه بدل ها ، جدا کردن اَسانيد از متن روايات و مزاياي ديگر ، اثر برجسته و ارزشمندي است که با سليقه به کار رفته در آن ، اِن شاء الله يادگاري ماندگار خواهد بود .
شخصيّت شيخ کليني رحمة الله عليه نيز شخصيّت علمي بارز و برجسته اي است . او در هر دو حوزه ري و بغداد ، سال هاي زيادي را به علم آموزي و اخذ حديث از محضر اساتيد و مشايخي که شمار آنها بيش از پنجاه تن است ، سپري کرد و از ديگر سو ، به تربيت گروه بزرگي از طالبان علم و معارف مکتب اهل بيت عليهم السّلام پرداخت که خود ، گواهي بر برجستگي هاي علميِ شيخ کليني اند .
کليني ، تنها يک محدّث نبود . بررسي کتاب کافي ، از جهت چگونگي تبويب و تقديم و تأخير ابواب آن و عناوين انتخابي آنها (نظير : کتاب العقل و الجهل ، کتاب الحجة ، کتاب التوحيد و …) نشان مي دهد که کليني ، علاوه بر آن که محدّثي بزرگ است ، متکلّمي چيره دست نيز هست و محتوا و روش و عناوينِ به کار گرفته شده توسّط وي ، ناظر به مسائل کلاميِ رايج در روزگار اوست . ضمناً مقدّمه شيخ بر کافي ، مقدمه درخشاني است که نشان مي دهد اين مرد ، چه تسلّطي بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهيم کلامي و … داشته است .
عصر کليني نيز روزگار حسّاس و دشواري است . ولادت او ، در حوالي سال 260 هجري اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکري عليه السّلام و آغاز غيبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (يعني 329 هجري) ، در مي يابيم که حيات وي ، کاملاً منطبق بر دوره غيبت صُغراست که از پيچيده ترين و حسّاس ترين بُرهه ها در تاريخ تشيّع است و شيخ کليني ، تقريباً بيست سال پاياني عمر خويش را ، در بغداد به سرآورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلاي ناحيه مقدّسه بود و اين ويژگي ها در حيات کليني ، براي کساني که مي خواهند درباره حرکت علمي شيعه به تحقيق بپردازند ، در خورِ توجّه است .
به هر حال ، به نظر اين جانب ، تجليل از کليني ، تجليل از علم ، تجليل از دين و تجليل از تشيّع است . کافي نيز اثر ارزشمندي است و در مورد اين کتاب شريف و مؤلف بزرگوارش ، هر چه تجليل و هر اندازه کار علمي انجام بشود ، جا دارد .
اين جانب ، به سهم خود ، از جناب آقاي ري شهري و بقيه دست اندرکاراني که در برگزاري اين کنگره و به بار نشستنِ محصولات علمي آن دخيل بوده اند و هستند ، تشکّر مي کنم و براي همگي آنان آرزوي موفّقيّت دارم .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا