زمان : 17 Ordibehesht 1388 - 13:18
شناسه : 16728
بازدید : 4753
پيام مقام معظّم رهبري به کنگره بين المللي بزرگداشت ثقة الاسلام کليني (ره) پيام مقام معظّم رهبري به کنگره بين المللي بزرگداشت ثقة الاسلام کليني (ره)


متن پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره بين‌المللي بزرگداشت ثقة الاسلام شيخ كليني به شرح ذيل است.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
اقدام جناب آقاي ري شهري و مؤسّسه دارالحديث ، در تجليل از شخصيت شيخ کليني – رضوان الله تعالي عليه – و کتاب شريف کافي ، شايسته سپاس و قدرداني است .
کتاب کافي ، در دوره اي هزار و صد ساله ، از وفات مرحوم کليني در 329 هجري تا روزگار ما ، بيش از هزار سال است که مرجعيّت علمي دارد و بين جوامع شيعه ، دست به دست مي گردد و هرگز هيچ فقيه ، متکلّم يا مفسّر شيعه ، از آن ، مستغني نبوده است . با وجود اين و با وجود چاپ هاي متعدّدي که از اين کتاب ، انجام گرفته ، تاکنون، حقّ آن ادا نشده بود و به نظر اين جانب ، چاپ عرضه شده به مناسبت اين کنگره ، به خاطر تصحيح فنّي بسيار خوب ، مراجعه دقيق به نسخه هاي اصلي ، ذکر گسترده نسخه بدل ها ، جدا کردن اَسانيد از متن روايات و مزاياي ديگر ، اثر برجسته و ارزشمندي است که با سليقه به کار رفته در آن ، اِن شاء الله يادگاري ماندگار خواهد بود .
شخصيّت شيخ کليني رحمة الله عليه نيز شخصيّت علمي بارز و برجسته اي است . او در هر دو حوزه ري و بغداد ، سال هاي زيادي را به علم آموزي و اخذ حديث از محضر اساتيد و مشايخي که شمار آنها بيش از پنجاه تن است ، سپري کرد و از ديگر سو ، به تربيت گروه بزرگي از طالبان علم و معارف مکتب اهل بيت عليهم السّلام پرداخت که خود ، گواهي بر برجستگي هاي علميِ شيخ کليني اند .
کليني ، تنها يک محدّث نبود . بررسي کتاب کافي ، از جهت چگونگي تبويب و تقديم و تأخير ابواب آن و عناوين انتخابي آنها (نظير : کتاب العقل و الجهل ، کتاب الحجة ، کتاب التوحيد و …) نشان مي دهد که کليني ، علاوه بر آن که محدّثي بزرگ است ، متکلّمي چيره دست نيز هست و محتوا و روش و عناوينِ به کار گرفته شده توسّط وي ، ناظر به مسائل کلاميِ رايج در روزگار اوست . ضمناً مقدّمه شيخ بر کافي ، مقدمه درخشاني است که نشان مي دهد اين مرد ، چه تسلّطي بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهيم کلامي و … داشته است .
عصر کليني نيز روزگار حسّاس و دشواري است . ولادت او ، در حوالي سال 260 هجري اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکري عليه السّلام و آغاز غيبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (يعني 329 هجري) ، در مي يابيم که حيات وي ، کاملاً منطبق بر دوره غيبت صُغراست که از پيچيده ترين و حسّاس ترين بُرهه ها در تاريخ تشيّع است و شيخ کليني ، تقريباً بيست سال پاياني عمر خويش را ، در بغداد به سرآورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلاي ناحيه مقدّسه بود و اين ويژگي ها در حيات کليني ، براي کساني که مي خواهند درباره حرکت علمي شيعه به تحقيق بپردازند ، در خورِ توجّه است .
به هر حال ، به نظر اين جانب ، تجليل از کليني ، تجليل از علم ، تجليل از دين و تجليل از تشيّع است . کافي نيز اثر ارزشمندي است و در مورد اين کتاب شريف و مؤلف بزرگوارش ، هر چه تجليل و هر اندازه کار علمي انجام بشود ، جا دارد .
اين جانب ، به سهم خود ، از جناب آقاي ري شهري و بقيه دست اندرکاراني که در برگزاري اين کنگره و به بار نشستنِ محصولات علمي آن دخيل بوده اند و هستند ، تشکّر مي کنم و براي همگي آنان آرزوي موفّقيّت دارم .