یک روانپزشک در یزد ايجاد محيط گرم عاطفي، حمايت كننده و دور از تنش براي كودك و همچنين حل تعارضات والدين در منزل را عامل مهمی در پيشگيري از بيماري افسردگی در کودکان دانست.

یک روانپزشک در یزد ايجاد محيط گرم عاطفي، حمايت كننده و دور از تنش براي كودك و همچنين حل تعارضات والدين در منزل را عامل مهمی در پيشگيري از بيماري افسردگی در کودکان دانست.

يك روانپزشك در يزد گفت:‌ محيطي كه پر از تنش و پرخاشگري است و محيط خانواده‌اي كه در آن وقت كافي براي فرزندان نباشد و به نيازهاي عاطفي كودك از سوي پدر و مادر پاسخي داده نشود، زمينه‌ساز بروز بيماري افسردگي در كودك خوهد بود.

 دكتر اميررضا چمني در گفت‌وگو با خبرنگار و ب دا یزد اظهار كرد: شيوع افسردگي در كودكان در سنين پيش از دبستان حدود 3/0 درصد، در سنين مدرسه 12 درصد و در سنين نوجواني 5 درصد است و شيوع آن در بين پسرها بيش از دخترها است.

 وي بيان كرد: عوامل ژنتيكي مي‌توانند در بروز اين بيماري دخيل باشند، به اين صورت كه اگر يكي از والدين قبلا به بيماري افسردگي مبتلا بوده باشد، احتمال ابتلاي كودك 2 برابر و اگر هر دو والدين مبتلا باشند، احتمال ابتلاي كودكان 4 برابر خواهد شد.

 اين متخصص اعصاب و روان، استرس‌هاي دوران كودكي مانند از دست دادن يكي از والدين، طلاق، تعارضات زناشويي، حوادث غيرطبيعي مانند زلزله، بيماري‌هاي جسمي و كودك آزاري را نيز از جمله عوامل رواني اجتماعي افسردگي در كودكان عنوان كرد.

 

وي اضافه كرد: عوامل بيولوژيك نظير تغيير ناقل‌هاي عصبي شيميايي مغز مانند سروتونين، نوراپي نفرين و دوپامين نيز مي‌تواند باعث افسردگي در كودكان شود.

 دكتر چمني خلق افسرده، گريه، تحريك پذيري، بهانه گيري، بي حوصلگي، پرخاشگري، حملات قشقرق، ‌كاهش يا افزايش فعاليت‌هاي روزمره، گوشه گيري، كاهش يا افزايش خواب و اشتها، كاهش يا افزايش وزن، دردهاي پراكنده‌ جسمي مثل سردرد و دل درد، اختلال در خواب مثل كابوس شبانه و وحشت در خواب، علائمي مثل ترس از تنهايي،‌ چسبيدن به پدر مادر، فرار از مدرسه و خانه، افت تحصيلي، سرپيچي از والدين، بي توجهي به بهداشت فردي، سوء ‌مصرف سيگار، الكل و مواد مخدر، رفتارهاي پر خطر جنسي، رفتارهاي ضد اجتماعي مثل دعواهاي گروهي بزهكاري، سرقت، رانندگي با سرعت بالا و در موارد شديد توهم، هذيان و افكار خودكشي را از علائم افسردگي در كودكان و نوجوانان ذكر كرد.

 اين روانپزشك خاطرنشان كرد: معمولا علائم افسردگي كودكان بيش از دو هفته وجود دارد و گاهي سير بيماري افسردگي در صورت عدم درمان تا 9 ماه طول مي‌كشد.

 وي در ادامه گفت: گاهي افسردگي ثانويه به اختلال بيش فعالي، كم توجهي يا اضطراب جدايي كودك منجر مي‌شود.

 چمني تصريح كرد: تشخيص به موقع اين بيماري از سوي پدر و مادر بسيار مهم است؛ زيرا هر چه سن شروع بيماري كمتر باشد، پيش آگاهي آن ديرتر خواهد بود و باعث تشديد بيماري خواهد شد.

 اين متخصص اعصاب و روان ايجاد محيط گرم عاطفي، حمايت كننده و دور از تنش براي كودك و همچنين حل تعارضات والدين در منزل را عاملي در پيشگيري از اين بيماري دانست.

 وي تقويت عزت نفس و اعتماد به نفس كودك، تقويت توانايي و مهارت حل مساله، اصلاح باورهاي غلط و ناكارآمد در نوجوانان را در بهبود افسردگي موثر عنوان كرد.

 وي تاكيد كرد: كودك در محيطي كه پر از تنش و پرخاشگري باشد، آسيب مي‌بيند و بي توجهي به نيازهاي عاطفي و نگذاشتن وقت كافي براي او زمينه ساز بروز افسردگي مي‌شود.

 دكتر چمني در پايان گفت: در موارد شديد با نظر روانپزشك مصرف داروهاي ضد افسردگي موجب درمان بيماري خواهد شد و اگر كودك افكار خودكشي داشته باشد، نياز به بستري به شكل اورژانسي دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا