یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/ پژوهشگران تبریزی به "بررسی و مقایسه وضعیت روانی و تصویر بدنی متقاضیان جراحی زیبایی با افراد غیرمتقاضی" پرداختند

به گزارش یزدفردا، مشروح این بررسی به شرح ذیل است؛ امروزه اصلاح و بازاندیشی نسبت به ظاهر و رفع نواقص و معایب واقعی یا خیالی آن به واسطه جراحی زیبایی دغدغه فکری تعداد قابل توجهی از افراد جامعه شده است. این مطالعه با هدف مقایسه اختلالات اضطرابی، افسردگی و تصویر بدنی متقاضیان جراحی زیبایی با افراد غیرمتقاضی انجام شد.

بر پایه این بررسی؛ پژوهش حاضریک بررسی علمی مقایسه‌ای است. متقاضیان جراحی زیبایی 62 نفربودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس و غیرمتقاضیان با همتاسازی سن، جنسیت وسطح تحصیلات از میان بستگان داوطلبین جراحی زیبایی انتخاب شدند، بنابراین آزمودنی‌های پژوهش حاضر 124نفر بودند. همچنین متقاضیان جراحی زیبایی مراجعانی بودند که درطی سه ماه به مراکز تخصصی جراحی زیبایی شهر ارومیه مراجعه کرده بودند.

اطلاعات از طریق پرسشنامه SCL-90-R و پرسشنامه خود توصیف‌گری بدنی مارش (PSDQ)و پرسشنامه سنجش اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. یافته‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیریMANOVA)) و آزمونt-test  مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج این طرح تحقیقاتی نسان داد: بین افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی از لحاظ اختلالات اضطرابی، افسردگی و تصویر بدنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

بنابرنتیجه این بررسی:همانند دیگر تخصص‌ها در پزشکی، مداخله‌های جراحی زیبایی نیز قبل از آنکه بر روی بیماران اعمال شوند، باید تحت کار آزمایی‌های بالینی دقیقی قرار بگیرند و ارزیابی و ترغیب بیماران به مشاور و روانپزشک قبل از انجام دادن جراحی زیبایی حائز اهمیت می‌باشد.

گفتنی است؛ چکیده کامل این طرح در مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یزد درج شده است.

زینب خانجانی دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز ، جلیل  باباپور دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز و گزیزه صبا  کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مجریان این طرح هستند.

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا