اعظم السادات میرجلیلی _ خبرنگار یزدفردا، حجت‌الاسلام محمد صدوقی، يادگار امام جمعه فقيد يزد در مراسم شب شعر يادمان حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی صدوقی، نماينده ولی‌فقيه و امام جمعه فقيد يزد كه در محل انجمن خوشنويسان ايران شعبه يزد برگزار شد، ضمن تشكر از برگزاركنندگان مراسم، گفت: هنرمندان مرزبانان تمدن و فرهنگ هستند.

وی افزود: هنر باعث ماندگار شدن انسان می‌شود و يك هنرمند با اثری كه خلق می‌نمايد باعث می‌شود برای هميشه نام و ياد وی بر تارك جهان حك شود و در همه دوره‌ها از وی ياد شود.

نواده سومين شهيد محراب، ادامه داد: همه انسان‌ها دارای كرامت هستند و هنر يكی از استعدادهای خدادادی است كه در همه انسان‌ها وجود دارد و هر كس بيشتر از آن استفاده نمود باعث شكوفا شدن هنرش می‌شود.

وی افزود: اگرخصوصيات ذاتی انسان با تلاش به مرحله بالفعل برسد به درجه هنرمندی خواهد رسيد و فقط بايد با اتكا به خداوند و كشف زمينه استعداد خدادادی كه در وجود همه انسان‌ها به نوعی وجود دارد باعث رشد و نمو آن گردد.

حجت‌الاسلام صدوقی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: استان دارالعبادة و دارالعلم يزد جلوه‌های زيادی از باشكوه‌ترين‌ و درخشان‌ترين‌ ميراث‌ فرهنگی‌ و تمدن‌ كهن‌ ادوار مختلف‌ تاريخی‌ ايران‌ را در خود جای‌ داده‌ است‌ و نام بزرگان و دانشمندان و هنرمندان زيادی بر تارك آن می‌درخشد.

وی ادامه داد: استان يزد در لايه‌های مختلف اجتماعی خود از جاذبه‌های كم نظير و زيبايی برخوردار است كه متاسفانه آنگونه كه بايد و شايد به آن پرداخته نشده و اين وظيفه هنرمندان يزدی را خطيرتر نموده است .

يادگار امام جمعه فقيد يزد با اشاره به اينكه سادگی و بی پيرايه بودن به همراه داشتن روحيه قناعت و صرفه‌جويی از ويژگي‌های مردم ديار قنات و قنوت و قناعت است، گفت: دارالعبادة يزد درطول تاريخ عالمان فرزانه‌ای همچون حائري‌ها، خاتمی‌ها، حاج سيدمحمدكاظم يزدی صاحب عروة الوثقی و شعرايی همچون وحشی بافقی، رياضی، فرخی يزدی و .... را در خود پرورش داده كه همگی سر امد كشور بوده و هستند و هنوز بسياری از خدمات آن‌ها همچون شهيد محراب آيت‌الله صدوقی برای مردم ملموس و اثرگذاراست.

حجت‌الاسلام صدوقی در پايان گفت: تربيت شاگرانی از استاد متبحرتر يكی از وظايفی است كه به عنوان دين بر گردن اساتيد دارالعباده يزد است و بايد اساتيد يزدی در اين زمانه كه متاسفانه فرهنگ رو به رشد نيست با تربيت شاگردانی در هر رشته، علاوه بر روشن نگه داشتن چراغ هنر خود، شرايط و فضای رشد و گسترش آن را نيز مهيا نمايند.

حجت‌الاسلام مقدم، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم گفت: هنرمند بايد همواره با دقت و حساسيت اثر هنری را كه هدف و مقصد آن گسترش فضائل اخلاقی و انسانی در جامعه باشد خلق نمايد.

وی ادامه داد: يكی از راه‌های اثرگذار و مهم راهنمايی و سوق دادن جامعه به كمال راه هنر است و هنرمندان می‌توانند با زيباترين و نيكوترين وجه اين وظيفه خطير را به عهده گيرند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بخش قابل توجهی از جمعيت جامعه را نوجوانان و جوانان كه آينده‌سازان كشور هستند، تشكيل می‌دهد و آن‌ها الگو‌پذيری زيادی از هنر‌مندان دارند، لذا بايد روی هنر و هنرمند سرمايه‌گذاری بيشتری صورت گيرد.

حجت‌الاسلام مقدم در بخش ديگری از سخنان خود با ذكر ياد و خاطره امام جمعه فقيد يزد، گفت: حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی نماينده ولی فقيه و امام جمعه فقيد يزد همواره عنايت خاصی به مقوله هنر و هنرمند داشت و اين عمل مورد تاييد اكثريت هنرمندان است .

وی از مرحوم صدوقی به عنوان فردی هنرمند و هنردوست نام برد و گفت: ايشان يك هنرمند به تمام معنا بود واكنون كه يكسال از فقدان اين عالم بزرگ می‌گذرد كم كم كمبود و فقدان وی برای همه درحال نمود است.

زهرا حكمی، عضو هيئت رئيسه انجمن خوشنويسان ايران شعبه يزد نيز در اين مراسم گفت: حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی از خانواده قلم، خون، قيام و شهادت بود و همواره عنايت خاصی به هنرمندان داشت و تشكيل اين مراسم حداقل كاری بود كه از عهده ما برمی‌آمد.

وی افزود: همكاری و مساعدت امام جمعه فقيد يزد با اهالی فرهنگ و هنر بی‌بديل بود و در موقع مراجعه هر يك از هنرمندان به وی، هراقدامی كه می‌توانست برای حل معضل هنرمندان انجام می‌داد.

گفتنی است، در پايان اين مراسم كه با حضور دشتی معاون سياسی استاندار، عبدالحسينی مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمع زيادی از شعرا و اصحاب فرهنگ هنر برگزار شد، احراميان پور، محمدی كوير، سليمی، قديريان، سليمانی، لاری‌پور، باقر دهقان و...... از شعرا و هنرمندان سرشناس و پيشكسوت يزدی موارد و اشعاری را بيان نمودند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا