رضا سلطان زاده -مدير مسئول آیینه یزد

یزدفردا :رضا سلطان زاده -مدير مسئول آیینه یزد:اوايل تيرماه هر سال در روزنامه‌ها و مجلات مقاله‌هايي پيرامون شخصيت و عظمت و فداكاري شهداي دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي نگاشته مي‌شود و از شهيد آيت ا... دكتر بهشتي و 72 شهيد عالي مقام حادثه هفتم تيرماه 1360 تجليل به عمل مي‌آيد عده‌اي از مسئولان اجرايي و قضايي، نمايندگان مجلس، ‌روساي دادگستري‌ استان‌ها و مقامات رده بالاي قضايي با اصحاب رسانه و مطبوعات جلساتي برگزاري مي‌كنند و هر يك با ارائه آمار و ارقامي از پيشرفت‌ها و خدمات قضات و احياناً از كمبودها و مشكلات قوه قضاييه نكاتي را يادآوري مي‌نمايند.
 
34 سال پيش خبرنگاري در پاريس از بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام خميني (ره) پرسيد: شما مي‌خواهيد در ايران حكومت اسلامي برقرار كنيد كه تصوير چنين حكومتي براي ما روشن نيست، ‌به طور روشن بگوئيد چنين حكومتي چگونه است؟ آيا حكومت نمونه‌اي به عنوان مثال وجود دارد كه بتوانيد ذكر كنيد؟ امام خميني(ره) در پاسخ فرمودند:...
 
«.... حكومت اسلامي حكومتي‌ است كه اولاً صددرصد متكي به آراي ملت باشد؛ به شيوه‌اي كه هر فرد ايراني احساس كند كه با رأي خود سرنوشت خود و كشور خود را مي‌سازد و چون اكثريت قاطع اين ملت مسلمانند بديهي است كه بايد موازين و قواعد اسلامي در همه زمينه‌ها رعايت شود. كساني كه سابقه خيانت دارند و برخلاف معيارهاي اسلامي ثروت اندوزي كرده‌اند، تجاوز به حقوق ديگران كرده‌اند، حق دخالت در اين حكومت را ندارند. و ما اميدواريم كه ايران اولين كشوري باشد كه به چنين حكومتي دست مي‌يابد. حكومتي كه كوچكترين فرد ايراني بتواند آزادانه و بدون وجود كمترين خطر به بالاترين مقام حكومتي انتقاد كند و از او در مورد اعمالش توضيح بخواهد. حكومتي كه پول و ارزش‌هاي پوچي كه به وسيله پول ساخته مي‌شود، سرنوشت اين حكومت را تعيين نكند بلكه ارزشهاي عالي اسلامي حاكم باشد.»1
 
هنگام برگزاري انتخابات، ‌احزاب، گروه‌ها، انجمن ها، ‌همه مردم به ويژه جوانان را تشويق مي‌نمايند پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و به كانديداي مورد نظر خود راي بدهند تا منتخبان در مجلس شوراي اسلامي يا شوراي شهر و يا رياست جمهوري با راي بالا انتخاب گردند بنابراين همه اين افراد حق دارند از نحوه عملكرد مديران اجرايي و حاكمان با رعايت ادب و سنجيده و با حفظ احترام و دور از گزافه‌گويي و ياخداي ناكرده توهين و افترا انتقاد كنند. ديگر بحث ديدن نيمه خالي يا نيمه پر ليوان نيست گاه اتفاقاتي مي‌افتد كه دل هر دردمندي را به درد مي‌آورد. پس چه بهتر كه گفته يا نوشته شود تا راه حلي براي آن بيابند.
 
«متفكر جامع‌نگر و فقيه توانا و مدير برنامه‌ريز شهيد مظلوم آيت‌ا... بهشتي كه در تدوين و تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نقش اساسي و مبنايي داشت، همواره بر ضرورت وجود فضايي بازو آزاد براي ارائه ديدگاه‌هاي انتقادي و تعامل منتقدان با مسئولان و زمامداران و مديران سطوح بالاي كشور اصرار مي‌ورزيد و سعي داشت از شكل‌گيري مجدد خفقان و برخوردهاي دفعي و سركوبگرانه‌ با هر انتقاد سالم و هر منتقد ناصح جلوگيري به عمل‌ آورد. متفكر شهيد آيت‌ا... بهشتي اعلام مي‌كرد: انتقاد سازنده و دلسوزانه از مسئولان در تمام سطوح براي همه آزاد است. تكرار مي‌كنم، ‌انتقاد و خرده‌گيري دلسوزانه و نه مغرضانه، راست و نه دروغ،‌ براي همه مردم كه صاحب هر گونه عقيده‌اي باشند، مسلمان و كافر، عادل و فاسق، شهري و روستايي، ارتشي و غيرارتشي، اداري و غيراداري، روحاني و غيرروحاني، زن و مرد، كوچك و بزرگ، با سواد و بي‌سواد، آزاد است.
 
در اين سخن شهيد مظلوم آيت‌‌ا... بهشتي اولاً انتقاد براي همه افراد جامعه اعم از مسلمان و كافر و خوب و بد، آزاد است، زيرا در نظام سياسي و حكومتي اسلام و بر مبناي دستورالعمل حكومتي حضرت امير‌(ع) به مالك اشتر، افراد يا در ديانت و ايمان و اسلاميت با مسئولان و مديران سياسي مشترك هستند، يا در خلقت انساني... حقوقي دارند و بايد رعايت شود. بنابراين، انساني كه عضوي از جامعه اسلامي است و به ويژه به صورت اقليت مذهبي در پناه حكومت اسلامي قرار دارد، مي‌تواند از مسئولان و مديران سياسي انتقاد كند.»2
 
نگارنده در انتظار پاسخ اين سئوال و پرسش است كه آيا تاكنون برگزاري بعضي از همايش‌ها، سمينارها، تشكيل جلسات روضه‌خواني و دعوت از مداحان و گويندگاني كه در ده روز بيش از پنجاه ميليون تومان براي آنها هزينه مي‌شود، برگزاري مجالس عروسي از سوي بعضي كه همشهريان آنان انتظار دارند در زندگي به تجمل‌گرايي روي نياورند اما بابت ميهماني يك شب دهها ميليون تومان هزينه مي‌كنند. تشكيل كلاس‌هاي درس اخلاق و يا تفسير قرآن و برگزاري جلسات دعا براي مديران و كارمندان در ساعات رسمي اداري و يا كسر ساعت كار در بعضي از ايام و يا در ماه مبارك رمضان و اجراي بخشي از برنامه‌هاي پرورشي در مدارس براي دانش آموزان چقدر در كاهش آمار طلاق و زندانيان يا ورودي بيش از حدمتعارف پرونده به دادسراها و دادگاه‌ها و يا روي آوردن مردم به ويژه جوانان به ماهواره‌ها و يا تماشاي فيلم‌هاي مستهجن و بازديد از سايت‌هاي ضداخلاقي در دارالعباده يزد اثر مثبت و قابل قبولي داشته است.
 
متاسفانه حوادثي در يزد اتفاق مي‌افتد، كه باعث ايجاد نگراني در جامعه مي‌شود آن گاه كه عده‌اي از سارقان و اراذل و اوباش به خانه‌ها و مغازه‌ها حمله مي‌كنند پخش اين اخبار در بين مردم و گاه رواج شايعاتي در اين زمينه شهروندان را بيش از حد نگران و ناراحت مي‌كند.
 
آيا بنا به گفته رييس دادگستري يزد وجود حدود سه هزار نفر زنداني در استان و يا بيش از 2300 پرونده طلاق در يكسال كه تقريباً نيمي از آن طلاق توافقي بوده در شان دارالعباده است؟
 
براي رسيدن به جايگاه واقعي و مورد انتظار و دلخواه چه بايد كرد؟ با اين آرزو كه در تيرماه سال 92 بتوانيم با افتخار اعلام كنيم در طول يكسال همه دست به دست هم داديم و با برنامه‌ريزي صحيح به طريقي عمل كرديم و به اين نتايج مثبت و درخشان دست پيدا كرديم، به خواست پروردگار و با سعي و تلاش توانستيم تا حدي در كاهش آمار اعتياد، فساد، قتل، ‌ناامني‌هاي اجتماعي، ‌درگيري‌هاي خياباني و با رسيدگي بيشتر به خانواده زندانيان و... توفيق يابيم. به اميد آن روز...
 
 
 
پي نوشت ها:
 
1- «طليعه انقلاب اسلامي»، صفحه 321 و 322
 
2- روزنامه جمهوري اسلامي، مورخ 11/4/91

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا