یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/  رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشور گفت:‌ با اجرای نسخه 02 بیمارستانها کارآمدتر، اثر بخش تر و درآمدشان افزایش می یابد.

دکتر محمد شریعتی در گفت و گو با خبرنگار  یزدفردا، با بیان این مطلب که پزشک خانواده مانع مراجعات غیرضروری بیماران به بیمارستانها می گردد اظهارداشت: با اجرای پزشک خانواده بیمارانی که نیازمن بستری و خدمات تخصصی هستند توسط پزشک خانواده ه بیمارستانها ارجاع می شوند.

 

وی ادامه داد:  اتفاق خوبی که با اجرای نسخه 02 شاهد آن خواهیم بود این که بیمارستانهایی که از طریق سیستم ارجاع بیمار پذیرش می کنند در آمدشان نیز افزایش می یابد. به عبارت دیگر؛ تا سقف 50درصد حق الزحمه به پزشک  و بیمارستانهایی که بیماران ارجاعی را پذیرش می کنند پرداخت خواهد شد.

دکترشریعتی خاطرنشان کرد: فرانشیز بیمار در بخش بستری 10درصد می باشد که با اجرای پزشک خان.اده شهری این رقم به 5 درصد تقلیل می یابد.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در کشورتصریح کرد: همچنین در بخش سرپایی و کلینی های ویژه بیمارستانها که بیماران ارجاعی را پذیرش می نمایند به ازای یک ویزیت 3 ویزیت ریافت می کنند و این در حالی است که از بیمار فقط 10درصد یک ویزیت دریافت می گردد.

وی در ادامه افزود: طبیعتا بیمارستانها با اجرای نسخه 02 بیمارستانها کارآمدتر، اثر بخش تر  و درآمدشان افزایش می یابد.

رئيس مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بیان اینکه خدمات سطح یک به طور رایگان ارائه می شود افزود:‌ در سطح دو و سه اگر بیمار در قالب سیستم ارجاع به پزشکان متخصص و فوق متخصص معرفی شود ، بیمار 10 درصد مبلغ ویزیت پزشك متخصص را می پردازد و بیمه ها 90 درصد ویزیت پزشكان متخصص به علاوه یك ویزیت كامل آنان در بخش خصوصی را پرداخت می كنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد:

تمام زیرساخت های لازم جهت نسخه 02 در یزد فراهم است

نگرانی های خدمات سطح 3  و 2 در حال مدیریت است

 

دکتر سیدجلیل میرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا اظهارداشت: تنها دغدغه جهت اجرای نسخه 02 پزشک خانواده این است که در ماههای اول اجرای طرح اورژانس های بیمارستانها با مراجعه قابل توجهی از بیماران رو به رو می شوند که این مهم به خوبی در حال مدیریت است و هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: با انجام اقدامات لازم همچون افزایش تعداد پزشکان در اورژانس های بیمارستانها و اختصاص تمهیدات لازم از بروز مشکلات در این خصوص پیشگیری خواهیم کرد.

 

دکتر میرمحمدی اظهارامیدواری کرد: با توجه به این که ارجاع بیماران از سوی پزشکان عمومی ( پزشکان خانواده) صورت خواهد گرفت مشکل آنچنانی جهت ارائه خدمات بیمارستانی در سطح 2 و 3 نداشته باشیم.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان عنوان داشت: با توجه به اینکه بیمارستانهای یزد نیز تعداد تخت های قابل توجهی دارند به فضل خداوند و با همکاری بیمارستانهای خصوصی یزد مشکلی جهت اجرای نسخه 02 پزشک خانواده در استان نخواهیم داشت.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد:

اجرای نسخه 02 هیچ گونه مشکلی برای بیمارستانها ایجاد نمی کند

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اجرای نسخه 02 هیچ گونه مشکلی برای بیمارستانها ایجاد نمی کند.

 

دکتر محمدرضا وفائی نسب در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا، با تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: با اجرای نسخه 02 و ارجاع بیماران به مراکز درمانی بایستی یک سری تجهیزاتی فراهم گردد تا منجر به اتلاف وقت بیماران نگردد.

 

وی ادامه داد: جهت اجرای این طرح ملی باید امکاناتی و نیروی انسانی کافی در بیمارستانها فراهم شده تا اطلاعات بیماران ثبت و ضبط گردد.

 

وی با اشاره به افزایش تعداد تخت های بیمارستانی جهت اجرای هرچه بهتر اجرای نسخه 02 همچنین متذکرشد: تمام اطلاعات بیمار در مراکز درمانی بایستی در فرم ارجاع ثبت شود.

 

دکتر وفائی نسب با اشاره به مزایای طرح پزشک خانواده شهری جهت بیمارستانها و مراکز درمانی افزود: بیمارانی که از مسیر ارجاع وارد بیمارستان می شوند منطقی تر پذیرش می گردند و مشکل نداشتن تخت خالی در بیمارستانها کاهش می یابد.

 

وی همچنین با اشاره به افزایش حاکمیت نظم و انضباط در مراکز درمانی با اجرای نسخه 02 در بیمارستانها عنوان کرد:  همچنین بیماران با طی نمودن مراحل درمانی شان در مسیر سیسم ارجاع نیز از نظر مالی هزینه کمتری پرداخت می کنند و بحث تخفیف دادن در بیمارستانها کاهش می یابد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان اظهارامیدواری کرد: با حمایت های دولت و تخصیص اعتبارات لازم خدمات سطوح 2 و 3 نیز در این طرح ملی رایگان گردد.

 

 

رئیس بیمارستان موقوفه گودرز یزد:

اجرای پزشک خانواده شهری هم به نفع بیمارستانها هم به نفع مردم است

 

 

مسئول فنی و رئیس بیمارستان موقوفه گودرز یزد گفت: با اجرای طرح ملی پزشک خانواده در مناطق شهری شاهد تحقق عدالت در نظام سلامت خواهیم بود.

 

دکتر محمدرضا منتظری، با اشاره به این مطلب که طرح پزشک خانواده طرحی جامع نگردر نظام سلامت کشور است اظهارداشت: با اجرای این طرح ملی در مناطق شهری شاهد تحقق عدالت در نظام سلامت خواهیم بود و از طرف دیگر پزشکان عمومی در کشور و استان ساماندهی شده و جایگاه واقعی شان را بدست می آورند.

 

وی در ادامه یزدفردا گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق شهری ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی و خصوصی به عدالت نزدیک تر می گردد.

 

مسئول فنی بیمارستان موقوفه گودرز اجرای نسخه 02 پزشک خانواده را اقدامی بسیار شایسته و ارزنده از سوی دولت و مقام وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی عنوان و تصریح کرد: با اجرای این طرح بیماریهای افرا زودتر تشخیص داده شده و بیماران زودتر به نتیجه می رسند و در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی بیماران می گردد.

 

دکتر منتظری راهنمایی بیماران جهت انتخاب پزشک و ارجاع بیماران به متخصصین وسطوح بالاتررا از مهمترین فواید این طرح ملی برشمرد وافزود: با اجرای این طرح پزشکان عمومی بهترین فرد و مشاوری امین و بسیار خوب برای بیماران خواهند بود.

 

دکتر منتظری با بیان این مطلب که بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با اجرای نسخه 02 پزشک خانواده مرتفع می گردد متذکرشد:  کاهش استرس، کاهش اتلاف وقت بیماران از دیگر مزایای ان طرح است.


مسئول فنی و رئیس بیمارستان موقوفه گودرز یزد با اشاره به این که بعضا مشاهده می شود افرادی در این خصوص دیدگاههای منفی داشته و بر این باورند این طرح منجر به ایجاد لطمه در بحث درمان می شود افزود: این افراد دیدگاه اقتصادی دارند و معتقدند با اجرای این طرح متضرر خواهند شد لذا توصیه می شود این افراد دیگاهشان را تغییر داده و با دیدگاههای سیاسی و اقتصادی وارد این طرح نشوند. این افراد وجدان خود رابیدار کنند تا شاهد رضایتمندی بیشتر بیماران باشیم.

 

دکتر منتظری اظهارامیدواری کرد: با ساماندهی و مدیریتی که در اجرای این طرح صورت خواهد گرفت منجر به رکود اقتصادی در مطب ها نشویم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا این طرح ملی برای بیمارستانها مشکلاتی را بوجود آورد یا خیر؟ گفت: با اجرای اینطرح بستری بیماران در مراکز درمانی نیازمند یک سری اندیکاسیون های خاص خود می باشد که اگر این اندیکاسیون ها انجام گردد پزشکان وبیماران رضایت بیشتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در مجموع اجرای این طرح به نفع بیمارستانهای دولتی و خصوصی و همچنین بیماران خواهد بود.

 

رئیس بیمارستان شهید صدوقی:

ارتقاء نظام سلامت و عملکرد بیمارستان ها با  پزشک خانواده  محقق می گردد

 

 

رئیس بیمارستان شهید صدوقی گفت: طرح پزشک خانواده نه تنها هیچ مشکلی برای بیمارستان ها ایجاد نمی کند بلکه عملکرد بیمارستان ها را نیز ارتقاء می دهد.

 

 

 دکتر محمد رضا میرجلیلی به یزدفردا گفت:  این طرح علاوه بر کاهش مراجعات غیر ضروری  به بیمارستان ها و بویژه اورژانس، از لحاظ هزینه ای نیز کمک بسیار موثری به بیمار و جامعه خواهد نمود  .

 

وی تاکید نمود : طرح پزشک خانواده نه تنها هیچ مشکلی برای بیمارستان ها ایجاد نمی کند بلکه عملکرد بیمارستان ها را نیز ارتقاء می دهد.

 

دکتر میرجلیلی با بیان این مطلب که طرح پزشک خانواده اثرات مثبتی در ارتقاء عملکرد بیمارستان ها و جلب رضایت بیماران و مراجعان خواهد داشت عنوان داشت: طرح پزشک خانواده تا حدودی مشکلات بیمه ای را نیز رفع خواهد نمود که به تبع آن کسورات کاهش خواهد یافت.

 

دکتر میر جلیلی با اشاره به مزایای این طرح ملی ابراز داشت: این طرح سلامت نگر بوده و عدالت در سلامت ، پیشگیری از بیماری ها ، اصلاح نظام سلامت ، حذف تقاضاهای اضافی و ارتقاء سلامت و بهداشت را به دنبال خواهد داشت.

 

رئیس بیمارستان شهید صدوقی در پایان با اشاره به ظرفیت های بسیار والای استان جهت اجرای این طرح گفت : طبق اعلام ریاست دانشگاه پزشکان عمومی زیادی جهت اجرای این طرح ثبت نام نموده اند و خوشبختانه بسترهای مناسبی جهت اجرای این طرح در استان فراهم گردیده است.

 

 

 

 

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهیدصدوقی یزد:

نسخه 02 به شرط انجام تعهدات بیمه ها مشکلی برای بیمارستانها نخواهد داشت

 

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهیدصدوقی یزد گفت: نسخه 02 به شرط انجام تعهدات سازمانهای بیمه گر مشکلی برای بیمارستانها نخواهد داشت.

 

دکتر کاظمینی در این خصوص به یزدفردا گفت: اجرای نسخه 02 هیچ گونه مشکلی برای بیمارستانها ایجاد نمی کن به شرط آن که سازمانهای بیمه گر به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند.

 

وی افزود: این که ارتباط در بخش هزینه ها بین بیمار وبیمارستانها کاهش می یابد خود نوعی ویژگی مثبت  این طرح برای بیمارستانها است، البته به شرط آنکه سازمانهای بیمه گر به تعهدات خود عمل کنند.

 

دکتر کاظمینی در پایان ابراز داشت: چون این طرح به نفع مردم است به نفع بیمارستانها نیز خواهد بود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا