/

یزد، منیره زارع زاده، خبرنگار بهداشت و درمان یزد فردا:کارشناس تغذیه  مرکز بهداشت استان یزد خطاب به مسافرین متذکرشد: براي پيشگيري از ابتلا به اسهال، مصرف ماست پاستوريزه مفيد است، زيرا ماست حاوي باكتريهاي مفيدي است كه با جايگزين شدن در روده از رشد باكتريهاي بيماريزا مي كاهد.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت و گو با خبرنگار یزد فردا، اظهارداشت: مشكلي كه اغلب ، مسافرين با خوردن آب يا غذاي آلوده به آن دچار ميشوند،ابتلا به اسهال مسافرتي است.

وی با بیان این مطلب اين مشكل بيشتر در جوانان بروز مي كند افزود: افرادي هم كه داروهاي آنتي اسيد مصرف مي كنند بيشتر دچار آن مي شوند.

حاجی میرزاده تصریح کرد: اسهال مسافرتي عمدتا بعد از 7-3 روز ،حتي بدون درمان،خودش برطرف ميشود،اما در درصد كمي از مسافرين اين حالت ادامه مي يابد.

وی متذکرشد: براي پيشگيري از ابتلا به اسهال،مصرف ماست پاستوريزه مفيد است ،زيرا ماست حاوي باكتريهاي مفيدي است كه با جايگزين شدن در روده از رشدباكتريهاي بيماريزا مي كاهند.

وی در پاسخ به این سوال که "در موقع اسهال چه بايد كرد ؟ " ابراز داشت: اگر ميتوانيد قبل از خود درماني به يك پزشك مراجعه كنيد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد:  از آنجايي كه اسهال ،آب و الكتروليتها به خصوص پتاسيم و منيزيوم را از بدن دفع مي كند،تا مي توانيد مايعات مصرف كنيد و در اسهال شديد از محلول ORSاستفاده كنيد.
وی توصیه کرد: مبتلایان به اسهال می توانند با مصرف سوپ مرغ با كته، بيسكوييت ترد(شور) و ميوه جاتي مثل موز بهبودی حاصل نمایند.

وی توصیه اکید کرد: مبتلایان به اسهال در مسافرت از مصرف شير و غذاهاي پرچرب بپرهيزنند.
این کارشناس تغذیه در پایان عنوان داشت: از آنجایی که اسهال،خطر از دست دهي آب بدن را به همراه دارد، بنابراین سعي شود مرتب به بیمار سوپ،پوره رقيق و ... داه شود و مادران باردرا شيردهي را در كودكان شيرخوار خود قطع نكنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا