(محمد فاضلی مدیر مسئول یزد امروز ) آنچه انسان را گرم نگه مي‌دارد، نان است نه پتو. (ضرب‌المثل آذري) نان همواره جزو يكي از عناصر ثابت و نيازهاي اوليه زندگي روزانه مردمان اين مملكت بوده و به نوعي نماد حيات و زنده بودن در ايران گرديده و بدون شك نان در ميان مردم ايران زمين جايگاهي والا و ارزنده داشته و دارد. ...

گرانی نان و نان خالی خورها

یزدفردا :محمد فاضلی- هفته نامه یزدامروز :آنچه انسان را گرم نگه مي‌دارد، نان است نه پتو. (ضرب‌المثل آذري)

نان همواره جزو يكي از عناصر ثابت و نيازهاي اوليه زندگي روزانه مردمان اين مملكت بوده و به نوعي نماد حيات و زنده بودن در ايران گرديده و بدون شك نان در ميان مردم ايران زمين جايگاهي والا و ارزنده داشته و دارد.

خدابيامرز مادربزرگم (نزديك به 50 سال از فوت او مي‌گذرد) عجيب حرمتي براي نان قائل بود. هميشه پس‌مانده‌هاي نان را جمع مي‌كرد و در ظرف مخصوصي كه براي اينكار قرار داده بود مي‌ريخت. اگر ذره‌اي نان روي زمين مي‌ديد آنرا مي‌بوسيد و گوشه (چارقدش) مي‌بست تا در ظرف مخصوص قرار دهد و در نهايت نان خشك‌ها را درون كاسه‌اي خيس مي‌كرد تا روي زمين نريزد و جلو مرغها مي‌گذاشت و در مورد نان مي‌گفت: نونه كه بند جونه – نون بركت خداست – نون تازه بوي دست حضرت زهرا(س) ميده- فقط نون را ميشه رو قرآن گذاشت – وقتي مي‌خوابي سفره نون پايين پات نباشه – نون از بهشت اومده و... .

آري نان هميشه نماد زندگي مردم عادي بوده و جزء لاينفك سفره آنها، آنهاييكه شايد هرگز حتي مزه خوراك ماهيچه، شنسيل مرغ، همبرگر، كباب تركي، پيتزا و... نچشيده، آنهايي كه از كلمه صبحانه، نهار و شام استفاده نمي‌كنند بلكه هر وعده غذا خوردن را «نان خوردن» مي‌نامند.

هنوز مردم (عادي) وقتي مي‌خواهند از بزرگواري كسي تعريف كنند مي‌گويند: (آدم نان بده‌اي است) و چون بخواهند از كسي كه بخيل و بي‌خير است مذمت نمايند مي‌گويند: (نوني پهلوش  نيست) و آنگاه كه بخواهند كار و يا تلاش ديگري را بيهوده بنامند مي‌گويند: (فكر نان كن كه خربوزه آبست...) و به راستي جان كلام اينجاست كه مي‌گويند: هر چه مي‌خواهي ببر اما نبر نان كسي... .

با گذشت فقط 15 ماه از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تاكنون سه دفعه قيمت نان افزايش يافته (اخيراٌ در حد 30 درصد و براي سومين بار) اما متأسفانه كيفيت آن كه همواره بهانه افزايش قيمت بوده دچار عقبگرد شده و نارضايتي مردم را در پي داشته است.

برخي نانوايي‌هاي سنتي انواع نان را با كيفيتي بسيار نامناسب به مصرف كنندگان عرضه مي‌كنند كه گاه نصف آن سوخته است و خمير!

اكنون افت كمي و كم‌فروشي انواع نان نيز به يكي ديگر از محورهاي نارضايتي مردم تبديل شده به نحوي كه در بعضي از نانوايي‌ها حجم چانه خمير و در نهايت نان عرضه شده به مشتريان كاهش يافته است و اين تخلف حتي در نانوايي‌هايي كه نان را با قيمت بيشتري با توجيه «كنجدي» به مردم عرضه مي‌كنند نيز به خوبي مشهود است. نبود هيچ نظارتي بر وزن چانه خمير و نان عرضه شده به مصرف كنندگان موجب شده است تا روز به روز حجم نان عرضه شده به مردم كاهش يابد.

گراني نان و اعتراض مجلسيان

در پي افزايش رسمي قيمت نان براي سومين بار طي 15 ماه برخي نمايندگان مجلس به تصميم دولت براي افزايش مجدد قيمت نان اعتراض كردند. قاضي‌پور، نماينده اروميه در مجلس نسبت به افزايش 30 درصدي قيمت نان توسط دولت انتقاد كرد و گفت: دولت مي‌خواهد براي خريد گندم، مبلغ مورد نياز را از كارگران و مردم مستضعف و فقرا بگيرد. وي در تذكري آيين‌نامه‌اي ضمن اعتراض به افزايش 30 درصدي قيمت نان، اظهار كرد: حقوق كارگران 30 درصد افزايش نيافته كه قيمت نان 30 درصد افزايش يافته است. وي افزود: دولت پولي كه براي خريد گندم‌هاي خارجي اختصاص مي‌دهد را اگر به كشاورزان داخلي اختصاص دهد، بسياري از مشكلات حل مي‌شود. عليرضا محجوب نماينده مردم تهران نيز درباره افزايش قيمت نان گفت: با وجود آنكه مسئولان تضمين كرده‌اند كه يارانه براي نان وجود دارد اما براي افزايش يارانه آن تلاشي نكرده‌اند بنابراين سفره 15 ميليون نفر تهديد مي‌شود. وي در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با بيان اينكه گراني و تورم در رأس مشكلات كارگران و كشاورزان و اقشار ضعيف قرار دارد، گفت: نان اصلي‌ترين خوراك كارگران، كشاورزان و اقشار محروم است و بايد پرسيد مسئولان با چه دليلي به صورت غير مستقيم از افزايش قيمت نان دفاع كرده‌اند؟ نماينده مردم تهران گفت: با وجود آنكه مسئولان تضمين كرده‌اند كه يارانه براي نان وجود دارد اما براي افزايش يارانه تلاشي نكرده‌اند. بايد گفت در واقع اين امر سفره 15 ميليون نفر را تهديد مي‌كنند. وي اظهار كرد: آنها با چه دليلي افزايش 30 درصدي قيمت نان را مي‌پذيرند؟ انتظار بود مجلس به جاي مباحث كلي اقتصادي گراني قيمت نان را در دستور كار خود قرار مي‌داد.(1)

بدون تعارف نان غذاي اصلي قشر عظيمي از مردم است از جمله كارگران فصلي و مهاجر كه در اين روزها كسب و كارشان هم رونقي ندارد و گروهي از آنها بيكار به خانه برمي‌گردند و بي‌ترديد خيلي از ما هر روز شاهد بيكاران جوياي كار هستيم كه در اطراف پارك‌ها و تقاطع خيابان‌ها نان خالي مي‌خورند. بيكاراني كه قبل از طلوع خورشيد در صف‌هايي منظم در انتظار دست‌هايي مهربان مي‌مانند كه از پنجره اتومبيل‌ها بيرون مي‌آيند و آنها را صدا مي‌زنند و اين حكايت هميشگي آنهاست. به اميد روزي كه كاري پيدا كنند تا نان شبي به دست بياورند. كارگران يا همان بيكاران معروف خيابان‌ها و تقاطع‌ها كه دو دسته‌اند، يك دسته آنهايي كه كاري پيدا مي‌:نند و غذايي درآورده‌اند و يك دسته ديگر آنهايي كه كاري پيدا نكرده‌اند و مجبورند كه نان خالي بخورند. پس بايد فكري كرد تا اينها حداقل بتوانند با (نان خالي) شكم خود و خانواده‌اشان را سير (پر) نمايند.

كم‌كم دارد قيمت نان و كيفيت آن موضوع طنز طنزپردازان و كاريكاتوريست‌ها مي‌شود. چندي قبل (قبل از گراني مرحله سوم) گفته شده كه در يكي از نانوايي‌هاي تهران تابلويي نصب نموده بود به اين مضمون (نان نسيه داده نمي‌شود) يا طنزپردازي نوشته بود: با عنايت به گران شدن نان:

ـ نانوايي‌ها براي جلب مشتري بايد نان را مانند بسياري از مايحتاج ديگر به صورت قسطي بفروشند!!

ـ از نظر ايمني بهتر است نانوايي‌ها علاوه بر دزدگير، دوربين مداربسته هم نصب نمايند!!

 

1ـ اخيراً يارانه 28 هزار توماني سرگردان در حسابها به اين امر اختصاص يافته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا