تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار یزدفردا - خرید گوشت با مهر بهداشتی دامپزشکی، نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال 0-4 درجه سانتيگراد، پرهيز از دست زدن به گوشت در صورت وجود زخم در دست ها واستفاده از دستکش در هنگام استفاده از این فراورده گوشتی می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگيري کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: با گرم شدن هوا و جمعیت ناقلین تعدادي از بیماری ها، از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که کنه ها هستند افزایش پیدا می کند و احتمال بروز بیماری بیشتر می شود.

دکتر علی اکبر حدادزاده در ادامه افزود: این بیماری در مرحله اول قابل شناسایی نمی باشد و امکان دارد دام آلوده ذبح شود و در اختیار مردم قرار گیرد و علایمی چون تب و لرز، درد های عضلانی در کمر و پا خونريزي هاي زير جلدي وداخلي را در انسان بوجود آورد.

وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو از طریق خونابه گوشت و همچنین از طریق کنه که از بدن دام آلوده جدا می شود و انسان را مورد گزش قرار می دهد می تواند به انسان منتقل شود و حتی اگر انسانی مبتلا شود می تواند به شخص دیگر هم خصوصا از طریق ترشحات بدن منتقل کند.

وی در پایان از مردم خواست گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز معتبر با ليبل ومهر دامپزشكي تهیه و پس از خرید و نگهداري گوشت به مدت 24 ساعت در دمای 4-0 درجه یخچال، در هنگام قطعه کردن از دستکش استفاده نمایند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا