عصاره گیاه هندوانه ابوجهل در مهار رشد سلول‌های سرطانی مؤثر است

يزدفردا:مصرف گياه دارويي هندوانه ابوجهل به همراه اشعه راديواكتيو رشد تومورهاي سرطاني را متوقف مي‌كند.

عصاره گیاه هندوانه ابوجهل در مهار رشد سلول‌های سرطانی مؤثر است



نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره تام گیاه هندوانه ابوجهل ممکن است برای مهار رشد و از بین بردن برخی از سلول‌های سرطانی نظیر حنجره، مؤثر باشد.

به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا:هندوانه ابوجهل و یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها می‌باشد.

این گیاه بومی ایرانی بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی همچون جنوب استان خراسان یافت می‌شود.

میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل تبلوری با طعم بسیار تلخ به نام کولوسنتین است. این گلوکوزید به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد می‌باشد، در آب به نسبت 20 درصد حل می‌شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ای به نام کولوسنتتین می‌دهد.

گفتنی است، میوه این گیاه علاوه بر موارد مذکور دارای کولوسنتیلین، سترولین، ماده روغنی، مواد صمغی و املاح مختلف است که دارای خاصیت مسهلی قوی با اثر قاطع است و در موارد ضعف اعمال روده، فلج امحاء و احشاء آب آوردن انساج و انسداد و بیماری‌های کبدی و گاهی به عنوان قاعده آور به کار می‌رود.

از خواص مهم دیگر دارو، اثر ضد ویروسی، میکروبی و سرطان آن است.

محققان مرکز تحقیقات ایمونولوژی پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این تحقیق اثر ستیوتاکسیستی عصاره الکلی گیاه هندوانه ابوجهل را به صورت invitro با استفاده از تست MTT مورد ارزیابی قرار دادند و اثر مهار کنندگی آن بر روی دوره سلولی سرطان حنجره و فیبروبلاست نرمال موشی L929 را بررسی کردند؛ همچنین تغییرات مرفولوژی رده‌های سلولی در مجاورت عصاره نیز ارزیابی و ثبت شد.

گياه هندوانه ابوجهل داراي خاصيت بسيار مسهل(اسهال‌آور) مي‌باشد. از اين گياه در موارد ضعف اعمال روده،‌ بيماري‌هاي كبدي و بعضاً به عنوان قاعده‌آور نيز به كار مي‌رود.

تحقيقات اخير نشانگر آن است كه مصرف گياه هندوانه ابوجهل همراه با اشعه راديو اكتيو داراي اثرات متوقف كنندگي در رشد تومورهاي سرطاني مي‌باشد.

گفتني است، اخيراً نيز پودر گياه هندوانه ابوجهل به عنوان تركيب درمان كننده بيماري‌هاي قند و ديابت مصرف مي‌شود

با توجه به مصرف زياد داروهاي گياهي و ناشناخته بودن بعضي اثرات داروهاي شيميايي و هورموني در بدن و عوارض جانبي ناشي از استعمال اين داروها، تحقيقات بيشتر در زمينه گياهان دارويي واستفاده از آنها در درمان بيماريها ضرورت دارد. در شهرستان جيرفت، اهالي بومي مبتلا به بيماري ديابت جهت درمان سنتي از ميوه له شده هندوانه ابوجهل با آب در تشتي تهيه و از قسمت نشيمنگاه در آن قرار مي گيرندوتجويز هندوانه ابوجهل به بيماران ديابتي موجب كاهش معني‌دار در ميزان هموگلوبين و گليكوزيله قند خون ناشتا شده است.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا