یزدفردا: طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» که با هدف تجهیز هر کلاس به حداقل یک قفسه کتاب در مدارس ابتدایی مناطق محروم و کمک برخوردار راه‌اندازی شده، تاکنون فقط در ۲ مدرسه یزد اجرایی شده است.

به گزارش یزدفردا: کتاب خواندن و داشتن کتاب برای کودکان در مقطع ابتدایی تأثیرات مثبتی همچون تقویت مهارت‌های زبانی، افزایش خلاقیت و تخیل، پرورش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی، تقویت تمرکز و دقت، توسعه مهارت‌های تحلیلی و علاقه‌مندی به یادگیری دارد ولی این در حالیست که متاسفانه در مناطق و مدارس کم برخوردار کشور، بسیاری از کودکان از نعمت کتاب‌های غیر درسی محروم هستند.

در همین راستا نیز طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» با هدف تجهیز هر کلاس به حداقل یک قفسه کتاب، در مدارس ابتدایی مناطق محروم و کمک برخوردار که عموماً کتابخانه‌ای ندارند و تاکنون نیز از هیچگونه طرح حمایتی‌ دولتی برخوردار نبودند، با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری امور اجتماعی استانداری اجرا شده ‌است.

این طرح ماندگار با هدف اجرای برنامه‌های سـلامت اجتماعی، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و کنترل و کاهش آسـیب‌های اجتماعی در محلات هدف دفاتر تسهیلگری برگزار شده است و نظر به این که مدارس واجد شرایط با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان شناسایی می‌شوند، تاکنون مدرسه‌ی پسرانه «سیدمحمد بهادری» و مدرسه دخترانه «خاتمی» در منطقه کم ‌برخوردار «صدرآباد» یزد برای این منظور شناسایی  و در اولویت قرار گرفته‌اند.

برخی کلاس‌های این مدارس طی سه مرحله به قفسه‌های کتاب و بازی فکری مجهز شده‌اند؛ مرحله اول این طرح همزمان با هفته  گرامیداشت مقام معلم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و با اهدای ۸۰ جلد کتاب سرگرمی و بازی فکری برای هر قفسه اجرا شد، مرحله دوم طرح همزمان با چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ و به مناسبت گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با اهدای ۸۰ جلد کتاب و بازی فکری به مدرسه دخترانه «خاتمی» و مرحله سوم نیز دوشنبه ۱۶ مهرماه امسال و همزمان با روز جهانی و هفته ملی کودک در هر دو دبستان اجرا شد تا دانش‌آموزان این مدارس نیز از نعمت قفسه کتاب و بازی‌های فکری و سرگرمی برخوردار شوند.

هر چند تاکنون طرح مذکور تنها در چند کلاس این دو مدرسه اجرا شده ولی در صورت ادامه آن، دیگر کلاس‌های این مدرسه و مدارس دیگر چنین مناطقی، مشمول طرح خداپسندانه «هر کلاس، یک قفسه کتاب» خواهند شد.

افرادی که نذر فرهنگی یا قصد همیاری برای ادامه این طرح داشته باشند، می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های ۶-۰۳۵۳۶۲۶۹۱۷۵ با روابط عمومی کانون پرورش فکری استان یزد تماس گرفته و در خصوص نحوه همکاری در طرح مذکور اطلاعات بیشتری کسب کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا