یزدفردا: نشست مشترک هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد و سفیر و رایزن بازرگانی اسپانیا در ایران برگزار شد.

به گزارش یزدفردا: در این نشست ضمن اشاره به مشکلات موجود در روابط دو کشور، طرفین بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند.

در ابتدای این دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با اشاره به اینکه یزد به‌عنوان شهر میراث جهانی که در فهرست یونسکو ثبت شده است گفت: این شهر نه‌تنها به‌واسطة معماری شگفت‌انگیز و ساختار تاریخی‌اش شناخته می‌شود، بلکه به دلیل سابقه زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در طول تاریخ، الگویی از وفاق ملی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به شمار می‌رود.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: استان یزد به‌عنوان یکی از مراکز تاریخی تجارت در ایران، دارای سابقه‌ای طولانی در زمینه تجارت و بازرگانی است. یزد چهارمین استان توسعه‌یافته صنعتی در کشور است که بیش از ۸۰۰ نوع کالا در آن تولید می‌شود. این استان رتبه اول تولید کاشی و سرامیک، رتبه دوم محصولات نساجی و رتبه سوم محصولات فولادی را در کشور داراست.

وی در خصوص ارتباط با کشور اسپانیا تصریح کرد: یزد از گذشته روابط سازنده‌ای با اسپانیا در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت کاشی و سرامیک داشته‌ که به امضای تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی یزد با اتاق بازرگانی و صنعت کاستلیون در سال 2010 با هدف ارتقای روابط اقتصادی منجر شده است. مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران نیز با کشور اسپانیا تفاهم‌نامه‌ای امضا نموده است.

دستمالچیان با تأکید بر لزوم ایجاد زمینه مراوده و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اتاق بازرگانی یزد با یکی از اتاق‌های مادرید یا بارسلون افزود: ازآنجاکه صدور روادید، حضور هیئت‌هایی از ایران در نمایشگاه‌های مختلف اسپانیا و همچنین تسهیل فرایند خواهرخواندگی با شهر سویا نیازمند رایزنی است، درخواست داریم ما را در این موارد همراهی نمایید.

غضنفر امیرجلیلی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز در این جلسه با اشاره بر روابط گذشته ایران و اسپانیا تأکید کرد: امیدواریم ارتباطات اقتصادی، صنعتی بین یزد و استان‌های مرتبط در اسپانیا در آینده برای رفع مشکلات رقم بخورد. حضور شما برای گسترش این ارتباطات مغتنم است. امیدواریم در آینده این ارتباطات هر چه بیشتر به‌خصوص در صنعت گردشگری توسعه پیدا کند.

محمد تقی خالقیه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با اشاره به مراودات تجاری در زمینه کاشی و سرامیک با اسپانیا گفت: این مراودات و مشارکت با اسپانیا در زمینه تولید جوهر وجود داشته؛ اما از تابستان امسال این همکاری قطع شده است. نگاه اسپانیا به این همکاری‌ها باید اقتصادی باشد تا بتوانیم مراودات را از سر بگیریم.

حمیدرضا شرافت عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد اشاره کرد: استان یزد اولین استان از لحاظ تنوع منابع معدنی در کشور است. در استان یزد حدود 40 نوع ماده معدنی داریم. در زمینه کانی های فلزی نیز به لحاظ حجم ذخیره از استان های خوب کشور هستیم و از لحاظ فلزات گران بها نیز پتانسیل خوبی داریم. بخش خصوصی نیز بسیار در این زمینه فعال است. این موارد می تواند زمینهه همکاری های مشترک بین دو کشور باشد. لازم است کمیته مشترکی تشکیل شود و نوع و میزان همکاری ها مشخص شود.

حسین پهلوان پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز گفت: با توجه شرایط اقلیمی اسپانیا در زمینه کشاورزی موفق بوده است و همکاری‌هایی با ایران در این زمینه بوده است. یزد نیز قدیمی‌ترین استانی است که در زمینه کاشت محصول پسته فعالیت می‌کند، در نتیجه می‌توانیم با همدیگر در مورد تجربه کاشت و برداشت این محصول همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

احمد عشقان ملک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این جلسه با اشاره به پتانسیل های یزد در زمینه تولیدات پتروشیمی گفت: در حال حاضر ارتباط مستقیم با اسپانیا وجود ندارد و مواد اولیه از طریق سایر کشورها به اسپانیا صادر می شود. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک با همراهی رایزن بازرگانی سفارت اسپانیا زمینه گسترش همکاری ها را ایجاد کنیم.

اصغرآقا نبیل رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز گفت: مشترکات زیادی در زمینه فرهنگ و هنر بین یزد و اسپانیا وجود دارد.

وی ادامه داد: کویر یزد برای اروپائیان جذاب است و مردم مهمان‌نواز یزد پذیرای توریست‌های اسپانیایی هستند. از تور اپراتورهای اسپانیا دعوت می‌کنیم که ایران و یزد را ببینند. ما نیز از تجربیات آن‌ها برای گسترش روابط استفاده کنیم.

محمد حسین چشم‌به‌راه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد نیز خواستار توسعه روابط تجاری با اسپانیا به‌خصوص برای خرید قطعات، لوازم و ماشین‌آلات شد.

عباسعلی متوسلیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با اشاره به اینکه رسالت اصلی رایزن‌ها و سفارت‌ها تقویت روابط تجاری است گفت: در حال حاضر این ارتباطات بین ایران و اسپانیا بسیار کاهش‌یافته است، امیدواریم این رسالت احیا شود.

وی اشاره کرد: استان یزد ظرفیت بالایی در تولید مواد پتروشیمی و پلیمری دارد، اسپانیا نیز در زمینه تولید لوله‌های یوپی‌سی فعال هست و مصارف آن در حوزه کشاورزی و آب‌رسانی است. باتوجه‌به مستهلک بودن ماشین‌آلات کشور می‌توان رابطه آینده ایران و اسپانیا انتقال تکنولوژی و دانش فنی باشد.

لزوم انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف با اسپانیا

جوادیان زاده رئیس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی نیز با اشاره به موقعیت یزد و کم‌بارش بودن آن گفت: بارش استان کمتر از 100 میلیمتر است و همین سبب شده بهره وری در آب و کشاورزی مورد توجه مردمان یزد باشد چون بهره‌وری برابر با حیات بوده است.

جوادیان زاده با اشاره به 2 هزار قنات زنده در یزد تأکید کرد: از این منظر یزد با مناطق جنوب اسپانیا شبیه هم هست گالریا یا آکوآداد که در اسپانیا به کشاورزی و معدن‌کاری کمک می‌کرده است.

وی پشنهاد کرد: با توجه به فعالیت 4 موزه آب در اسپانیا می توان تفاهم نامه ای برای بحث پژوهش در گذشته آب دو کشور تبادل شود. مطالعات مشترک در خصوص قنات ها، همچنین انتقال تکنولوژی کشت گلخانه ای از اسپانیا و ایجاد مزرعه چند منظوره با هدف گردشگری کشاورزی از دیگر پیشنهادات قابل بررسی است.

موسوی نماینده وزارت امور خارجه نیز با تأکید بر اینکه روابط ایران و اسپانیا قبل از تحریم‌ها علیه ایران، بسیار خوب بوده است گفت: در حال حاضر ارتباطات تجاری بسیار کاهش‌یافته است. علاوه بر مشکل تحریم‌ها، وجود مشکلات بانکی نیز سبب شده، صنایع ما نتوانند با اسپانیا مبادله داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی دو کشور مدتی است برگزار نشده تصریح کرد: یکی از راه‌های همکاری در حال حاضر بین اتاق‌های بازرگانی اسپانیا و ایران، انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی است تا فعالان اقتصادی و شرکت‌های خصوص دو کشور یکدیگر را بهتر بشناسند.

سید علی‌اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در این جلسه به پتانسیل‌های یزد اشاره کرد و گفت: استان یزد چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور است. یزد صنایع معدنی بزرگی دارد و در کاشی سرامیک، شیشه و… سرآمد است. اسپانیا نیز کشوری صنعتی است در نتیجه می‌توان سطح مراودات را افزایش داد.

کلانتر تأکید کرد: ما پیش‌ازاین تجربه همکاری با والنسیا را داشتیم. تفاهم‌های خوبی هم منعقد شد امیدواریم مجدداً این همکاری‌ها احیا شود. برای شروع می‌توان سفرهایی برای اعضای اتحادیه‌ها و تشکل‌های دو کشور برنامه‌ریزی کرد تا زمینه‌های همکاری مشخص شود.

حسینی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد نیز در این جلسه گفت: قرابت زیاد فرهنگی بین ایران و اسپانیا وجود دارد؛ اما در حوزه فعالیت‌های کشاورزی نیز می‌توان همکاری‌های مشترکی داشت. درخواست داریم بتوانیم با سازمان‌های مشابه خودمان در اسپانیا ارتباط برقرار کنیم. همچنین امکان بازدید سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی استان از پروژه‌های اسپانیا (تور گردشگری کشاورزی) فراهم شود.

حسینی تأکید کرد: تأسیسات گلخانه‌ای اسپانیا کیفیت بسیار بالایی دارد و مصرف انرژی را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. نهاده‌های کشاورزی مثل سم و کود و بذر نیز کیفیت بالایی در اسپانیا دارند؛ اما واسطه‌ها باید حذف شوند تا این محصولات باقیمت مناسب‌تری وارد بازار ایران شود و بهره‌برداران رغبت بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند.

تأسیسات گلخانه‌های هیدروپونیک و همچنین مگا فارم‌ها از دیگر مواردی بود که حسینی برای ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک مطرح کرد.

یزد و اسپانیا اشتراکات زیادی دارند

سفیر اسپانیا در این دیدار گفت: بسیار خوشحالم که یزد اولین مقصد سفر من در سمت سفیر اسپانیا است؛ نه‌تنها به‌خاطر تاریخ و فرهنگ غنی این شهر که به ثبت رسیده؛ بلکه به‌خاطر اینکه یزد یکی از صنعت‌های پویا در اقتصاد ایران است.

آنتونیو سانچز بندیتو ادامه داد: ما هر دو اشتراکات زیادی داریم ملتی قدیمی با تاریخی افتخارآمیز به‌طوری‌که من احساس می‌کنم در خانه هستم. از سویی ما در اسپانیا به واسطه آندلس با اسلام و مسلمانان آشنایی داریم. در یزد نیز زندگی مسالمت‌آمیز ادیان می‌تواند الگوی خوبی برای جهان باشد.

وی افزود: اسپانیا نقش کلیدی در اقتصاد جهان دارد. چهارمین اقتصاد در اروپا و دومین کشور از لحاظ گردشگری است به‌گونه‌ای که سالانه پذیرای گردشگران به‌اندازه دوبرابر جمعیت خود است.

سفیر اسپانیا در ایران با اشاره به اینکه در برخی موارد شرایط اقلیمی مشترکی از جمله کویر داریم گفت: پتانسیل‌های زیادی در یزد وجود دارد و بسیاری از مسائلی که مطرح شد در زمینه تولید هست. در بین بخش‌هایی که گفته شد نساجی، کاشی و سرامیک، مدیریت آب، غذا، انرژی‌های تجدیدپذیر همه در اسپانیا وجود دارد و مایلیم این تجربه‌ها را به اشتراک بگذاریم و هر دو طرف بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: این وظیفه من و رایزن بازرگانی است که روابط اقتصادی بین دو کشور را تسهیل کنیم. کار ما گسترش و عمیق‌تر کردن روابط بین دو کشور است. پیش‌ازاین تفاهم‌نامه‌هایی بین ایران و اسپانیا بوده و احیای این تفاهم‌نامه‌ها باید در دستور کار باشد. اگر چه آمار رسمی همیشه نشان دهنده مقدار صادرات و روابط نیست اما غیر قابل انکار است که روابط اقتصادی ما کاهش یافته است.

وی به موضوع صدور ویزا نیز اشاره کرد و گفت: اسپانیا به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دررابطه‌با صدور ویزا مسئولیت‌هایی دارد؛ اما اگر هدف روی تجارت باشد؛ تلاش می‌کنیم این روند را تسهیل کنیم.

رایزن بازرگانی سفارت اسپانیا در ایران نیز با اشاره به اینکه این تازه آغاز راه ارتباط ما است تأکید کرد: شرایط برای همکاری دو کشور در زمینه‌های صنعتی مهیاست.

اینیگو خیل کاسارس آرمادو افزود: دفتر بازرگانی اسپانیا در ایران داریم برای تسهیل این ارتباط و وصل کردن بخش خصوصی ایران و اسپانیا تلاش خواهد کرد.

وی به تجربه‌های مشترکی هر دو کشور به‌خصوص در زمینه مدیریت آب اشاره کرد و گفت: ما هم معتقدیم هر قطره آب، ‌طلاست. در بخش انرژی و همچنین کشاورزی چندگانه و فروش ماشین‌آلات می‌توان زمینه‌های همکاری ایجاد کرد.

وی همچنین به دو وبینار پیش رو در کشور اسپانیا در خصوص ماشین‌آلات کاشی و سرامیک و ماشین‌آلات معدن اشاره و از فعالان صنعتی یزد برای شرکت در آن دعوت کرد.

گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه گشت گلخانه‌ای، مدیریت مصرف آب، صنعت کاشی و سرامیک، پتروشیمی، انتقال تکنولوژی و دانش و… از مهم‌ترین مباحثی بود که دو طرف بر آن تأکید کردند.

سفیر و رایزن بازرگانی اسپانیا در ایران در سفری دوروزه به یزد با پتانسیل‌ها این شهر آشنا شده و ظرفیت‌های ایجاد همکاری‌های جدید را بررسی می‌کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا