رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در اوایل انقلاب اسلامی خطبه‌های نمازجمعه را روحانیون بزرگواری نظیر آیات مرحوم حسینعلی منتظری، مرحوم سید محمود طالقانی و شهیدان محراب سید محمدعلی قاضی طباطبایی، سید اسدا… مدنی، شیخ محمد صدوقی و… می‌خواندند و در تاریخ انقلاب ثبت و ضبط گردید که با استقبال و حضور ده‌ها و صدها هزار نفری نمازگزاران در صف‌های طولانی روبه‌رو می‌شد و گاه در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف محل برگزاری نمازجمعه می‌نشستند و به سخنان ارزنده و نصایح مشفقانه و شرح و تفسیر مسائل روز ایران و جهان اسلام که توسط خطیب جمعه ایراد می‌گردید گوش فرامی‌دادند.

عادل بودن از شرایط امام‌جمعه است خطیب جمعه در آغاز خطبه‌ها پس از حمد و ثنای الهی و یادآوری نام پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و ائمه اطهار صلوات‌ا… علیهم اجمعین خود و شنوندگان و حاضران را به تقوای الهی سفارش می‌کند و شارع مقدس به جای دو رکعت نماز واجب ظهر امر به ایراد و شنیدن دو خطبه نمازجمعه نموده است تا مردم با شنیدن خطبه‌ها با آموزه‌های قرآنی و تقوای در گفتار و کردار و معنی و مفهوم مساوات و عدالت اجتماعی و قانون‌مداری و ساده‌زیستی دولتمردان و حاکمان و کارگزاران و مسئولان، آشنا شوند و بدانند و یقین کنند در جامعه اسلامی نباید شاهد این وضع بود که کثیری از بدبختی و فقر و حاشیه‌نشینی و درماندگی و بیچارگی جانشان به لب برسد و عده‌ای تحت هر نام و لباس و نشان غرق در رفاه و آسایش و تجمل‌گرایی و تن‌پروری باشند. امام‌جمعه مردم را از تهمت و افترا و دروغ و کینه‌توزی و دشمنی با یکدیگر و سایر رذیلت‌های اخلاقی برحذر ‌دارد و در جایگاه با عظمت نمازجمعه از صدور حکم قضایی خودداری ‌کند، با صداقت و خلوص‌نیت سخن بگوید و خود و دیگران را به راستگویی و درست‌کرداری سفارش و توصیه نماید. در دهه‌های اخیر این موضوع به اثبات رسیده است که هرگاه محل برگزاری نمازجمعه اختصاص به یک گروه سیاسی پیدا کرد بدون‌شک امید اصلاح در جامعه از این طریق کاهش می‌یابد و هفته به هفته از تعداد نمازگزاران کاسته می‌شود و این بدان معنی است که جایگاه نمازجمعه عظمت واقعی خود را از دست بدهد.

روز 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری چند نفر از خانم‌ها و آقایان فعال رسانه‌ای در یزد به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی برای عرض تبریک به دیدار مدیرکل روابط عمومی استانداری می‌روند که به دستور حراست استانداری آن‌گونه‌که بعضی از سایت‌ها نوشته‌اند به دلیل این‌که خانم‌ها چادر نداشتند مانع ورودشان می‌شوند. مدیرکل روابط عمومی پس از آگاهی از این امر شخصاً در اتاق نگهبانی استانداری حاضر می‌شود و از وضعیت پیش‌آمده عذرخواهی می‌کند در آن هنگام که جلوی در ورودی استانداری در کنار خبرنگاران ایستاده بوده، تصویر آنان توسط سایت «بامدادنو» پخش می‌گردد. گرچه خبرگزاری فارس ممانعت از ورود خانم‌های خبرنگار بدون داشتن چادر بوسیله حراست را تکذیب می‌کند.

مدیرمسئول آیینه یزد مناسب می‌داند بخشی از سخنان حجت‌الاسلام سید محمدکاظم مدرسی امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در مورد این ماجرا را به شرح زیر نقل و با طرح چند پرسش و انتقاد از گوینده درخواست نماید موضوع بررسی و پاسخ لازم ارائه گردد تا جهت ثبت در تاریخ جراید در همین ستون درج شود.

«مسئول حراست، نیروی حراستی بیان می‌کند: آقا من بخشنامه دارم، قانون دارم، با اخلاق خوب آن هم با هم‌جنسی شما اگه خانم بوده خانم تذکر داده، خیلی دوستانه، رفاقت، همراه با ملاطفت تذکر داده میگه این قانون منه شما نمی‌توانید با این وضعیت وارد شوید هرجا برید همینه. در هر منطقه‌ای که وارد می‌شوید قانون مورد احترامه شمایی که به عنوان فرهنگ‌داران این جامعه می‌خواین حرکت بکنین باید حتما قانون‌شکنی بکنید تا فرهنگ را جا بیندازید این برای من علامت سوال است و لذا من نصیحت می‌کنم بعضی از اینها را هم من باهاشون آشنا هستم نصیحت می‌کنم با این وضع همراهی کردن که هیچ استدلالی پشت سرش نیست هیچ منطقی پشت سرش نیست و عملا کار، کار بوالهوسانه بوده کار، کار درستی نیست استغفار کنید جبران کنید و تشکر هم می‌کنم از نیروهای حراستی همینجا قدردانی می‌کنم از شخص اون نیروی حراستی که رعایت کرده، قانون داره هر کشوری باید رعایت شود با اخلاق خوش، با رفتار خوش با شما برخورد کردن و من از این جهت هم گلایه دارم که چرا این اخلاق خوش این رفتار خوش تبدیل می‌شود به یک‌سری دروغ، کذب، تحویل داده میشه به یک خانمی که نه دنیاش را توانست آباد کند، نه دینش را توانست نگه بدارد، نه خانواده‌اش را توانست مدیریت کند نه آن زمانی که مسئولیت اجمالی (اجتماعی) در این شهر داشت توانست مسئولیت عفیفانه خودش را اجرا بکند بعد از این طریق یا از طریق دیگری وارد بشه در اینترنشنال و بی‌بی‌سی و امثال اینها، این واقعا به نفع کشور ماست این به نفع نظام ماست. آقایانی که جلودار فرهنگ مکتوب یزد هستین این به نفع کشور ماست حالا اصلاح‌طلبی باشی اما اصلاح‌طلب قانون‌مدار باشی نه اصلاح‌طلب ضد قانون. و من هم از دستگاه‌های قضایی هم می‌خوام و از دستگاه‌های امنیتی هم می‌خوام که کسانی که عناد دارن با قانون با ارزش‌های اسلامی با احکام صریح قرآن اینا را باهاشون با قانون رفتار کنن اینجور نباشه که هرکسی بخواد قانون‌شکنی کند…»

نگارنده این سطور در سرمقاله مورخ 27/2/1402 با عنوان «رفتار غیرقانونی آمران به معروف و طرح چند پرسش از هیات‌ حاکمه» مواردی را به اطلاع خوانندگان آیینه یزد رساند و لازم می‌داند توضیحاتی به شرح ذیل در این شماره به استحضار برساند.

الف- امام‌جمعه بیش از ده‌بار در چند دقیقه کلمه قانون و قانون‌گرایی را تکرار و این‌گونه وانمود می‌نماید که رفتار غیرقانونی و تخلف ماموران حراست استانداری برابر با قانون بوده است؟ و در جایگاه مقدس نمازجمعه در مورد خانمی می‌گوید: «یک خانمی که نه دنیاش را توانست آباد کند، نه دینش را توانست نگه بدارد، نه خانواده‌اش را توانست مدیریت کند نه آن زمانی که مسئولیت اجمالی (اجتماعی) در این شهر داشت توانست مسئولیت عفیفانه خودش را اجرا بکند…!!» اولین پرسشی که در این مورد به ذهن هر شنونده می‌رسد این‌که خانم مورد نظر در کدام مرجع نظارتی و قضایی سوء مدیریتش به اثبات رسیده است؟ و با تاسف باید گفت چگونه فردی در لباس امام‌جمعه حاضر می‌شود از تریبون مقدس نمازجمعه بگوید: «آن خانم نتوانست مسئولیت عفیفانه خودش را اجرا کند و…» آیا این‌گونه سخن گفتن و تهمت زدن شایسته فردی در لباس امام جماعت و جمعه می‌باشد؟

سال‌ها پیش از انقلاب یکی از دوستان فرهنگی می‌گفت روز تاسوعا به خانه یکی از بازاریان یزد که سالیانه مراسم روضه‌خوانی برپا می‌کرد رفتم، به اتاقی هدایت شدم که برای حاضران صبحانه فراهم می‌نمودند در آن هنگام آیت‌ا… حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی وارد شد در همان اتاق یکی از یزدی‌ها با کراوات و ریش تراشیده نشسته بود. مرحوم فقیه خراسانی وقتی آن فرد را دید با صدای بلند و با تندی گفت: چرا روز تاسوعا با این وضع به مجلس امام حسین(ع) آمده‌ای؟ آن شخص که کراوات زده بود و با ریش تراشیده گفت: جناب حاجی آقا! مگر در قرآن نخوانده‌ایم: «وَالْکاظِمِینَ الْغَیظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» (…آنان که خشم خود را فرو می‌برند و از مردم درمی‌گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد. آیه 134 سوره آل‌عمران) دوست فرهنگی با گریه می‌گفت: بلافاصله که «آیت‌ا… حاجی شیخ فقیه خراسانی» این آیه را شنید دو دستی بر صورت خود می‌زد و با صدای بلند در برابر حاضران می‌گفت: من را ببخش و از تندی من درگذر!! اکنون نمی‌دانم اگر امام‌جمعه بخش مرکزی بدون مدرک و دلیل در مورد خانمی این‌گونه در ملاء‌عام و آن هم از تریبون نمازجمعه سخن گفته باشد در برابر مخاطبان و در محضر پروردگار چه جوابی خواهد داشت؟

ب- اخیراً اعلام گردیده یزد در بین 31 استان گران‌ترین استان می‌باشد و رکورددار تورم بوده است آیا این موضوع نمی‌بایست یکی از مهم‌ترین مسائلی باشد که امام جمعه بخش مرکزی و یا هر دارنده تریبون رسمی اعتراضش را به گوش دولتمردان و ماموران عالی‌رتبه نظارتی و اجرایی در استان و حاکمان و کارگزاران در کشور برساند و گوشه‌ای از زندگی فلاکت‌بار بسیاری از مردم این شهر و دیار را برای مقامات مسئول بازگو نماید؟

به عنوان نمونه در فضای مجازی و بعضی از جراید استان اعلام گردید در شرکت فولادآلیاژی ایران در یزد حقوق‌های 110 تا 120 میلیون تومانی در فروردین‌ماه 1402 پرداخت گردیده است و تاکنون نیز کسی پاسخگو نبوده و جز یکی دو مورد پاسخی که بی‌شباهت به انشاء‌نویسی نیست موضوع تکذیب نگردیده و جوابی قانع‌کننده و درخور به شهروندان مومن، صبور و انقلابی یزد داده نشده است آیا طرح این موضوع مهم نمی‌بایست در اولویت اطلاع‌رسانی به مردم و تذکر به مسئولان نظارتی قرار می‌گرفت تا اگر فرد یا افرادی احیاناً چنین حقوق‌های نجومی را دریافت نموده باشند برابر با قانون با آنان رفتار گردد ضمن این که جاده یزد به فولادآلیاژی نیز در اثر بی‌توجهی مسئولان امر به‌ویژه در یکی دو ماه اخیر تعدادی از خانواده‌ها را داغدار و عزادار نموده است!! و مسئولان باید پاسخگو باشند تاکنون چه مبلغ صرف کارهای ناتمام این جاده دوطرفه شده و مقصر و یا مقصران واقعی چه کسانی می‌باشند؟

نکته آخر این‌که امام‌جمعه بخش مرکزی (محمدآباد) در سخنان خود می‌گوید: «اصلاح‌طلبی باشی اما اصلاح‌طلب قانون‌مدار باشی…» آیا بیان این جمله همان «ذم شبیه به مدح» که مردم آن را «عوام‌پسند» گفته‌اند نیست؟ مگر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را از روی تخلف احتمالی افراد می‌سنجند آیا این گفته شبیه این نیست که مردم وقتی از صداوسیما بر صفحه تلویزیون می‌بینند چند نفر مفسد و رشوه‌بگیر با محاسن و تسبیح در دست در جایگاه متهمان نشسته و پاسخ پرسش‌های قاضی دادگاه را می‌دهند خدای نکرده بخواهند این‌گونه عملکرد را به فلان گروه و خط سیاسی منتسب نمایند و آیا این‌گونه اظهارات مورد پسند و تأیید آزاداندیشان و صادقان در گفتار و مصلحان در کردار و علاقه‌مندان و دلسوزان به انقلاب اسلامی و خردمندان است؟ والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/XZFAc
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا