نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد در جلسه شورای زکات گفت: روحیه کمک به دیگران و پرداخت زکات به فقرا و مستمندان در افراد جامعه تقویت شود، با پرداخت زکات بسیاری از مشکلات نیازمندان به‌ویژه مشکلات معیشتی حل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد در جلسه شورای زکات گفت: روحیه کمک به دیگران و پرداخت زکات به فقرا و مستمندان در افراد جامعه تقویت شود، با پرداخت زکات بسیاری از مشکلات نیازمندان به‌ویژه مشکلات معیشتی حل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، حضرت آیت‌الله محمدرضا ناصری، بابیان اینکه زکات ازجمله واجبات شرعی است، گفت: روحیه کمک به دیگران و پرداخت زکات به فقرا و مستمندان در افراد جامعه تقویت شود، با پرداخت زکات بسیاری از مشکلات نیازمندان به‌ویژه مشکلات معیشتی حل می‌شود.

وی افزود: در برخی آیات قرآن کریم زکات همراه با نماز آمده است و این امر نشان‌دهنده اهمیت پرداخت زکات است، همان‌گونه که نماز واجب است، زکات نیز از واجبات است و از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس شورای زکات استان یزد ادامه داد: در روایات امر به گرفتن زکات شده است و مصونیت اموال و دارایی‌های افراد با پرداخت زکات میسر می‌شود و حق سائل و محروم در مال آن‌ها قرار داده‌شده است که باید گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه این فریضه الهی مورد غفلت واقع‌شده است، تصریح کرد: ضرورت دارد پرداخت زکات در جامعه احیا شود، زکات واجب طبق آیات قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) شامل اقلام 9 گانه می‌شود و اولویت پرداخت زکات به فقرا و مساکین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد بیان کرد: در پرداخت زکات محدودیتی وجود ندارد و علاوه بر موارد واجب، انسان می‌تواند زکات هر چیزی را در قالب زکات مستحبی پرداخت کند.

وی افزود: باغداران و کشاورزان می‌توانند بخشی از ثمره درختان و محصولات خود را به‌عنوان شجره طیبه برای کمک به فقرا در اختیار کمیته امداد قرار دهند، مقدار زکات مستحبی را خود زکات دهنده مشخص می‌کند و این کار بسیار ارزشمندی است به‌ویژه برای کشاورزان و باغداران که حق فقرا و مساکین را بدهند، این کار در مناطق و روستاهایی که زکات واجب به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد موجب برکت محصولات آن‌ها می‌شود.

محمد شجاعان، مدیرکل کمیته امداد استان یزد نیز در این جلسه بابیان اینکه در 11 ماهه امسال 32 میلیارد تومان زکات واجب و مستحب در استان دریافت شده است، افزود: زکات دریافتی در مسیر رفع نیاز محرومان و مستمندان مصرف می‌شود، طی این مدت 78 درصد زکات در امور محرومان و 22 درصد برای ساخت پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه (مرمت و بازسازی مسجد و حسینیه) طبق نیت زکات دهندگان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در 11 ماه سال جاری ۶۱ درصد زکات دریافتی برای معیشت محرومان، ۱۸ درصد برای ساخت، مرمت و بازسازی مسکن نیازمندان، ۱۱ درصد برای کمک به تأمین جهیزیه نوعروسان نیازمند، شش درصد برای کمک به هزینه درمانی محرومان و چهار درصد برای امور تحصیلی و فرهنگی مددجویان تحت حمایت هزینه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد بیان کرد: در جلسه شورای زکات مقرر شد با همکاری و تلاش سازمان‌های عضو شورای زکات، موضوع پرداخت زکات بیشتر برای کمک به فقرا و نیازمندان مصرف شود.

وی ادامه داد: مقرر شد صداوسیما در بحث تبلیغات و ترویج فرهنگ زکات همچنان در بخش‌های مختلف رادیو و تلویزیونی به این مسئله بپردازد و روحانیون و مبلغین زکات در مناسبت‌های مختلف موضوع زکات را برجسته کنند.

شجاعان یادآور شد: زکات اهدایی نیکوکاران در همان محل جمع‌آوری‌شده برای رفع نیاز محرومان و مددجویان منطقه هزینه می‌شود، شوراهای زکات در تمامی روستاها فعال هستند و زکات جمع‌آوری‌شده را در همان روستا به مصرف می‌رسانند و در مناطق شهری مراکز نیکوکاری مشغول فعالیت هستند و تمام کمک‌ها و زکات دریافتی را در همان محله ‌صرف فقرای محل می‌کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا