رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اواخر سال گذشته در استان دارالعباده در حالی که حدود یک‌هزار نفر معلمِ خرید خدمات آموزشی چندین ماه حقوق تقریباً حدود ماهی یک میلیون تومان را دریافت ننموده بودند یکی از موسسات وابسته به آموزش و پرورش سمیناری در یزد برگزار نمود که بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه آن نشست شده بود. وزیر وقت آموزش و پرورش در آن سمینار شرکت کرد اما به هر دلیل فرصت آن را نداشت که نشستی با معلمان داشته باشد و این‌گونه استنباط شد که وزیر تمایل نداشته است در جمع فرهنگیان حاضر شود و پاسخگوی سؤالات آنان باشد، مدتی در محافل فرهنگی این‌گونه عنوان می‌شد که صدها معلم در ایام عید چندین ماه حقوق حداقلی خود را دریافت ننموده‌اند اما «عده‌ای آمدند و نشستند و خوردند و رفتند»... ای کاش این‌چنین نبود

آیت‌ا… سید حسن مدرس در دوره دوم مجلس شورای ملی از سوی فقها و مراجع تقلید به عنوان مجتهد طراز اول به مجلس راه یافت تا همراه چهار مجتهد دیگر بر قوانین مصوب مجلس نظارت داشته باشد و در دوره سوم و چهارم و پنجم و ششم نیز از سوی مردم تهران به عنوان نماینده برگزیده شد، در دهم آذر ماه سال 1316 به دستور رضاخان پهلوی در کاشمر به شهادت رسید و در تقویم جمهوری اسلامی ایران چنین روزی را «روز مجلس» نامگذاری نموده و مراسمی برگزار می‌کنند، معمولاً در این‌گونه نشست‌ها از مبارزات و نحوه زندگی سراسر افتخار و ساده‌زیستی آن شخصیت و عالم و سیاستمدار اندیشمند براساس شواهد و مدارک تاریخی نکاتی یادآوری می‌گردد، از لباس کرباسی و معمولی و غذاهای ساده وی نظیر نان و ماست و سبزی و آبگوشت می‌گویند و از ساده‌ترین وسایل زندگی آن نماینده شجاع که تا آخرین لحظه عمر با برکتش از این روش و شیوه دست برنداشت یاد می‌کنند.

محمد ترکمان محقق و پژوهشگر معاصر ایران درباره این‌که اندیشه و عمل مدرس در این روزگار غریب مانده است اظهار می‌دارد: «…عده‌ای نام او را می‌برند ولی هیچ اعتقادی به روش، منش و تفکر شهید مدرس ندارند. این محقق با تاکید بر روشن‌بینی و روشنفکری مرحوم آیت‌ا… مدرس، اظهار می‌دارد: او حتی یکبار هم به نفع هم‌صنفانش در طی پنج دوره‌ی مجلس سخنی نگفت و همیشه برای مردم کشور تلاش می‌کرد و برخورد صنفی و گروهی و فرقه‌ای نداشت، اگر به اظهارات مدرس در پنج دوره قانونگذاری که در مجلس شورای ملی حضور داشته، مراجعه کنیم بیشترین صحبت‌های او در جهت مسائل ذکر شده در بالا و همچنین دفاع از تولید و غنی شدن تولید و تلاش و کار و غنی شدن ملت ایران و رشد و توسعه صنعت، کشاورزی و استقلال اقتصادی کشور و کوچک شدن دستگاه دولت و تقویت بخش خصوصی و مشارکت مردمی می‌باشد. مدرس بر اساس تفکر اسلامی و اندیشه سیاسی عقلانی وظیفه حکومت را به تعبیر خود «تعمیر البلاد و تامین العباد» یعنی آبادانی کشور و امنیت مردم و ملت می‌دانست نه دخالت در احوال شخصیه و تحدید آزادی‌های مردم و… این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در پایان با اشاره به سخن ملک‌الشعرای بهار تاکید کرد: مدرس یکی از شخصیت‌های کم‌نظیر است که در پانصد سال اخیر ظهور کرده است.»(1)

در سه مقاله اخیر در این ستون از نامناسب بودن موقعیت و زمان سهمیه‌بندی و اعلام افزایش قیمت سیصد درصدی بنزین در روز 24 آبان ماه و عدم اقناع مردم که اثرات آن بر همگان روشن گردیده به اطلاع خوانندگان آیینه یزد رسید و صدا و سیما نیز در بعضی از گزارش‌ها به گرانی‌ها و نارضایتی‌های جامعه از گروه‌ها و اقشار مختلف اشاره دارد از همه مهم‌تر علاوه بر عدم رعایت کرامت انسان‌ها در این زمینه پرداخت یارانه تعیین شده از 50000 تا 205000 تومان برای خانواده‌های یک تا پنج نفره یعنی حدود هفتاد درصد جمعیت 85 میلیونی کشور مشکلی از کمبودها و گرانی‌ها را حل نمی‌کند، در زندگی آنها مؤثر نیست، و با توجه به گران شدن دیگر اجناس و مایحتاج، زندگی را بر مردم سخت و دشوار خواهد نمود ضمناً جامعه نگران گرانی‌های در راه از اوایل سال 1399 به بعد خواهد بود.

وقت آن است که مسئولان، حاکمان و کارگزاران نظام در کشور چاره‌ای بیندیشند چون بنابه گفته علی مطهری گرانی و سهمیه‌بندی بنزین بنابه پیشنهاد دولت و تصویب سران قوا به شکل نامناسب مصوب شد و به شکل تأسف‌باری اجرا شده است. سید محمد غرضی نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت در دولت آیت‌ا… مهدوی کنی و مهندس میرحسین موسوی درباره نحوه اعمال اصلاح بنزین در کشور می‌گوید: «…تغییر نرخ بنزین وقتی با تبیین مناسب شکل بگیرد، کمتر اعتراضی در بردارد. یادم هست که زمان مرحوم شهید رجایی بنزین 10 ریال یا معادل «یک تومان» بود. ایشان نرخ آن را «3 تومان» کرد و از من پرسید که این کار به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟ گفتم چون قرار است مابه‌التفاوت درآمدی خود از بنزین را به مردم بالای 60 سال در روستاها بدهید، کاری خداپسندانه و هم‌چنین مردم‌پسند است. در نهایت قیمت بنزین در آن مقطع 3برابر شد و نه تنها هیچ اعتراضی رخ نداد، بلکه مورد تایید اکثریت هم قرار گرفت…»(2)

سعید لیلاز اقتصاددان اظهار می‌دارد: «…برای طرح سهمیه‌بندی بنزین ملاحظات اجرایی رعایت نشد. در اطلاع‌رسانی کار باید بهتر از این انجام می‌شد. البته اعتراضات مردم ربطی به اطلاع‌رسانی نداشت، چون در سال 86 هم که کار تبلیغاتی شد، باز هم میزان خسارات بالا بود. یعنی این اعتراضاتی که مردم انجام دادند، ربطی به بنزین نداشت، بلکه به خاطر بی‌اعتمادی به دولت صورت گرفت…»(3)

سی و نه سال پیش دکتر فضل‌ا… صلواتی نماینده اصفهان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی سوال خود را درباره علت گرانی بنزین از 10 ریال به 30 ریال به شرح زیر قرائت نمود.
«…رئیس مجلس- جناب آقای رجایی برای جواب سؤال آماده باشید. آقای صلواتی شما سؤالتان را طرح کنید. صلواتی:. ..عین سؤالم را می‌خوانم:
جناب آقای نخست‌وزیر با توجه به وضع استثنائی کشور علت گران کردن بنزین آن هم برای مدت نامحدود چه بوده است؟…
رجائی (نخست‌وزیر)- بسم‌ الله الرحمن الرحیم.. ..در مورد قیمت اجناس دولت اصرار زیادی دارد که اجناسی که در اختیار دولت است به هیچ‌وجه گران نشود این سیاست کلی دولت است برنامه دولت هم یکی این بود که امکانات کشور را بطور عادلانه توزیع بکند. من درباره بنزین این توضیح را می‌دهم و بعد درباره سایر اجناس فکر می‌کنم باید به مسائل دیگری اشاره بکنم. ما بنزین را گران نکردیم. ما گفتیم که قیمت تمام شده بنزین را باید خریدار بپردازد. یعنی این قیمتی که الان خریدار بابت بهای بنزین می‌دهد (لیتری 30 ریال) قیمتی است که برای مملکت تمام می‌شود. قبلا 10 ریال بود. چرا 20 ریال به اصطلاح سوبسید می‌دادند؟ ما این سوبسید را قبول داریم به شرط اینکه این 20 ریال را به تمام افراد مملکت بدهند… پنجاه درصد از مردم ما که در روستا می‌نشینند اینها اصلا ماشین ندارند تا بنزین مصرف کنند. کسانی هم که در شهر می‌نشینند آنها هم صددرصد ماشین ندارند، آنها هم به یک نسبت کمی ماشین دارند… رئیس- آقای صلواتی بفرمائید.

صلواتی- از بیانات و نصایح برادر عزیزمان جناب آقای رجائی من به نوبه خودم تشکر می‌کنم به عرضشان می‌رسانیم که خوب، ما هم در شهرستان‌ها بیکار نیستیم البته نمی‌خواهم بگویم توجیه‌گر هستیم وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و در هر جایی گران فروش را همطراز صدام محسوب می‌کنیم (نمایندگان: احسنت) و خون‌های شهداء را ما بگردن صدام می‌دانیم و به گردن گران‌فروش‌ها هم می‌دانیم. ولی خوب، می‌خواستیم که در درجه اول خودمان قانع بشویم و بعد مردم ایران را که صدای برادرمان [رجایی] را می‌شنوند آنها هم تحت تأثیر قرار بگیرند.
رئیس- آقای صلواتی قانع هستند، بنابراین سؤال ایشان دیگر به کمیسیون نمی‌رود…»(4)

بعد از سخنان اسحاق جهانگیری درباره بودجه که تقسیم آن را همانند گوشت قربانی نامیده بود، مسئول امور منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور طی دستورالعملی به روسای استان‌ها نحوه صرفه‌جویی در هزینه‌ها را که حاکی از ساده‌اندیشی یا بی‌توجهی به موضوع صرفه‌جویی به معنی واقعی می‌باشد می‌نویسد: «…حداکثر پذیرایی در همایش و جلسات با سرو چای و بیسکوئیت انجام شده و تاکیداً سرو شیرینی،‌ شکلات، میوه، ناهار و شام طبق آیین‌نامه‌های ابلاغی در گذشته و با جدیت بیشتر ممنوع می‌باشد. برگزاری همایش، نشست‌ها و جلسات بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که طول مدت آن بین 3-2 ساعت بوده به نحوی که زمان برگزاری جلسات با ساعات پذیرایی ناهار و شام تداخل نداشته باشد. در‌صورت ضرورت برگزاری همایش‌های با درجه اهمیت بالا‌، درخواست مربوطه در ستاد صرفه‌جویی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد…» آیا به جای شام و ناهار دادن پذیرایی با بیسکویت و چای صرفه‌جویی به معنای واقعی است؟

نویسنده این سطور به عنوان یک شهروند از سران قوا انتظار داشت پیش از این‌که در 24 آبان ماه امسال موضوع سهمیه‌بندی و افزایش سیصد درصدی بهای بنزین اعلام گردد برای اقناع مردم که ولی نعمتان مسئولان و کارگزاران می‌باشند طی نشستی در تلویزیون حاضر می‌شدند و اعلام می‌نمودند با بررسی‌هایی که به عمل آمده دولت مصمم است در بودجه سال آینده در حد امکان صرفه‌جویی نماید از جمله دهک‌هایی که نیازی به دریافت یارانه 45500 تومانی ندارند حذف شوند.

هنگام اختصاص بودجه به سازمان‌ها و موسسات و بنگاه‌ها در قوای سه‌گانه تمام ماموریت‌ها، مسافرت‌های اداری داخل و خارج از کشور، هزینه برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، سمینارها، مراسم راه‌پیمایی و سخنرانی، دعوت از میهمانان خارجی برای برگزاری نشست‌های مختلف، حق‌الزحمه حضور اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های دولتی و یا نیمه‌دولتی در جلسات در مقایسه با آنچه که در سال 1398 هزینه شده است قطعاً به نصف تقلیل یابد و رئیس قوه قضائیه با ارائه گزارشی درباره دستگیری و محاکمه مفسدان اقتصادی و رانت‌خواران میلیونی و میلیارد دلاری اعلام می‌نمود: بنابراین است در ادامه مبارزه با دزدان بیت‌المال کلیه افرادی که متاسفانه به علت عدم نظارت مسئولان اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط به بیت‌المال دست‌اندازی نموده به محاکم دادگستری سپرده شوند تا قانون درباره آنان اجرا گردد و همین‌گونه رئیس قوه مقننه با بیان این‌که نمایندگان در این زمینه‌ها پشتیبان دیگر قوا هستند مردم را دلگرم می‌نمودند و در این صورت اعتماد شهروندان به مسئولان و دولتمردان جلب و امکان این را فراهم می‌کرد تا بتوانند در مورد سهمیه‌بندی بنزین آن هم نه با این وضع و با این درصد گرانی و نه اعلام گرانی در آن شب عزیز اقدامات مناسبی انجام دهند.

اواخر سال گذشته در استان دارالعباده در حالی که حدود یک‌هزار نفر معلمِ خرید خدمات آموزشی چندین ماه حقوق تقریباً حدود ماهی یک میلیون تومان را دریافت ننموده بودند یکی از موسسات وابسته به آموزش و پرورش سمیناری در یزد برگزار نمود که بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه آن نشست شده بود. وزیر وقت آموزش و پرورش در آن سمینار شرکت کرد اما به هر دلیل فرصت آن را نداشت که نشستی با معلمان داشته باشد و این‌گونه استنباط شد که وزیر تمایل نداشته است در جمع فرهنگیان حاضر شود و پاسخگوی سؤالات آنان باشد، مدتی در محافل فرهنگی این‌گونه عنوان می‌شد که صدها معلم در ایام عید چندین ماه حقوق حداقلی خود را دریافت ننموده‌اند اما «عده‌ای آمدند و نشستند و خوردند و رفتند»… ای کاش این‌چنین نبود تا کی باید توده مردم چوب ندانم کاری بعضی مدیران و مسئولان کشور را بخورند و تا کجا باید اقشار ضعیف تحمل مشقّات و سختی‌های تصمیمات نابجا و ناروای عده‌ای از دولتمردان را داشته باشند؟ طبقات فرودست و محروم و ضعیف را همین امروز دریابید که فردا دیر است. چنین باد.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- ایسنا، 9/9/1380
2- خبرآنلاین، 9/9/1398
3- آرمان ملی، 14/9/1398
4- خبرآنلاین، 28/10/1390

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/LttQg
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا