مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد به مناسبت گرامی داشت دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اقدامات و فعالیت های بخش های اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری استان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد " علی نمازی " به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد گفت: بخش های اقتصادی استان در 40 سال گذشته تحولات بزرگی را شاهد بود.

وی رشد صنعت و تولیدات صنعتی، توسعه زیرساخت ها، تولید برق مازاد بر نیاز استان، گاز رسانی به شهرها و روستاها، توسعه راهها، برق رسانی، کسب رتبه های برتر کشوری در زمینه پزشکی، آموزشی و دانشگاهی، استخراج بهینه معادن، تولید محصولات گلخانه ای، رشد سرمایه گذاری و غیره را از جمله تحولات اقتصادی این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: طی این سالها، سالانه شاهد رشد 10 درصدی تولید و سرمایه گذاری در بخش صنعت استان بوده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه گزارشی از سایر بخش اقتصادی از جمله امور گمرکی، بانکی، بیمه ای و اموال دولتی استان، گفت: در بخش گمرکی،80 درصد واردات به ماشین آلات و مواد اولیه تولیدی اختصاص دارد و گمرک یزد در بین 130 گمرک کشور رتبه نهم را دارد.

وی توسعه و ایجاد شعبه های بانک های تخصصی از جمله توسعه تعاون، توسعه صادرات و مهر ایران را از اقدامات بخش بانکی عنوان کرد و گفت: هم اینک 33 بانک دولتی و خصوصی در استان فعال است.

وی کسب رتبه سوم سرانه سپرده ها و کسب رتبه پنجم سرانه تسهیلات بانکی را از موفقیت های این بخش عنوان کرد و گفت: گسترش شبکه های بیمه ای، افزایش 55 درصدی حق بیمه، رشد 46 درصدی خسارت های بیمه و کسب رتبه دوم در زمینه سرانه حق بیمه از موفقیت های صنعت بیمه استان در چند سال اخیر بوده است.

نماینده وزیر اقتصاد در استان یزد گفت: در زمینه بازار سرمایه هم تعداد کارگزاری های بورس منطقه ای استان از شش کارگزاری به 83 واحد افزایش یافت و در سال گذشته چهار میلیارد سهم به ارزش یک هزار و 300 میلیارد تومان در استان مورد معامله قرار گرفت.

وی ساماندهی و فروش کالای قاچاق و اموال منقول دولتی را از فعالیت های سازمان اموال تملیکی استان یزد اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاری در استان خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت ها و زمینه های موجود، بهره گیری از تجریبات سایر استان ها و حمایت مسئولان استان، مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان راه اندازی شد.

نمازی گفت: در حال حاضر  20 دستگاه اجرایی عضو این مرکز هستند و با تعاملی که وجود دارد خدمات سرمایه گذاری به طور متمرکز و در چارچوب ضوابط در کمترین زمان ممکن به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی ارائه می شود.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد ادامه داد: تاکنون نشست های مختلفی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار و فرصت های این بخش به سرمایه گذاران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه کارکرد مرکز خدمات سرمایه گذاری تسهیل گری است و با راه اندازی آن، کار با سرعت بیشتری پیگیری می شود گفت: تاکنون موفقیت های خوبی در این بخش کسب شده و استان یزد در حوزه بهبود فضای کسب و کار در کشور پیشتاز است.

نمازی اضافه کرد: به همت این مرکز، فرصت های سرمایه گذاری شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی شناسایی و احصاء و در سایر زمینه ها  از جمله آموزش، اصول و فنون مذاکره، اعتبار سنجی متقاضیان سرمایه گذاری خارجی و  برگزاری نشست با هیات های خارجی اقداماتی موثری انجام شده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش ساماندهی امور مالی و خزانه داری، اموال دولتی، مدیریت سپرده ها، درآمد، نقدینگی و اموال غیرمنقول دولتی را از اقدامات بخش نظارتی این اداره کل در بخش مالی برشمرد و گفت: حجم سپرده های دستگاههای اجرایی استان یزد در سال گذشته، 200 میلیارد تومان می باشد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از پنج هزار  و400 اموال غیر منقول دولتی شناسایی و در سامانه ویژه ثبت و حدود دو هزار خودروی دولتی نیز ساماندهی شده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد خاطر نشان کرد: در راستای سیاست های مالی وزارت اقتصاد، شناسایی، مستندسازی و ثبت اموال دولتی که به عنوان مهمترین سرمایه دولت محسوب می شود در استان یزد انجام شد.

وی از اجرای نظام جدید حسابداری بخش عمومی به عنوان دیگر اقدامات در راستای سیاست های وزارت اقتصاد عنوان کرد و گفت: این نظام که زمینه اجرای روش های نوین مالی را برای پرداخت اعتبارات دستگاههای اجرایی و طرح های عمرانی فراهم می آورد به طور کامل در استان اجرا شد.

وی از ساماندهی و مدیریت پرداخت حقوق 25 هزار کارمند و شفاف سازی حساب های دستگاههای دولتی خبر داد و گفت:  در این رابطه در مجموع سه هزار و 700  فقره حساب بانکی دستگاههای اجرایی مسدود و 500 حساب جدید افتتاح شد.

وی از تفویض اختیار رسیدگی به پرونده های مورد اعتراض مودیان مالیاتی از سوی وزیر اقتصاد به استان یزد را گامی در راستای تحقق عدالت مالیاتی برشمرد و گفت: ابتدای امسال هیات ماده 251 قانون مالیات های مستقیم در استان یزد  فعالیت خود را آغاز کرد .

نمازی اظهار داشت: 527 پرونده به این هیات ارسال شد که 240 مورد آن تاکنون مورد رسیدگی قرار گرفته است و بقیه در دست بررسی است.

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور ساماندهی عملیات دریافت و پرداخت، طرح خزانه داری الکترونیکی در استان یزد اجرا شد و هم اینک تمامی خدمات خزانه استان الکترونیکی است و کاغذ به طور کامل از این سیستم حذف شده است.

وی استفاده از شیوه های نوین پرداخت (اسناد خزانه اسلامی) شامل اسناد خزانه، اوراق مشارکت، اسناد تهاتر و صکوک اجاره به عنوان دیگر سیاست های مالی دولت در استان اعلام کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، انتقاد سازنده و نقش اثر گذار آنها را در  توسعه و پیشرفت یاد آور شد و گفت: باید فضای نقد برای رسانه ها فراهم باشد؛ اما این فضا باید در مسیر صحیح، اصولی و منطقی قرار گیرد و نباید به شکستن حرمت ها و حریم ها منجر شود.

وی با گرامی داشت دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی به همراه داشت که بخش از این آن مدیون تلاش های و زحمات اصحاب رسانه و خبرنگاران می باشد.

 

 

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا