محمدی:مربیان همراه بچه ها نبودند

ماجرای غرق شدن سه کودک یزدی در کشور گرجستان کام فوتبال ایران را تلخ کرد اما فدراسیون فوتبال نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی رخ دهد و باید اقدامات پیشگیرانه برای این دست اتفاقات اخذ کند.

دو نوجوان به بهانه برگزاری اردو فوتبال در گرجستان، در آب غرق شده و جان خود را از دست دادند و مدیرعامل مدرسه فوتبال یزد معتقد است آن دو در آب با هم گلاویز شده بودند و سر هم را داخل آب می‌کردند.

مدیرعامل مدرسه فوتبال یزد درباره مرگ ناگوار دو فوتبالیست یزدی گفت: شنیدیم که آن دو در آب با هم گلاویز شده بودند و سر هم را داخل آب می‌کردند.

مرگ ناگوار دو فوتبالیست یزدی در گرجستان، چیزی نیست که به سادگی از یاد برود. این دو که همراه با تیم خود عازم تفلیس شده بودند، غرق شدند و پس از آن خبر مرگ‌شان مثل بمب صدا کرد. بعد از گفتگو با خانواده‌های این دو بازیکن، سراغ محمدی مدیر مدرسه فوتبال یزدی رفتیم تا توضیحاتی درباره دستگیری‌اش و همین‌طور اتفاقات رخ داده بدهد.

* آقای محمدی برای‌مان توضیح دهید، از ابتدا. کلاً چه اتفاقاتی افتاد؟

هدف ما در مدرسه فوتبال‌مان جذب فوتبالیست‌های با استعدادی بود که وضع مالی خوبی ندارند، بچه‌های طلاق هستند، پدر و مادر ندارند و یا با مشکلات دیگری روبه‌رو هستند. ما این بچه‌ها را از بازی‌های مدارس فوتبال یزد انتخاب کردیم و با آموزش و پرورش قراردادی بستیم و خودمان مسابقات را برگزار کردیم بدون اینکه آموزش و پرورش پولی بدهد و همه هزینه‌ها را دادیم. در نهایت ۱۲۰ نفر را انتخاب کردیم که تعدادی از آن‌ها در مدرسه فوتبال ما ثبت نام کردند. در طول سال یک ریال هم از این بچه‌ها نگرفتیم و کلاً خدمات رایگان دادیم.

* چه شد تصمیم گرفتید بچه‌ها را به مالزی ببرید؟!

ما قرار بود ابتدا به تورنمنت مالزی برویم ولی مسئولان ورزش یزد گفتند شورای تأمین اجازه نمی‌دهد، به خاطر همین به بچه‌ها گفتیم سفر مالزی کنسل است ولی بچه‌ها می‌گفتند شما به ما قول دادید، این بود که سفر گرجستان را جور کردیم. اینکه می‌گویند ما گفتیم اگر کسی نیاید جریمه می‌شود، برای سفر مالزی بود نه گرجستان، چون ما گفته بودیم این سفر تفریحی است.

* ظاهراً شما انگیزه ارزی از این سفر داشتید.

آقا ما اگر دنبال ارز بودیم بچه‌ها را می‌بردیم همان مالزی که هزار یورو می‌دادند. ببینید ما ۶۲ نفر برای سفر گرجستان ثبت نام کردیم، فقط به ۲۹ نفر ارز دولتی تعلق گرفت. تازه همان موقع می‌گفتند اول مرداد ارز قطع است. ما هیچ جا نگفتیم اگر قطع شود سفر کنسل است. همان‌طور که می‌دانید به بچه‌های زیر ۱۲ سال ارز تعلق نمی‌گیرد به خاطر همین به چندتا از بچه‌ها اصلاً ارز ندادند. تازه این بچه‌ها هزینه ناهار و شام و گردش هم داشتند. شما تاریخ ارز را در ۱۴ مرداد که ما یورو‌ها را گرفتیم، دربیاورید ببینید یورو آن موقع بوده ۵۴۰۰ و در بازار آزاد بوده ۱۰۴۰۰. ما فقط سه میلیون برای بچه‌ها پول تور دادیم. هزینه شام و ناهار و گردش و… هم بوده. پس سودی در کار نبوده که بعضی‌ها می‌گویند. بعد می‌گویند ما از خانواده‌ها پول گرفتیم! اگر پولی داده‌اند برای پاسپورت و یا ۳۰ دلار پول توجیبی بچه‌ها بود. تازه خیلی از بچه‌ها بیشتر این پول توجیبی را با خودشان برگرداندند.

* ببینید الان انتقاد بیشتر خانواده‌ها این است که چرا شما یکی از مربیان را همراه بچه‌ها نفرستادید؟

سه نفر همراه تیم بودند؛ آقای زینعلی، مترجم همراه همسرش و همین‌طور یک نفر از تور.

* ولی شما به خانواده‌ها گفته بودید مربیان را همراه بچه‌ها می‌فرستید.

ببینید قرار بود تیم در سه گروه بروند که در گروه دوم مربیان بودند. همان روزی که بچه‌ها غرق شدند، مربیان پرواز داشتند و به گرجستان هم رفتند. ما بعد از این ماجرا سفر گروه سوم را کلاً لغو کردیم. یعنی مربیان فقط یک روز کنار بچه‌ها نبودند. روز شنبه متأسفانه آن اتفاق افتاد و بچه‌ها غرق شدند.

* نمی‌شد از گروه اول دو تا از بچه‌ها را نفرستید و دو مربی را عازم کنید؟

بلیت گیرمان نیامد.

* جای بچه‌ها می‌فرستادید؛ بهتر بود؟

همان‌طور که گفتم سه نفر همراه بچه‌ها بودند و قرار شد مربیان یک روز بعد ملحق شوند.

* آن روز چه اتفاقی افتاد که بچه‌ها غرق شدند.

من یادم هست قبل از پرواز همین بحث شنا و خفگی را مطرح کردم و گفتم مسئولیت این‌ها با ما نیست و خود بچه‌ها نباید کار خطرناک کنند. من که آن روز نبودم ولی یادم هست آقای زینعلی با من تماس گرفت و گفت: دو تا از بچه‌ها در هتل را شکسته و به سگ همسایه هم سنگ زده‌اند. او گفت: می‌خواهد بچه‌ها را به دریاچه ببرد ولی این دو نفر را نمی‌برد. من و بچه‌های دیگر وساطت کردیم و خلاصه آقای زینعلی آن‌ها را برد. این دو همان بچه‌هایی بودند که غرق شدند. چیزی که ما فهمیدیم این بود که آقای زینعلی بچه‌ها را می‌برد کنار دریاچه بازی کنند. بعد بچه‌ای را که کوچکتر از همه بوده به آب می‌فرستد و بعد می‌گوید بچه‌ها از این جا جلوتر نروید. منتهی توپ بچه‌ها دو بار به آب می‌افتد. دفعه اول می‌روند و می‌آورند ولی دفعه دوم توپ به جای دورتری می‌افتد که متأسفانه بچه‌هایی که به آب رفته بودند غرق می‌شوند. البته ما شنیدیم که آن دو در آب با هم گلاویز شده بودند و سر هم را داخل آب می‌کردند.

* جدی یا شوخی؟‌

نمی‌دانم واقعاً شاید حالت شوخی بوده ولی بچه‌ها می‌دیدند که سر هم را زیر آب می‌کردند. شاید شوخی بوده است. بچه‌ها فیلمش را هم گرفته‌اند ولی به هر حال، چون آب جریان داشته، آن‌ها را می‌برد و متأسفانه این اتفاق رخ می‌دهد.

* درباره دستگیری‌تان حرف بزنید.

بنده توسط آگاهی بازداشت شدم، بعد هم به دادگاه رفتم. ۳۶ روز بازداشت بودم. اول موقت بود و بعد تبدیل به سند شد. آقای زینعلی هم یک روز بیشتر در بازداشتگاه نبود. اینکه می‌گویند ۴ نفر دستگیر شده‌اند صحت ندارد.

* وضعیت پرونده به چه شکل است؟

در حال بررسی است. ما درباره بحث ارز توضیحات‌مان را دادیم. متأسفانه این دروغی بزرگ بود که دشمنان خونی ما درست کردند، چون می‌خواستند مدرسه فوتبال را بزنند. در هر صورت باید دوباره به دادگاه برویم، چون پرونده جنبه عمومی پیدا کرده و دادستان مدعی‌العموم است. ما یکسری مدارک داده‌ایم.

* شما با خانواده‌ها حرف زدید؟

نه ولی بعضی مسئولان باشگاه چرا.

* خواسته‌شان چیست؟

فعلاً منتظریم تا دادگاه تشکیل شود ولی آن‌ها مقصر نیستند بعضی اطرافیان‌شان مقصرند…

* آقای محمدی! فرزندشان فوت شده، مقصر هم شده‌اند؟!

نه من منظورم درباره بعضی شایعات بود. این اتفاق غیر عمدی بوده است. قضیه کاملاً مشخص است. هر کسی دو دوتا چهارتا کند مشخص می‌شود. اصلاً بحث سودجویی ما نبود، چون همان‌طور که گفتم ما هزینه کردیم. در ضمن تعدادی از بچه‌ها اصلاً نیامدند و اینکه می‌گویند ما جریمه گذاشته بودیم، صحت ندارد. در پایان من فقط یک چیز بگویم؛ ما خانواده‌ها را تنها نمی‌گذاریم. تا زمانی که باشگاه ما پابرجاست همه جوره از آن‌ها حمایت می‌کنیم. سالگرد مراسم بچه‌ها را برگزار می‌کنیم. اگر خسارتی باشد حتماً می‌پردازیم. پیراهن بچه‌ها را هم بایگانی خواهیم کرد.

منبع:پارس فوتبال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا