مسجدلرد تازيان( لرد مشير )           شماره ثبت ملّي  :   -

 

 

 

 

موقعيّت مكاني :

اين مسجد در ضلع شرقی بلوار امامزاده جعفر ، محلّه مصلّي ، نزديك كاروانسراي مشير قرار دارد .

باني

 

‌در متون تاريخي نام باني و مؤسّس مسجد لردتازيان نيامده واز آنجا كه مسجد در كنار ميدان تازيان واقع شده ، به اين نام اشتهار يافته است .

 

 

منابع تاريخي

 

تازيان نامي است  قديمي و باقي مانده از نام « مقابر تازيان » كه در تواريخ يزد ذكرآن مكرّرآمده است . مطابق گزارشهاي مؤلّف تاريخ جدیدیزد، « مقابر تازيان » مجاور آن بوده است . وی همچنین در باب تازيان می‌گويد : « مزار قديم تازيان ... و ابتداي اين مقابر از تابعين اصحاب پيغامبر (ص ) باشد كه چون اهل يزد در اسلام در آمدند . دو حي از قبايل مكه و مدينه كه همراه بودند ، دراينجا مقيم شدند . يكي حيّ بني تازيان و ديگري حيّ بني تميم و از آن تابعين كه در يزد وفات كردند درين مقام دفن كردند و آن را منسوب به تازيان كردند.))

 البّته صحيح بودن اين روايت و وجه تسميه آن بر ما مجهول است ، ولي موضع مقابر تازيان با نشاني هايي كه مؤلّف مذكور مي دهد ،    « از جمله از يك طرف او امامزاده معصوم ابوجعفر محمد است » .  بالتّبع همين محلّه اي بوده است كه اكنون لرد تازيان قرار دارد .

تازيان از مواضعي است كه طبق نوشته مؤلف تاريخ جديد يزد در سال 860 هجري به دلیل ورود سيلي بزرگ  تخریب شد .

 

 

مشخصات بنا

 

مسجد لرد تازيان يا لرد مشير يك درب ورودي چوبي دو لنگه اي ساده دارد .  نمای سردر آن تلفیقی از گچ و کاهگل با قوس جناغي می باشد که  طاق نماي مستطيل شكل كاهگلي آن را در بر گرفته است .بناي مسجد به صورت چهار طاقي و در نهايت سادگي ساخته شده است  . اين مسجد‌ تنها محلّ برگزاري مراسم نماز جماعت براي مردان است .

ضلع شمالي به صورت دواشكوبه ( كمرپوش ) است . در ضلع جنوبي محراب سنگي نصب شده كه مطالبي منقور با خطّ نسخ خوش بر آن به چشم مي خورد . بالاي محراب نیز پنجره فلزي نصب شده است .

در قسمت فوقاني ضلع شرقي كه به در ورودي و درگاه منتهي مي شود ، پنجره فلزي تعبيه شده است .

در ضلع شمالي و غربي دو صفه ديده مي شود كه داراي قوس جناغي است . ازاره ‌مسجد تا ارتفاع يك متري با سنگ پوشيده وكف مسجد با مؤزائيك فرش  شده و‌ پوشش داخلي مسجد  با گچ اندود گردیده است . نماي خارجي مسجد و پشت بام آن كاهگلي مي باشد .

 با توجه به فضاي معماري و مصالح به كار رفته در ساختمان آن ، قدمت مسجد لرد تازيان به عهد قاجاربرمي‌گردد .

 

 

كتيبه هاي تاريخي

در محراب مسجد سنگ مرمري به اندازۀ 33× 60 سانتیمتر نصب و بر روی آن به خطّ نسخ خوش اين آيات منقورست :

 

حاشيه :‌

« قال الله تعالي شهدالله انه لا الا هو و الملائكه و الوا العلم قائماً بالقسط لا اله هوالعزيز الحكيم . انّ الذّين عندالله الاسلام  ».

( آل عمران / 18 و 19 )

 

پيشاني :

« لا اله الا الله محمّد رسول الله الله اكبر » .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا