موسسه فرهنگی هنری شهر هنر و رسانه پرواز وابسته به تعاونی تبلیغات پرواز، در ادامه سلسه نشست های هنری "پرواز بر بلندای نقد" جلسه نمایش، نقد و بررسی فیلم سینمایی آباجان را در شهریزد برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی تعاونی تبلیغات پرواز، این نشست با حضور شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری، دوتن از هنرمندانی که در این اثر به ایفای نقش پرداخته بودند و جمعی از هنرمندان و علاقمندان حوزه فیلم و سینما، در محل سینما تک شهر یزد برگزار شد.

این جلسه که با استقبال خوب علاقمندان نیز همراه شده بود از ساعت 19 در محل سینما تک یزد با اکران فیلم آباجان آغاز به کار نمود. پس از پایان نمایش فیلم، ابتدا در یک تماس تلفنی که بصورت زنده در سالن پخش شد، مرتضی یغمایی مجری برنامه با هاتف علیمردانی کارگردان اثر، که قرار بود در جلسه حضور داشته باشد و به دلیل مشکلاتی این امکان فراهم نشد، ارتباط برقرار نمود و کارگردان درخصوص فیلم و کلیات آن توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه جلسه شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری بروی سن آمدند و ضمن پاسخ به ابراز احساسات حاضرین در سالن با ابراز خوشحالی از حضور در یزد و تشکر از مهمان نوازی یزدی ها به سوالات حضار که بیشتر حول محور  نحوه و نوع بازی و رسیدن به نقش ایفا شده در فیلم بود،  پاسخ دادند.در ادامه جلسه نیز باردیگر با هاتف علیمردانی به عنوان کارگردان فیلم ارتباط تلفنی برقرار و سوالات حاضران از ایشان پرسیده و توسط وی پاسخ داده شد.

بیشتر نقدها و سوالات منتقدین و علاقمندان حاضر در سالن درخصوص چند داستان بودن اثر و به اصطلاح جزیره ای بودن متن و مطلب فیلم بود، که تا حدی مخاطب را سردرگم می نمود، تا آنجا که اگر اسم فیلم آباجان نبود تشخیص شخصیت اصلی فیلم نیز سخت می نمود و یا حضور شخصیت هایی که شناخت نوع رابطه بین آنها ذهن مخاطب را بیش از حد درگیر می نمود. از طرف دیگر فیلم مجموعه ای از بحرانهای پشت سرهم است که سرانجام برخی از آنها نیز به درستی مشخص نمی شود و حتی در بسیاری از زمانها، بزرگترین بحران مطرح شده در فیلم، یعنی جنگ در خلال سایر حوادث به فراموشی سپرده می شود.

هاتف علیمردانی کارگردان فیلم نیز در پاسخ به نقدها و نظرهای مطرح شده اظهار داشت: آباجان یک برش از زندگی اجتماعی مردم در زمان جنگ است و قطعا در یک برش از زندگی حل شدن و به سر و سامان رسیدن همه مسائل و مشخص کردن نتیجه همه امور لزومی ندارد. ضمن آنکه شخصیت آباجان و حتی نوع لباس و پوشش وی برگرفته از شخصیت مادربزرگم بود که در آن دوران ضمن حفظ لطافت و مهربانی مادرانه خود با بحرانهای موجود در زمان جنگ نیز به مقابله می پرداخت و احساس آرامش را در وجود ما بوجود می آورد. همچنین مدرسه ای که در فیلم بمباران شد، مدرسه کودکی های خودم بود و نزدیک به 80 نفر از همکلاسی ها و هم مدرسه ای هایم در آن حادثه شهید شدند. با اینهمه تاکید می کنم که آباجان یک فیلم دفاع مقدس نیست و تنها برشی کوتاه از زندگی اجتماعی مردم زنجان در دوران جنگ می باشد.

درپایان مراسم هدایایی از طرف موسسه شهر هنر و رسانه توسط هنرمندان پیش کسوت یزد به خانم ها مقدمی و ذاکری اهدا و از بازی خوب آنها در فیلم و حضورشان در شهر یزد و نشست صمیمی جلسه نقد فیلم قدردانی شد.

شایان ذکر است "آباجان" فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی و محصول سال ۱۳۹۵ است. داستان این فیلم در دهه شصت در زنجان می‌گذرد و زندگی اجتماعی مردم در آن سال‌ها روایت می‌شود. هنرمندانی همچون فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمود نظرعلیان، محمدرضا غفاری و فریبا متخصص در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا