یزدفردا"پرچم سبز حرم رضوی، پنج‌شنبه 21 مرداد ماه در  نهمین جشن بزرگ زیر سایه خورشید در حضور جمعی از علما، مسئولان استانی و  بیش از 40 هزار نفر از عاشقان و دلدادگان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بر فراز صحن دارالعباده امام رضا(ع) به اهتزاز درآمد.

 به همّت کانون جوانان رضوی دارالعباده و هیئت انصار ولایت یزد، در ادامه سلسله برنامه‌های جشنواره زیر سایه خورشید، کاروان خدام به جشن زیر سایه خورشید یزد که بزرگترین اجتماع معنوی و شادی‌بخش مردم دارالعباده در طول سال است، رسید.

در ابتدای برنامه یادی از شهید مدافع حرم شهید محمدحسین محمدخانی و مهاجر الی‌الله، قاری برجسته و متخلّق به قرآن، استاد حاج حسن دانش که زیر سایه خورشید 94 با نوای تلاوت قرآن کریم توسط او آغاز شد؛ حال و هوای چشم‌ها را بارانی کرد.

در این جشن بزرگ که به طور مسقیم از شبکه سراسری قرآن سیما و شبکه استانی تابان یزد پخش می‌شد، بیش از 40 هزار نفر از مردم امام رضایی یزد، چهارده تن از خادمان حرم رضوی، نماینده ولی‌فقیه در یزد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه، شهردار، خانواده‌های محترم شهدا، بسیجیان و... حضور داشتند.

اجرای این مراسم را مجید یراق‌بافان مجری برنامه‌هاي مذهبی سيما برعهده داشت. یراق‌بافان محفل ولادت حضرت اباالجواد(ع) را با توسل به ساحت پرنور اباعبدالله(ع) و نوای یاحسین(ع) حضّار در شب زیارتی سیدالشهدا(ع) آغاز کرد.

سخنران جشن ولادت امام رئوف(ع) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی بود. وی در این مراسم بر اساس آیه 35 سوره مائده به دستور قرآن مبنی بر تمسک به وسایل اشاره کرد و افزود: یکی از وسایل ارتباط میان مردم با خدا این است که انسان خود را در محضر معصومین قرار دهد؛ یعنی به زیارت مشرف شود. بالاترین ثواب زیارت هم به وجود سیدالشهدا(ع) و بعد از آن به زیارت امام رضا(ع) اختصاص دارد.

وی در ادامه به روایاتی در برکات و ثواب‌ زیارت امام رضا(ع) پرداخت و آثار دنیوی و اخروی زیارت امام رضا(ع) را با اشاره به روایات برشمرد و عنوان کرد:‌ امام رضا(ع) فرمودند اگر کسی مرا در غربتم زیارت کند در مواضع سخت از او دستگیری می‌کنم.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه در روایت آمده اگر کسی امام رضا(ع) را با معرفت زیارت کند برکاتی متوجه اوست، گفت: بر اساس روایت معرفت مشتمل بر چهار مطلب است:‌ بداند کسی که او زیارت می‌کند امام است، حی و میت ندارد؛ اطاعتش واجب است؛ غریب و شهید است.

در ادامه خادمان بارگاه هشتمین خورشید سپهر ولایت از سکوی بین جمعیت به طرف جایگاه اصلی مراسم رفتند. این استقبال پرشور و شعور در میان اشک‌ شوق40 هزار نفر یزدی دلداده امام رضا(ع) و در چهار موقف انجام گرفت. در موقف اول مادر و برادر شهید مدافع حرم؛ شهید سیدرضا حسینی، در موقف فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری از فعالان عرصه تألیف کتب و از داوران انتخاب کتاب سال ایران، در موقف علمی- فرهنگی حجت‌الاسلام  فلاح‌زاده از فعالان حوزه طب سنتی و در موقف چهارم، فعال عرصه کارآفرینی از کارآفرینان برتر در حوزه اشتغال و محرومیت‌زدایی کشور و دیار دارالعباده آقای عموقدیری حضور داشتند. دو تن از خدام امامزاده سیدجعفر(ع) هم به استقبال خادمین امام هشتم(ع) آمدند و با تقدیم شاخه‌های گل و در میان نواهای یااباالجواد(ع) و اشک‌های حاضران، خادمان حضرت ابالحسن علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را در شبی پر از نور، شور و سرور تا جایگاه رساندند.

با قرار گرفتن خدام در جایگاه، پرچم سبز گنبد طلای امام رضا(ع) در صحن دارالعباده در میان نوای صلوات به اهتزاز درآمد. سپس مهمانان سفره خورشید از صحن دارالعباده یزد ِصلوات خاصه امام رضا(ع) را همنوا باهم قرائت کردند.

حضور مدیحه‌سرا و ستایشگر خراسانی اهل‌بیت(ع)؛ حاج احمد واعظی نیز بر شور و نشاط این محفل رضوی افزود‌. این مداح انقلابی در حضور خدام به مولودی‌خوانی و مدیحه‌سرایی برای سلطان سریر ارتضا، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) پرداخت و دل‌های اهالی دارالعباده را به پنجره فولاد باصفای امام الرئوف(ع) گره زد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد؛ مسئول کانون جوانان رضوی یزد، با اشاره به پیشینه‌ای از جشنواره زیر سایه خورشید گفت: زیر سایه خورشید در شهرهای کشور و بیش از 20 کشور جهان با گسترش فرهنگ رضوی و تشیّع و انتقال پیام امام و انقلاب و عطرافشانی رضوی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

وی در ادامه به عبارت قرآنی که می‌فرماید «یدخلون فی دین الله افواجا» اشاره کرد و گفت:‌ جریان رضوی فوج‌فوج مردم را به سوی آستان الهی رهنمون می‌کند.

مسئول کانون جوانان رضوی با بیان اینکه فلسفه این جشن زیارت از راه دور است، افزود: جلسه امشب جلسه بندگی خداست، خیلی‌ها با غسل زیارت به این جشن می‌آیند.

وی با توجه به رویکرد امسال جشنواره زیر سایه خورشید (توجه به محرومین و محرومیت‌زدایی)، به اهدای بسته‌های حمایتی و سرکشی به ضعفا و نیازمندان، آزادسازی زندانیان و... به عنوان یکی از برنامه های جشنواره امسال اشاره کرد.

گروه سرود عاشقان ولایت متشکل از کودکان و نوجوانان یزدی هم برای نخستین بار سرود ملی زیر سایه خورشید را در جشن زیر سایه خورشید رونمایی کردند.

اقامه نماز مغرب و عشا به امامت نماینده ولی‌فقیه، قرائت دعای کمیل توسط جواد قربان‌پور، قرائت کلام وحی توسط جمعی از قرّای برجسته استان یزد (استاد علی‌اکبر کاظمی، مهدی ضیافتی، مهدی شایق و حسین دستجردی)، قرعه‌کشی و اهدای کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به 12 نفر و کمک هزینه کربلا به چهار نفر از شرکت کنندگان در امر وقف مشارکتی، قرائت عهدنامه امام رضا(ع) توسط یکی از خدام آستان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از دیگر برنامه‌های نهمین جشن زیر سایه خورشید بود.

لازم به ذکر است: خانه بچه‌های بهشت رضوی نیز در حاشیه این جشن بزرگ، در فضایی بسیار شاد و با برنامه‌های متنوع، پذیرای 200 نفر از کودکان 4 الی 10 سال بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا