یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد-یزد- با مجهز كردن تلفن همراه خود به نرم افزار ضد سرقت خيال خود را راحت كنيد. 
با توجه به اينكه امکان به سرقت رفتن گوشي توسط سارقان بالا رفته است، شرکت ها به فکر طراحي و ساخت نرم افزار هايي افتادند که در صورت به سرقت رفتن يا گم شدن تلفن هوشمند يا تبلت موقعيت مکاني تلفن رديابي شود. 
کاربران از ميان صدها نرم افزار و سرويس هاي مختلف، مي توانند يکي را به عنوان نرم افزار ضد سرقت انتخاب کرده و بر روي تلفن هوشمند خود نصب کنند. از اين رو رقابت سنگيني ميان شرکت هاي توليد کننده اين نرم افزارها در حال شکل گيري است و هرکدام امکانات متعددي را در اختيار کاربران خود قرار مي دهند. 
همه اين نرم افزارها از امکانات متعددي مانند شناسايي موقعيت مکاني کاربر پيش از تمام شدن شارژ و خاموش شدن و حتي برداشتن سيم کارت، قفل کردن تلفن، فعال سازي هشدار با صداي بلند و از همه مهمتر پاکسازي اطلاعات ذخيره شده پشتيباني مي کنند. 
يکي از نکات جالب در سرويس اينترنتي بعضي از نرم افزارها، نمايش ميزان شارژ باقيمانده باتري دستگاه است که کاربران را از مدت زمان تخميني روشن ماندن دستگاه مطلع مي سازد. 
بعضي از اين نرم افزارهاي ضد سرقت با شماره گيري يک کد منحصر به فرد قادرند پس از سه بار ورود رمز اشتباه توسط سارق در دستگاه، تصوير سارق را ثبت و در اختيار صاحب گوشي قرار دهد. 
همچنين در صورتي که کاربر يک پيام به دستگاه ارسال يا صداي هشدار را روي آن فعال کند و سارق آن را غيرفعال کند، تصوير سارق نيز ثبت و براي کاربر ارسال مي شود. 
بديهي است هيچ وقت يک برنامه ضد سرقت قادر به تامين امنيت کامل براي يک کاربر نيست. بيشتر توانايي هاي اين برنامه ها منوط به اين موضوع است که آيا گوشي شما دسترسي به شبکه و اينترنت را خواهد داشت يا خير؟ 
حال اين سوال پيش مي آيد كه ضبط مخفيانه صدا از محيط توسط ميکروفون گوشي، دسترسي به آخرين تماس ها، قفل کردن گوشي يا شروع مجدد و خاموش کردن آن، تهيه اسکرين شات از صفحه نمايش و بسياري امکانات ديگري که اين نرم افزار ها به کاربران ارائه مي دهند به چه ميزان از اطلاعات شخصي کاربران در برابر سازنده و طراح اين برنامه ها محافظت مي كند؟ 
بايد گفت با نصب چنين نرم افزارهايي بر روي تلفن همراه، زمينه جاسوسي براي سرويس دهنده ها نيز هموار مي شود. 
تهیه و تنظیم: پليس فتا فرماندهی انتظامی استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا