یزدفردا:محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن ابراز رضایت نسبی با نرخ 20 درصدی بهره مالکانه در قانون بودجه امسال گفت : بطور تقریبی عدد پیشنهادی از سوی دولت به واقعیت‌ها نزدیک شده است. البته همچنان انتظار داریم این رقم کمی کاهش یابد زیرا مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات را بخوبی مشاهده  و لمس کردند
وی افزود: ما پیش از این فشارهای وارد بر معادن سنگ آهن را پیش‌بینی می‌کردیم و در جلسات متعدد موارد را بطور دقیق و کارشناسی مورد بررسی قرار دادیم و خوشبختانه  هم نمایندگان محترم مجلس و هم مسئولان دولتی متوجه این موضوع شدند و به دنبال همکاری هستند. ما نیز امیدوار هستیم این همکاری‌ها بیشتر شود . در هر حال از پیشنهاد اولیه دولت برای کاهش بهره مالکانه در سال جاری و تلاش نمایندگان  محترم نیز تشکر می کنیم  و امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی و دولت در جهت حمایت از بخش تولید بیش از پیش با فعالان این بخش مساعدت و همکاری نمایند.

مدیر عامل چادرملو در مورد افزایش سرمایه در مجتمع چادرملو و استفاده از مواد 132 و 138 قانون مالیات های مستقیم گفت :
بی‌تردید هرگونه معافیت مالیاتی برای مؤدی بسیار خوب است. البته اعتقاد ما بر این است که اصل پرداخت مالیات در جای خود برای توسعه کشور بسیار هم خوب است  و باید بخش اعظم  درآمدهای دولت از محل مالیات باشد و فروش نفت باید بطورکلی صرف سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده کشور شود اما معافیت‌هایی که آگاهانه و برای افزایش سرمایه به جهت ترغیب سهامداران پیش‌بینی می‌شود، بسیار مناسب بوده و ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.
در خصوص افزایش 105 درصدی سرمایه چادرملو از 17 هزار 100 میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد ریال، باید گفت که 65 درصد از این افزایش سرمایه امسال انجام می‌شود یعنی از مبلغ17,100 میلیارد ریال به مبلغ 28,215 میلیارد ریال از محل آوردۀ نقدی و تبدیل مطالبات حال شدۀ سهامداران افزایش می یابد.
. پس از آن حداکثر طی دو سال از زمانی که این افزایش سرمایه به ثبت می‌رسد، 35 درصد باقی  می ماند که در اختیار هیات مدیره است که سرمایه را از 28,215 میلیارد ریال به مبلغ35,000 میلیارد ریال افزایش دهد .
.نوریان یکی دیگر از امتیازات افزایش سرمایه چادرملو را برخورداری از امتیاز  تبصره 7  عنوان کرد و گفت : پیش‌بینی شده است اگر شرکت‌هایی که شامل این بهره مالکانه می‌شوند افزایش سرمایه و طرح‌های توسعه داشته باشند 10 درصد مبلغ افزایش سرمایه و یا سرمایه‌گذاری آنها از بهره مالکانه کسر خواهد شد. این موضوع برای ما و با توجه به میزان افزایش سرمایه صورت گرفته حدود 110 میلیارد تومان می‌شود. که این هم  اتفاق خوبی برای چادرملو خواهد بود.
مدیر عامل چادرملو در خصوص شرایط لقتصادی کشور و بخصوص معادن و صنایع معدنی در پسا برجام افزود:
در دوران پسابرجام اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و مراودات بانکی با بانک‌های جهانی باعث می‌شود تا ارزش سهام شرکت‌ها از جمله چادرملو افزایش یابد. به اعتقاد بنده پسابرجام باعث می‌‌شود تا افرادی که احتمالا از عقل و منطق استفاده نکرده‌اند به منطق خود مراجعه کرده و مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم ها را  مشاهده کنند و الآن همکاری‌های لازم با دولت را داشته باشند. متاسفانه گاه غرض‌ورزی‌هایی دیده می‌شود که منجر به نگرانی می‌شود. ما به دولت و وزارت خارجه اطمینان داریم و امیدوار هستیم با تلاش‌های بیشتر به فعالیت‌های خود ادامه دهند تا جامعه اثرات رفع تحریم‌ها را بطور آشکار لمس کند. بطورکلی امیدوار هستیم سرمایه‌گذاران وارد کشور شوند و فاینانس‌ها ایجاد شوند تا بتوانیم از طریق تامین مالی طرح‌های توسعه را سریع‌تر اجرایی کرده و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر کشور باشیم.
مهندس نوریان در درباره آخرین وضعیت پروژه‌های چادرملو گفت: پروژه فولاد یک میلیون تنی به زودی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی آهن اسفنجی در سال آینده ظرفیت آن به 1.3 میلیون تن خواهد رسید. زیرا ما در طرح فولاد و احیاء اردکان پیش‌بینی روش "هات شارژ" را کردیم  که با راه‌اندازی واحد آهن اسفنجی،  این هات شارژ انجام می‌شود و ظرفیت تولید از یک میلیون تن به 1.3 میلیون تن می‌رسد. افتتاح کارخانه نورد ابرکوه هم  نزدیک است و بزودی بخش بخاری نیروگاه 500 مگاواتی اردکان نیز راه‌اندازی شده و نیروگاه بطور کامل وارد مدار تولید می‌شود.
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی دیگر از برنامه های آتی این شرکت را بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو عنوان کرد و گفت: امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود.
نوریان در مورد صادرات و سرمایه گذاری خارجی در مجموعه شرکت چادرملو گفت:  در زمینه توسعه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است، نباید فراموش کرد که کشور ما به دلیل وضع تحریم ‌ها سالها‌ از فناوری های  روز دنیا عقب مانده است، بنابر این ما فقط تمایل به بهره گیری از تکنولوژی هستیم و نیازی  هم به سرمايه گذاري شركتهاي خارجي در مجموعه هاي خودمان نمی بینیم ولي با شركتهايي كه قبلا با ما همكاري داشتند و به علت تحريم ها روابطمان ضعيف شده بود، در حال مذاكره هستيم تا براي رفع نيازهاي خود، بدون اتکا به واسطه ها تصمیم گیری کنیم تا انشا الله بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا