چنار کهنسال چک چک در آبان ماه سال نود و چهار با شماره 269 ‎در رده ميراث طبيعي ملي کشور به ثبت رسيد.

محسن ذاکری نیا در خصوص این اثر طبیعی عنوان کرد: چنار کهنسال چک چک در شهرستان اردکان، پنجاه کیلیومتری روستای خرانق واقع گردیده و باوجود تحقیقات صورت گرفته و همچنین قطر تنه درخت و نرخ رشد درختان چنار در اقلیمی چون اقلیم یزد سن این سرو کهنسال بین سیصد تا سیصد و پنجاه سال تخمین زده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: این درخت در محدوده یک اثر زیارتی و مقدس برای زرتشتیان و در منطقه ای کوهستانی با شیب تند قرار گرفته است و تقدس فضا به نوعی به این درخت کهنسال نیز سرایت پیدا کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این چنار در بالاترین نقطه شمالی زیارتگاه واقع گردیده و آبیاری آن از طریق چشمه ای است که در نزدیکی آن از دل کوه جوشیده و تقریباً در تمام طول سال آب داشته و در درون معبد جاری می شود.

وی خاطرنشان ساخت: واقع شدن این زیارتگاه در دل کوه سبب شکل گیری نوعی از معماری همساز با طبیعت شده به گونه ای که معماری حسینیه ها و معبد پیرسبز کاملاً در هماهنگی با توپوگرافی منطقه به صورت پلکانی شکل گرفته است.

گفتنی است: علاوه بر وجود چنار کهنسال و زیارتگاه در این ناحیه کوهستانی، غاری با قندیل های آهکی بسیار زیبا در همان حوالی شکل گرفته است که از جمله جاذبه های طبیعی منطقه به حساب می آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا