یزدفردا"نهمين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان يزد صبح امروز سوم بهمن ماه به رياست استاندار يزد، دبيري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان و باحضور نمايندگان مهريز و يزد، معاونان هماهنگي امور عمراني و اقتصادي استاندار و ساير اعضا برگزار شد.

استاندار يزد در اين نشست با گراميداشت پيشاپيش ايام دهه فجر و پيروزي انقلاب اسلامي گفت: همكاري ها، همدلي ها و انسجام ملي به رهبري امام راحل اتفاق افتاد، رژيم سلطنتي شاهنشاهي به دست مردم انقلابي ايران سرنگون شد و نظام جمهوري اسلامي ايران برقرار گرديد.

ديدار دست اندركاران انتخابات با رهبر انقلاب

سيدمحمد ميرمحمدي در ادامه به دو ملاقات اخير استانداران و فرمانداران با مقام معظم رهبري و رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: در هر دو جلسه نكات مؤثر و بسيارخوبي در رابطه با انتخابات و موضوع پساتحريم مطرح شد.

وي افزود: رهبر فرزانه انقلاب در اين نشست به رعايت الزامات رقابت سالم و حضور حداكثري مردم در انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اشاره و بر لزوم رعايت مرّ قانون در تمام مراحل انتخابات پيش رو تأكيد كردند.

استاندار يزد تصريح كرد: شايسته است زمينه حضور حداكثري مردم در انتخابات و برگزاري انتخابات رقابتي، پرشور و باشكوه را در هفتم اسفند ماه سال جاري فراهم كنيم.

رئيس شوراي برنامه ريزي و توسعه استان اظهار داشت: در بحث برجام و پساتحريم نيز مقام معظم رهبري اين موفقيت را حادثه اي بزرگ و مهم دانستند و ضمن تقدير از دولت تدبير و اميد و تيم مذاكره كننده هسته اي جمهوري اسلامي ايران، بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند.

ميرمحمدي گفت: تأكيد رهبر فرزانه انقلاب بر اين است كه رفع تحريم هاي ظالمانه را بايد يك فرصت تلقي كنيم، اقتصاد كشور را مبتني بر دانش، توليد و فناوري بنيان نمائيم تا اقتصاد كشور از چنان استحكامي برخوردار شود كه تكانه هاي اقتصادي دنيا نتواند آن را متزلزل و منفعل كند.

ديدار استانداران و فرمانداران با رئيس جمهور

استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود به ديدار با رئيس جمهوري اسلامي ايران و معاون اول رئيس جمهوري اشاره كرد و افزود: حجت الاسلام و المسلمين روحاني در همايش استانداران و فرمانداران، نكات دقيق، ارزشمند و مبتني بر  قوانين موضوعه و قانون اساسي در رابطه با انتخابات مطرح نمود و بر بي طرفي، عدم مداخله، اجراي مرّ قانون، امنيت كامل، برگزاري رقابتي سالم با حضور حداكثري و پرشور و نشاط مردم در انتخابات تأكيد كرد.

وي ادامه داد: در اين ديدارها مقررشد وزيران كشور و اطلاعات به نمايندگي از دولت يازدهم با اعضاي محترم شوراي نگهبان جلساتي را برگزار كنند تا زمينه رقابتي سالم با مشاركت بالاي مردم در چارچوب قانون فراهم شود.

 

 

 

 

ارزيابي استان ها بر اساس ميزان اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است

رئيس شوراي برنامه ريزي و توسعه استان به ديدار با معاون اول رئيس جمهوري اشاره و تصريح كرد: در اين ديدار معاون اول رئيس جمهوري بر اجرايي شدن سياستهاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي تأكيد كرد و ملاك ارزيابي استانها را براساس اجراي اين سياستها دانست.

ميرمحمدي اظهار داشت: براين اساس بايد تمام دستگاهها در كشور و استان بسيج شوند و مديريت اقتصادي كشور با رويكرد اقتصاد مقاومتي به يك فرهنگ در بين مسئولان و مردم تبديل شود و اين فرهنگ توسعه يابد.

وي از مديران كل و مسئولان دستگاههاي اجرايي استان خواست در زمينه اقتصاد مقاومتي توجه لازم را داشته باشند و ضمن محدودتر كردن حوزه مديريتي خود و چابك نمودن آن، ميدان را براي مشاركت بخش خصوصي باز نمايند.

استاندار يزد در پايان سخنان خود با اشاره به تصويب اجراي كمربند سبز محور اشكذر – ميبد و گزارش اين طرح توسط مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تأكيد كرد: استان يزد از لحاظ فضاي سبز و توسعه اين فضا فقير است و براي شادابي، نشاط و آرامش بيشتر زندگي مردم بايد به هر نحو ممكن اين فضاهاي سبز در نقطه نقطه استان توسعه يابد.

 

 

 

 

اعلام ليست پروژه هاي قابل واگذاري به بخش غير دولتي در استان يزد

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد در اين نشست به ارائه گزارشي پيرامون ميزان پيشرفت اجراي ماده 27 قانون الحاق 2 پرداخت و گفت: دولت بعلت كمبود شديد اعتبارات، واگذاري پروژه هاي نيمه تمام خود به بخش غير دولتي را در دستور كار دارد و اين موضوع در شوراي اقتصاد به تصويب رسيده است.

حميدرضا نصيري زاده افزود كه تكميل پروژه هاي نيمه تمام دولت بر اساس بودجه موجود به 16 سال زمان نياز دارد و راهي جز بهره گيري از سرمايه هاي مردم براي تكميل اين پروژه ها وجود ندارد.

وي افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد در مرحله اول، 65 پروژه از 10 دستگاه اجرايي را براي واگذاري به بخش غيردولتي و شناسايي سرمايه گذار بر روي پايگاه اطلاع رساني خود به نشاني http://yazd.mporg.ir قرار داده است.

رئيس سازمان مديريت بيان داشت: اين پروژه ها مربوط به: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، اداره كل ورزش و جوانان استان يزد، اداره كل منابع طبيعي استان يزد، اداره كل حفاظ محيط زيست استان يزد، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد، اداره كل آموزش و پرورش استان يزد و شركت برق منطقه‌اي يزد، شركت آب و فاضلاب روستايي استان يزد و شركت آب و فاضلاب استان يزد است و براي جذب سرمايه گذار در معرض عموم قرار گرفته است.

وي همچنين از ساير دستگاه هاي اجرايي خواست تا بطور فعالانه در اين امور مشاركت كنند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود به ميزان بدهي ها و مطالبات دستگاه هاي اجرايي اشاره كرد و گفت: از آنجا كه دولت مصمم است تا بدهي به پيمانكاران و مشاوران پرداخت شود، لازم است دستگاه هاي اجرايي در خصوص احصاء و اعلام دقيق آن بمنظور درج در رديف هاي اعتباري قانون بودجه مشاركت كنند.

وي گفت: ارائه صحيح و به موقع بدهي ها و مطالبات موجب مي شود تا بتوان به مركز اعلام كرد كه استان بر چه اساسي به اعتبارات مورد نظر، نيازمند است.

 

 

 

 

پروژه‌هاي استان به بخش خصوصي واگذار شود

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد هم در اين نشست گفت: ضروري است پروژه‌هاي استان كه پيشرفت فيزيكي كمتر از 50 درصد دارند، براي تكميل و تسريع در بهره‌برداري به بخش خصوصي واگذار شود.

سيدمحمدرضا سيدحسيني با اشاره به پروژه‌هاي نيمه‌تمام در استان اظهار داشت: نبايد سرمايه‌هاي ملي به حال خود رها شوند و لازم است برخي از پروژه‌ها كه پيشرفت كمي داشته‌اند با تغيير كاربري به بخش خصوصي واگذار شوند.

وي افزود: شايسته است آن دسته از پروژه‌هايي كه تاكنون هيچ پيشرفت فيزيكي نداشته‌اند در كارگروه ساماندهي طرح‌هاي استان مطرح شوند و براي آن‌ها تصميم مناسبي گرفته شود.

تصويب طرح كمربند سبز در شوراي برنامه ريزي

در ادامه جلسه، اعضا پس از ارائه گزارش كمربند سبز توسط مديركل منابع طبيعي، اجراي آن را مورد تصويب قرار دادند.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد در اين نشست، هدف از اجراي كمربند سبز در محور اشكذر ميبد را استفاده بهينه از پساب فاضلاب شهر يزد، افزايش ضريب ايمني محور مواصلاتي مزبور بويژه در مواقع تندبادها، ايجاد چشم انداز سبز براي رهگذران و رفع خستگي رانندگان بياباني و افزايش سرانه فضاي سبز و در نهايت بهبود شرايط زيست محيطي عنوان كرد.

سيد ابوالفضل وكيلي در اينباره افزود كه اين طرح در اطراف محور اشكذر ميبد و به مساحت 200 هكتار انجام خواهد شد.

اين مسئول، اعتبارات مورد نياز اجراي طرح در طول 5 سال را بالغ بر 6 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود كه حفر و تجهيز چاه، منبع ذخيره آب، ايستگاه پمپاژ، برق رساني و انتقال برق، انتقال آب به محدوده و سيستم قطره اي، نهال كاري و نگهداري و مراقبت، عمده مراحل اجراي اين طرح است.

اعلام ميزان مطالبات و بدهي هاي دستگاه هاي اجرايي

معاون نظارت مالي اداره كل امور اقتصادي و دارايي و رئيس خزانه معين استان يزد در اين نشست به ارائه گزارشي پيرامون وضعيت بدهي ها و مطالبات دستگاه هاي اجرايي استان پرداخت.

سعيد نورايماني در اين ارتباط گفت كه هيات وزيران در خرداد ماه 1393 ايجاد اداره كل مديريت بدهي ها و تعهدات عمومي دولت را در وزارت امور اقتصادي و دارايي بمنظور احصاء، ثبت و نگهداري متمركز خلاصه حساب بدهي ها و تعهدات قانوني دولت به تصويب رساند.

وي گفت: دولت در اين راستا مصمم است تا اطلاعات مربوط به بدهي ها و تعهدات خود را متمركز كند و در جهت كنترل و تسويه انواع بدهي قدم بردارد.

نورايماني اضافه كرد: جلوگيري از تضييع و اتلاف منابع دولت، جلوگيري از كسري بودجه هاي پيش بيني نشده، ايفاي تعهدات و جلوگيري از تضييع حقوق بخش عمومي و خصوصي و همچنين تحليل ريسك اعتباري از ديگر اهداف دولت است.

رئيس خزانه معين استان در ادامه گفت كه وزارت اقتصاد براي تحقق اين امر، سامانه مديريت بدهي هاي دولت (سمباد) را ايجاد كرده تا امور مرتبط نظير: حسابداري، اوراق تسويه خزانه و ثبت و گزارش بدهي ها و مطالبات دولت را راهبري كند.

معاون نظارت مالي اداره كل امور اقتصادي و دارايي استان در بخش ديگري از سخنان خود به ارائه گزارش عملكرد 9 ماهه از وضعيت بدهي ها و مطالبات دستگاه هاي اجرايي استان پرداخت و ميزان بدهي هاي 24 دستگاه اجرايي استان (از مجموع 83 دستگاه را تاكنون) 2748 ميليارد ريال و ميزان مطالبات دستگاه ها را 1352 ميليارد ريال اعلام كرد.

وي افزود: 885 ميليارد ريال از بدهي فوق مربوط به بدهي دولت به پيمانكاران و مشاوران است.

در پايان اين نشست مقرر شد تا دستگاه هاي اجرايي و شهرداري ها ظرف مدت يك هفته نسبت به ارسال بدهي ها و مطالبات خود به خزانه معين اقدام لازم را بعمل آورند.

همچنين مقرر شد دستگاه هاي اجرايي پيشنهادات خود را در خصوص برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه 95، در اسرع وقت براي ارائه توسط نمايندگان استان در كميسيون هاي تخصصي مجلس ارسال نمايند. 

گفتني است در اين نشست كه با حضور نمايندگان مهريز و يزد و مديران استان همراه بود، در خصوص دستور كار جلسه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا