یزدفردا:کاربافي يکي از صنايع نساجي سنتي استان يزد محسوب مي شود که در خانواده هاي يزدي نسل به نسل منتقل مي شود.

 معاونت صنايع دستي اين اداره کل اظهار داشت: هنر کاربافي چندي است که در استان و به خصوص شهرستان ميبد با راه اندازي کارگاه هاي آموزشي جاني دوباره گرفته است و اميد است با آموزش اين هنر ـ صنعت به نسل جوان، روز به روز شاهد رونق آن باشيم.

محمدرضا دهقان افزود: در خانواده هاي يزدي به خصوص در شهرستان ميبد، اين هنر نسل به نسل منتقل مي شود، تا جايي که در يکي از خانواده هاي اين شهرستان، دختر خردسال اين خانواده در کنار مادر خود، کار مي بافد و بافت اين پارچه براي او جنبه سرگرمي دارد و با علاقه و عشق با دست هاي کوچک خود به نخ هاي بي جان، روح مي بخشد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: اميد است با شاسناندن اين هنر ـ صنعت به گردشگران و ميهمانان استان، بتوانيم در جوانان علاقه ايجاد کنيم تا با گرايش به اين رشته، علاوه بر ايجاد شغل، از منسوخ شدن آن جلوگيري شود.

وي از اقدامات انجام شده براي احياي هنر کاربافي، ايجاد کارگاه‌هاي آموزشي و حمايت از فعالان براي دايرکردن کارگاه‌هاي خانگي و اشتغال به ويژه براي بانوان خانه‌ دار دانست و افزود: باتوجه به اينکه مي توان هنرهاي صنايع دستي را در خانه انجام داد، اين هنرها به خصوص براي بانوان بسيار حائز اهميت است، چرا که در کنار خانواده و انجام کارهاي روزمره مي توانند هنر دلخواه خود را نيز انجام دهند.

دهقان عنوان کرد: نقش ها و طرحهاي صنايع دستي همه خطوط آرامش بخش و دلنشيني دارند و انسان صنعتي امروز به استفاده از آنها نياز دارد تا راحت فكر كند و بهتر بيانديشد و وقتي بهتر بيانديشد مي‌تواند مشكلات را بهتر حل كند و استفاده از اين ابزار يعني آموزش هميشگي آرامش در خانه و كار که نبايد آن را از نظر دور كرد.

معاون صنايع دستي استان گفت: باتوجه به مواد اوليه بومي استان و با خلاقيت هنري آفرينندگان بومي تعداد و تنوع كالاي دستي در استان يزد به وضوح نمايان است.

وي خاطرنشان ساخت: رونق کار بافي در گذشته به حدي زياد بود که در هر خانه اي حداقل يک يا دو چاله کاربافي وجود داشت و محصولات اين هنر دستي به ساير شهرهاي کشور ارسال مي شد اما متاسفانه در طول دهه هاي اخير به دليل ورود ماشين هاي بافت پارچه به منطقه و جايگزين شدن توليدات آن، کاربافي رونق بازار خود را از دست داد و اميد است با تغيير نگرش و ايجاد فضاي کسب و کار مناسب که اخيرا با ورود گردشگران خارجي به يزد بوجود آمده اين هنر بار ديگر رونق خود را به دست آورد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا