رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در یزد: 2 هزار و هفتصد موقوفه خاص حوزه های علمیه در کشور وجود دارد

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد، حجت الاسلام علی محمدی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت با توجه به ایجاد سامانه جامع موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه در سال های اخیر هر گونه صورت مالی باید توسط کارشناس مربوطه در استان و مسوولان استانی تایید شود.
وی اظهار کرد: امکان هیچ گونه جابجایی در این زمینه وجود ندارد علاوه بر آنکه از نظر شرعی باید طبق نیت واقف هزینه شود.
محمدی در ادامه با بیان اینکه برای احیا و بازسازی موقوفات در استان یزد برنامه های بسیار زیادی در دست اقدام است گفت: اجرای 9 پروژه بزرگ تا پایان سال در استان از جمله این اقدامات است.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اجرای 51 طرح دیگر در امامزادگان استان تصریح کرد: برخی از این طرحها در حال مطالعه یا در دست احیا و بازسازی هستند.
وی بازسازی موقوفات را مهم خواند و افزود: نمونه ان سرای خان و خیابان قیام استان یزد است که علاوه بر رضایت مندی مردم باعث حفظ موقوفه شده است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در سطح کشور 2 هزار و هفتصد موقوفه مربوط به حوزه های علمیه داریم که نیاتی از جمله عمران و آبادانی مدارس علمیه، حقوق مدرسین و طلاب را شامل می شود.

وی طرح ترویج فرهنگ وقف در حوزه های علمیه را مورد اشاره قرار داد و افزود: حوزه های علمیه می توانند با وقف های جدیدی که برای حوزه ایجاد می کنند تامین مالی باشند.
آیت الله محمدرضا ناصری افزود: وقفهایی که دو نفره و بدون ثبت قانونی انجام می شود متاسفانه بسیاری از انها بین خواهد رفت زیرا هیچ گونه ضمانتی برای پیگیری آن وجود ندارد و بعد از فوت واقف از بین خواهد رفت و یا مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.
امام جمعه یزد گفت: باید با انجام یکسری اقدامات، مردم را از این اشتباه آگاه و اعلام شود که همه عواید و درآمد موقوفات باید براساس نظر واقف و در همان محلی که وقف شده هزینه شود.

حجت السلام و المسلمین سید کاظم مدرسی نیز در این دیدار از برگزاری کنگره  امامزادگان از ریاست اوقاف و امور خیریه کشور تقدیر و تشکر نمود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: امامزادگان دارای کارکرد های فرهنگی بسیار زیادی هستند و برگزاری این کنگره ها کار بسیار شایسته ای است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا