رئیس اداره بهزیستی طبس گفت: متاسفانه در شهرستان ما، كار مطلوب و در خور توجهی در باب مناسب سازي معابر براي معلولان انجام نشده است

طبس- سیدابوالفضل حقانی: رئیس اداره بهزیستی طبس در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: متاسفانه در شهرستان ما، كار مطلوب و در خور توجهی در باب مناسب سازي معابر براي معلولان انجام نشده است و هنوز بسياري از ادارات ما از اين بستر خدماتی به معلولین جامعه محروم هستند.

"وحیدرضا گازرانی" افزود: در یک نگاه كارشناسی توسط اداره بهزيستي، حدود 20 درصد از ادارات طبس برای راحتی تردد معلولان و استفاده آنان از امکانات شهری مناسب سازي انجام شده است.

وی ضمن تقدیر از ادارات و دستگاه هایی که در جهت مناسب سازی معابر معلولان اقدام نموده اند، تصریح کرد: شرايط مناسب سازي بر اساس دستور العمل ابلاغي از سوي سازمان بهزيستي بايد انجام گيرد و در جلساتي با فرمانداري طبس در اين زمينه، قرار بر آن شد كه قسمتي از معابر شهري به عنوان پايلوت شهرستاني از شهرداري تا باغ گلشن مناسب سازی انجام شود که البته هنوز آغازی بر این طرح دیده نشده است.

این مقام مسئول یادآور شد: عرض ويلچر 80 سانتیمتر است كه بايد در نصب دربهاي ورودي دقت شود و از آنجا كه محل عبور معلولين بايد بدون مانع باشد، نصب درب های لبه دار و غیر الکترونیک برای این عزیزان مشکل ایجاد خواهد نمود و می توان گفت که بسياري از ورودي های ساخته شده در اماکن عمومی برای عبور با ويلچر معلولان غير استاندارد طراحی شده اند.

دکتر گازرانی افزود: در بخش های  دستگردان و ديهوك با رايزني انجام گرفته، برخي ادارات برای بسترسازی مناسب حرکت معلولان وارد عمل شده اند كه جاي تشكر دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس گفت: در حال حاضر 1700 نفر معلول داراي پرونده در اداره بهزيستي ثبت شده اند كه اين دقيقاً تمام معلولين شهرستان نيست و قاعدتاً پيش بيني مي شود حدود 1300 نفر ديگر بر اساس شاخص جمعيتي شناسايي نشده و يا به بهزيستي مراجعه نكرده اند.

وحیدرضا گازرانی با اشاره به این مطلب که متولي بسترسازي تردد معلولان در هر شهری، شهرداري می باشد گفت: همه ادارات و دستگاه های ذيربط به نوعي در اين مساله دخيل هستند، اما  در طراحی شهری طبس، نگاهی معلول محور نبوده و نیست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا