فاضلاب شهری، برداشت آب جهت معادن، ایجاد نهالستانهای وسیع، روشهای منسوخ آبیاری و... سفره آبی زیرزمینی شهر مهریز را به نابودی می برد


واقعیت ترسناک و زنگ خطر!
شاخص بارش،تبخیر تعرق استاندارد شده(SPEI) نشان میدهد کل استان یزد درگیر خشکسالی شدید میباشد:

آبهای زیرزمینی یکی از آخرین منابع آزاد آب می باشد.در کشور ایران بخصوص در ناحیه کویر مرکزی همچون شهر مهریز تنها منبع تامین آب شرب و کشاورزی آبهای زیر زمینی میباشد‌. منابع تغذیه آبهای زیرزمینی در کشور ما بسیار محدود میباشد و سالانه حجم آب برداشتی از سفره های زیر زمینی بسیار بالاتر از منابع جایگزین آن میباشد.

با توجه به خشکسالیهای پیاپی و کاهش نزولات جوی و تابستان گرم پیش رو و منابع محدود تغذیه و حجم بالای برداشت آب زیرزمینی، بیلان سالانه تراز آبی در شهرستان مهریز منفی میباشد و این بیلان منفی باعث افت بیشتر سطوح ایستابی در سفره های آبخوان شهرستان مهریز شده است و شاهد کم آبی و حتی خشک شدن چاههای شهر هستیم.

متاسفانه به جای جبران این بیلان منفی و راهکارهای تغذیه سفره ها بنا به بی‌توجهی و عدم آینده نگری، تنش آبی را با سیاست های غلط همچون ایجاد و ساخت صنایع آب بر و مضر همچون فولاد در این پهنه افزایش داده ایم.

ایجاد تنش اضافه بر پیکر سفره نیمه جان آبی با راه اندازی پروژه منحوس و بد اختر فاضلاب شهری که تمامی پساب آن صرف پروژه فولاد شخصی خواهد شد، برداشت آب جهت معادن، ایجاد نهالستانهای وسیع، روشهای منسوخ آبیاری در سطح فضای سبز شهری و مزارع و کشت گونه های آب‌بر به جای ارقام کم آبخواه در کشتمانهای شهر باعث تخلیه بیش از حد منافذ و لایه های نیمه اشباع آبی زیرزمینی شده ایم و این حجم تخلیه باعث کوبش بیش از حد لایه های زیرین خاک شده است و سفره آبی زیرزمینی شهر که قرن ها باعث آبادی و سرسبزی شهر مهریز بوده را رو به نابودی سوق داده ایم لذا این سفره زیرزمینی در سالیان ترسالی آینده توانایی حفظ و نگهداری رطوبت را نخواهد داشت.

فرونشست سطحی معمولا با پایش سطحی و مقایسه رقوم gps میتوان اندازه گرفت که شهر مهریز از این بابت بی بهره نیست ولی فرونشست اصلی و غیر قابل دید در سفره های زیر زمینی شهر ایجاد شده و در آینده مرگ سفره آبخوان شهر را شاهد خواهیم بود.

امید است با اجرای سیاست های هوشمندانه آبی در جهت حفظ و نگهداری منابع آبی شهر مهریز سهیم باشیم.
✍️ شهروند مهریزی علی دهقان.

پی نوشت: مسئولان کنونی شهر خواستند که دیگر کلمه «نه به فاضلاب» را بکار نبریم؛ و در جهت منافع شهر، قرارشد برای برگشت پساب فاضلاب شهری به مهریز حمایت کنند که بعد از چندماه خبری نشد.
نماینده مجلس، اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان شهر پیگیری نمیکنید یا پیگیری هایتان نتیجه نمی دهد؟
در تفت با همت اعضای شورای شهر، 100 درصد پساب فاضلاب، به شهرتفت برگشت ولی در مهریز 0 درصد!
از امام جمعه شهرستان و دیگر مسئولان خواهشمندیم در گرفتن منافع شهر در این خصوص، سکوت نکرده و بیشتر همراهی کنند.


🔻 قرار است دراین بحران خشکسالی،35سال تمام آب فاضلاب مهریزبه صنعت آلوده کننده فولاد برودومردم بدون نیاز به فاضلاب(چاه های مردم جذبی بوده)باید ماهیانه قبض فاضلاب بدهند که این امر بارهاتوسط کارشناسان بومی و رسانه ها به مسئولان تذکر داده است و قرارداد هیچ متممی نخورده و تاکنون خبری از بازگشت پساب به شهر منتشر نشده است و با این وجود، ما امروز امانتداران خوبی برای آیندگان نیستیم 😔

  • نویسنده : علی دهقان کارشناس ارشد مهندسی آب
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا