یزدفردا: تابستان امسال با یک خبر تلخ و تاسف‌بار به اتمام رسید و غم بزرگی بر دل خطه خراسان جنوبی و شهر طبس گذاشت و درس ناخوشایندی را برای دانش آموزان خانواده‌های داغ دیده مشق کرد.

به گزارش یزدفردا: حادثه در معدن زغال سنگ طبس که حدود ساعت ۲۱ شب ۳۱ شهریورماه رخ داد، تعدادی از کارگران را دچار خفگی کرد و گفته شد ۵۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

حوالی ساعت ۲۱ روز شنبه‌۳۱ شهریور تصاعد گاز متان در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو شهرستان طبس منجر به انفجار ۲ بلوک B و C این معدن شد که بر اثر این انفجار متاسفانه ۵۰ نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی دیگر نیز مجروج و هم‌اکنون تحت مداوا در مراکز درمانی هستند. 

با توجه به حجم سنگین این حادثه و تعداد بالای جان باختگان آن، از همان دقایقی ابتدایی وقوع حادثه، مقامات ارشد کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به طور جداگانه تیم‌هایی ویژه‌ای را مامور پیگیری ابعاد مختلف این حادثه کردند. 

در حوزه بهداشت و درمان نیز از همان ساعات اولیه تیمی متشکل از مدیر درمان و چندین پزشک و رئیس اورژانس و معاون ایشان و همچنین تیم بازرسی و حراست دانشگاه به محل حادثه اعزام شدند.

دکتر مهیار محمدی فرد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،با اشاره به وضعیت حادثه دیدگان این معدن اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع حادثه تلخ معدن معدن جو طبس یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی متشکل از مدیر درمان و چندین پزشک و رئیس اورژانس و معاون ایشان به محل حادثه اعزام شدند.

محمدی فرد تصریح کرد: همچنین صبح روز بعد از حادثه نیز مابقی تیم‌ها که بنده نیز جزوی از این تیم بودم به همراه بازرسی دانشگاه و حراست نیز به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: طبق دستور وزیر محترم بهداشت مبنی بر اطلاع لحظه‌ای از وضعیت حادثه، معاون ایشان نیز هر نیم ساعت به منظور اطلاع از وضعیت حادثه و رفع مشکلات با بنده در ارتباط بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در این حادثه تلخ ۱۶ بیمار بستری داشتیم که از این تعداد چند بیمار بدحال که در بخش آی سی یو بستری بودند و یک بیمار در وضعیت بسیار بد و یک بیمار با هوشیاری بسیار پایین بود، مابقی نیز وضعیت بهتری داشتند و در بخش بستری بودند.

محمدی فرد خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۴ بیمار در بیمارستان طبس بستری هستند که قرار است ۳ بیمار ترخیص و یک بیمار به دلیل رسیدگی به وضعیت درمان در بخش داخلی بستری باشد.

وی از اعزام ۶ بیمار به استان یزد خبر داد و افزود: از این تعداد ۵ بیمار از طریق اورژانس هوایی و یک بیمار به صورت زمینی منتقل شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: متاسفانه از بیمارانی که به استان یزد اعزام شدند یک بیمار فوت و یک بیمار در وضعیت مرگ مغزی است که احتمالا برای این بیمار اهداء عضو انجام شود.

محمدی فرد بیان کرد: شب گذشته دو تن از حادثه دیدگان معدن دچار تنگی نفس شدند و در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند پذیرش شدند و در حال حاضر این بیماران وضعیت پایداری دارند، اما تغییراتی در سی‌تی‌اسکن ریه آنها ایجاد شده که تحت درمان هستند.

وی با تاکید بر بررسی وضعیت حادثه‌دیدگان تصریح کرد: همه مصدومان حادثه باید هم از نظر ام آر آی مغز و هم از نظر سی تی اسکن ریه بررسی شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به پیگیری‌های مکرر وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز مجددا از طرف وزیر بهداشت و دکتر کریمی معاون وزیر بهداشت با بنده تماس گرفته شد تا از وضعیت مصدومان اطلاع یابند و در خصوص فوت‌شدگان نیز خواسته شد که با سازمان‌های مربوطه صحبت تا از خانواده‌های آنان دلجویی شود و هزینه‌های پذیرش آنان چه بیمه باشند و چه بیمه نباشند به صورت کاملا رایگان انجام شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا