رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر در کشور بیش از 27 هزار نفر دچار ضایعه نخاعی هستند و مناسب سازی یکی از ضرورت‌های مهم زندگی آنها و البته سایر گروه‌های معلولان به شمار می‌رود.

وحید قبادی دانا صبح سه‌شنبه در جلسه ستاد ملی مناسب سازی که به میزبانی شورای شهر یزد برگزار شد، با اشاره به اینکه در کشور بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر دارای معلولیت هستند، اظهار داشت: هدف ما از مناسب سازی و دسترس پذیر کردن شهرها این است که افراد معلول زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی و مشارکت موثر در بستر خانواده و جامعه داشته باشند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیمی از معلولان زیر پوشش بهزیستی، دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند، افزود: لازم است در شهرسازی و حتی در مقوله مناسب سازی، شرایط این گروه به شکل ویژه مدنظر قرار گیرد.
قبادی دانا با بیان اینکه دسترس پذیری فقط برای افراد دارای معلولیت جسمی نیست، عنوان کرد: سایر گروه‌های معلولیت بینایی، شنوایی، ذهنی نیز نیاز به مناسب سازی دارند به ویژه ناشنوایان که جمعیت آنها فقط در استان یزد، بالغ بر 5 هزار و 500 نفر است.
وی با اشاره به موفقیت 50 دانش آموز دارای معلولیت در کنکور سراسری و کسب رتبه زیر هزار در کشور گفت: 120 نفر از افراد دارای معلولیت یزد نیز دانشجو هستند.
وی تعداد معلولین ضایعه نخاعی کشور را 27 هزار نفر ذکر کرد و گفت: 600 نفر از معلولین ضایعه نخاعی در استان یزد هستند.
رئیس سازمان بهزیستی، معلولان را بزرگترین اقلیت کشور دانست و گفت: حقوق این گروه باید به نحوی شایسته محقق شود و باید با الزام به اجرای طرح‌هایی نظیر مناسب سازی، حقوق آنها را به رسمیت بشناسیم. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا