دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است ساخت ۱۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است در اوایل شهریور ثبت نام به‌صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود

یزدفردا:جواد حق‌شناس درباره طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن گفت: متقاضیان دریافت مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند از شهریور در سامانه طرح ملی مسکن ثبت نام کنند. سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند، در اوایل شهریور ثبت نام به‌صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود. بعد از ۱۰ روز استان‌های دیگر به آن اضافه می‌شود، و بعد از ثبت نام اولیه متقاضیان، پایش افراد کمتر از یک‌ ماه صورت می‌گیرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جواد حق شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، افزود: دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است که از این تعداد ساخت ۱۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است.

حق‌شناس با اشاره به اینکه تفاوت طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر در این است که قبل از ساخت واحد‌های مسکونی، تقاضا برای ساخت مدنظر است بیان کرد: از تجربه مسکن مهر در این طرح استفاده کردیم و قبل از ساخت واحد‌های مسکونی اقدام به شناسایی مکان‌های دارای تقاضا کردیم به‌طوری‌که تقاضا شناسایی شده است.

وی ادامه داد: سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند، در اوایل شهریور ثبت نام به‌صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود. بعد از ۱۰ روز استان‌های دیگر به آن اضافه می‌شود، و بعد از ثبت نام اولیه متقاضیان، پایش افراد کمتر از یک‌ ماه صورت می‌گیرد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن افزود: افرادی که واجد شراط هستند می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند، البته متقاضیان نیز به دو دسته افراد دارای زمین و افراد فاقد زمین تقسیم‌بندی شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

حق‌شناس اظهار کرد: افرادی که دارای زمین هستند تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و برای افراد فاقد زمین از اراضی دولتی که در اختیار این طرح است استفاده می‌شود، به‌طوری‌که با سازندگان وارد مذاکره می‌شویم و تا حدودی بر سر قیمت تمام شده به توافق می‌رسیم و در سامانه قیمت‌ها بسته به نوع پروژه درج خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات این طرح این است که در تامین خدمات زیر ساخت و روساخت هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا به‌دلیل تقاضا محور بودن پروژه‌ها سریع ساخته شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره تسهیلات ارائه شده به این طرح گفت: با توجه به توافقاتی که با بانک مسکن صورت گرفته است متوسط تسهیلات تا ۷۵ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است، این تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و تاسقف ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد، البته بانک مسکن در کنار این تسهیلات، تسهیلات جعاله نیز پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی یا به‌صورت تسهیلات خرید به خریدار پرداخت می‌شود یا اینکه تسهیلات به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود و انبوه‌سازان می‌توانند این تسهیلات را انتقال دهند.

حق شناسافزود: متقاضیان باید در زمان اولیه هزینه جزئی پرداخت کنند و بعد از تایید نهایی وضعیت متقاضیان باید ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند. دو دهک اول مانند اقشار کم درآمد که شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند نیازی به آورده اولیه ندارند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان گفت: افرادی که زمین در اختیار دارند به‌صورت انفرادی اقدام به ساخت می‌کنند. شرایط برای آن‌ها فراهم است و تسهیلات به آن ها ارائه می‌شود، اما در ساخت گروهی از انبوه‌سازان گروهی دارای صلاحیت استفاده می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا