مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهیزات شرکت برق منطقه‌ای یزد از اجرای پروژه پژوهشی «تخمین سهم مشترکین شبکه، شبکه بالادست و پایین‌دست در ایجاد هارمونیک و فلیکر در شبکه برق یزد» خبر داد.

محمد زارعشاهی مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهیزات شرکت برق منطقه‌ای یزد با اعلام این خبر افزود: این پروژه پژوهشی بعد از برداشت اطلاعات و تعیین سهم و جهت هارمونیک و فلیکر 20 مشترک این شرکت در مدت 12 ماه و با هزینه 520 میلیون ریال توسط بخش خصوصی انجام شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر گزارش نهایی پروژه، نرم‌افزاری نیز در دست تهیه است تا در آینده بتوان از خروجی دستگاه‌های اندازه‌گیری کیفیت توان که توسط کارشناسان معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد به‌صورت مستمر انجام می‌شود به سهم هارمونیکی هر مشترک نیز دست‌یافت.

مهندس زارعشاهی تصریح کرد: با توجه به افزايش ميزان هارمونیک‌ها در شبکه قدرت و تاثيرات مخرب آن‌ها بر تجهيزات الکتريکي، تعيين ميزان مشارکت و سهم مصرف‌کننده از شکل میزان هارمونیک در نقطه اتصال به شبکه، از اهميت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان این‌که اندازه‌گیری‌ها در پست‌هایی که با توجه به نوع بار آن‌ها دارای آلودگی هارمونیکی بیشتری می‌باشند، انجام شده است؛ افزود: لازم است اندازه‌گیری پارامترهای کیفیت توان به‌صورت دوره­ای و يا مستمر در نقاط مختلف شبکه به‌منظور شناسايی مشترکین آلوده و اصلاح آن‌ها انجام پذيرد و در آینده با اصلاح قوانین و فرآیندها جرائم برای این مشترکین در نظر گرفته شود.

مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهیزات شرکت برق منطقه‌ای یزد نقاط اندازه‌گیری مشترکین آلوده‌کننده کیفیت توان را در 5 پست يزد دو، حديد، يزد يک، سرو و امامزاده و شامل سه سطح ولتاژ 33،63 و 230 کیلوولت برشمرد.

شایان‌ذکر است، بیش از 73 درصد انرژی الکتریکی در استان یزد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا