پس از دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا، کارلوس کی روش لیست تیم ملی فوتبال ایران را برای اردوی آبان ماه اعلام کرد. از نکات جالب این لیست می‌توان به عدم حضور آرمین سهرابیان و دعوت دوباره از محمد حسین کنعانی زادگان اشاره کرد.
اسامی بازیکنان به اين شرح است:

دروازه بانها:
1- علیرضا بیرانوند: پرسپولیس تهران.
2- امیر عابدزاده: ماریتیمو پرتغال.
3- سید حسین حسینی: استقلال تهران.

خط دفاعی:
4- صادق محرمی: دیناموزاگرب کروواسی.
5- وریا غفوری: استقلال تهران.
6- محمدرضا خانزاده: الاهلی قطر.
7- سید مجید حسینی: ترابوزان ترکیه.
8- روزبه چشمی: استقلال تهران.
9- میلاد محمدی: احمد گروژنی روسیه.
10- احسان حاج صفی: تراکتورسازی تبریز.
11- رامین رضاییان : الشحانیه قطر.
12- محمد حسین کنعانی زادگان: ماشین سازی تبریز.

خط میانی:
13- احمد نورالهی: پرسپولیس تهران.
14- وحید امیری: ترابوزان ترکیه.
15- امید ابراهیمی: الاهلی قطر.
16- اشکان دژاگه: تراکتورسازی تبریز.
17- سامان قدوس: آمیان فرانسه.
18- مسعود شجاعی: تراکتورسازی تبریز.

مهاجمان:
19- سردار آزمون: روبین کازان روسیه.
20- کریم انصاریفرد: ناتیگهام فارست انگلستان.
21- مهدی ترابی: سایپا تهران.
22- مهدی طارمی: الغرافه قطر.
23- علی قلی زاده: چارلروی بلژیک.
24- کاوه رضایی: کلوب بروژ بلژیک.

بنا بر اعلام کادر فنی بازیکنان دعوت شده به اردوی تيم می بایست از ساعت 16 امروز، يکشنبه در محل مرکز ملی فوتبال حضور يابند.

تیم ملی فوتبال ایران یک تیم فوتبال بین‌المللی است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به میدان می‌رود و زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. کاپیتان اول دوم و سوم این تیم متشکل از مسعود شجاعی اشکان دژاگه و احسان حاج صفی است. مرکز ملی فوتبال محل تمرین این تیم و سایر رده‌های تیم ملی فوتبال ایران است. ورزشگاه امجدیه نخستین ورزشگاه خانگی این تیم بود و از سال ۱۳۵۳ و افتتاح ورزشگاه آزادی برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تیم ملی در این ورزشگاه از حریفان خود میزبانی می‌کند. تیم ملی ایران از سال ۱۹۷۴ در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال شرکت می‌کند و در دوره‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موفق به حضور در مرحله نهایی این بازی‌ها شده‌است. این تیم تا سال ‍۱۹۸۸ در مسابقات مقدماتی المپیک شرکت کرد و در المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال موفق به صعود به مرحله نهایی شد. از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون تیم امید ایران در این بازی‌ها شرکت کرد.

تیم ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی به‌شمار می‌رود و تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شده‌است. تیم ملی تا سال ۱۹۹۸ به عنوان نماینده ایران در بازی‌های آسیایی شرکت کرد و سه بار در دوره‌های ۱۹۷۴ تهران، ۱۹۹۰ پکن و ۱۹۹۸ بانکوک موفق به کسب مدال طلا شد. از سال ۲۰۰۲ تیم امید ایران به نمایندگی از ایران در این بازی‌ها شرکت می‌کند.

ایران از سال ۲۰۰۰ و با تشکیل فدراسیون فوتبال غرب آسیا به این فدراسیون پیوست و در بازی‌های قهرمانی فوتبال غرب آسیا شرکت کرد. ایران موفق شد چهار بار و در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قهرمان این بازی‌ها شود. ایران از سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از دو عضو موسس فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی را تأسیس کرد و با ترک کردن فدراسیون فوتبال غرب آسیا به این فدراسیون نوین پیوست.

تیم ملی ایران از سال ۱۹۴۱ تاکنون در ۳۸ تورنمنت غیر رسمی و دوستانه فوتبال شرکت کرده‌است که میزبانی هجده تای آن‌ها را بر عهده داشته. ایران در مجموع در نه تورنمنت دوستانه فوتبال موفق به کسب قهرمانی شده که اولین آن‌ها جام عمران منطقه‌ای ۱۹۶۵ و آخرین آن‌ها جام چالش آسیا اقیانوسیه ۲۰۰۳ بوده‌است.
سرمربی تیم ملی ایران در حال حاضر کارلوس کی‌روش است که در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ خورشیدی (۴ آوریل ۲۰۱۱ میلادی) به این سمت برگزیده شده‌است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا